یک‌شنبه 8 مهر 1403

برق اعراب در انتظار چشمک ایران | روسیه دست به دامان کشور شد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
برق اعراب در انتظار چشمک ایران | روسیه دست به دامان کشور شد

دبیر سندیکای صنعت برق اظهار داشت: در زمینه ترانزیت برق روسیه از طریق ایران، اهمیت زیادی به روابط بین کشورها دارد. اگر روابط بین‌المللی پایدار باشد، این امکان وجود دارد، اما تحقق واقعی این موضوع بستگی به ثبات و پایداری در روابط بین‌الملل دارد.

مهدی مسائلی درباره اتصال شبکه برق روسیه به کشورهای عربی از طریق ایران گفت: موضوع سنکرون شبکه ایران و روسیه و همچنین ترانزیت برق از مسیر ایران سال‌هاست که مطرح شده است. در دنیای امروز هیچ چیزی غیرممکن نیست، اما نکته مهم این است که روابط بین کشورها باید در سطح مناسبی قرار داشته باشد. اگر روابط بین‌المللی پایدار باشد، این امکان وجود دارد، اما تحقق واقعی آن به روابط بین‌الملل و ثبات در این زمینه بستگی دارد.

وی افزود: اولین نکته اینکه ابتدا باید تکلیف برق کشور خودمان را روشن کنیم، فرض کنیم شبکه روسیه را به ایران متصل و بتوانیم به کشورهای عربی منطقه ترانزیت کنیم اما این مهم نیاز به یک شبکه پایدار دارد، ما باید در داخل کشور خودمان یک سیستم جدیدی را ایجاد کنیم. در حال حاضر، حداکثر سطح ولتاژ در کشور ما 400 کیلوولت است، در روسیه تا 1050 کیلوولت هم این ولتاژ موجود است بنابراین برخی امکانات جدید نیاز است که این اتفاق عملیاتی شود، موضوع دیگر اینکه این شبکه مستقیم به ایران متصل نمی‌شود و باید از چند کشور عبور کند که ارتباط با آن کشورها نیز دارای اهمیت است.

دبیر سندیکای صنعت برق خاطرنشان کرد: موضوع دیگر در پروژه انتقال برق روسیه از مسیر ایران این است که ترانزیت برق در قبال چه چیزی قرار است که انجام شود اگر قرار است این برق به امارات و عربستان فرستاده شود سوال این است که این کشورها در ازای آن چه چیزی به ما پرداخت می‌کنند؟ سوال دیگر اینکه آیا امارات و عربستان طرف مذاکره با ایران هستند، یا روسیه؟ بنابراین برخی ارتباطات سریالی و برخی ارتباطات مرکزی مطرح است یعنی اینکه آیا یک کشور در مرکز هماهنگی قرار خواهد داشت؟ ما هنوز نمی‌دانیم که نحوه ارتباط در چه راستایی خواهد بود.

وی تاکید کرد: آنچه مهم است اینکه در قبال ترانزیت برق ایران چه ماحصلی خواهد داشت، آیا بناست که پول نقد دریافت کند یا تکنولوژی به ایران فرستاده می‌شود؟ در هر حال به لحاظ کلی و روی کاغذ این برنامه شدنی و پروژه مهمی خواهد بود اما امیدواریم به صورت پایدار شکل گرفته و به نتیجه برسد.

مسائلی بیان داشت: واقعیت اینکه بسیاری از پروژه‌هایی که با خارج از کشور داشته‌ایم بعضا به دلایل گوناگون به سرانجام نرسیده و بیش از یک دهه معطل مانده و دلیل آن نیز مسائلی است که ما به لحاظ مباحث بین‌الملل و تحریم روابط خارجی داریم. اما در عین حال باید گفت که اگر این پروژه اجرا شود هم منجر به رونق در داخل شده و هم اینکه می‌تواند برای کشورهایی که در این مسیر هستند آورد داشته باشد.

وی گفت: برای اجرای پروژه ترانزیت برق روابط بین‌الملل ایران شرط اساسی است، و موضوع مهم دیگر اینکه هنوز مشخص نیست نحوه پرداخت‌ها به چه صورت خواهد بود و این محل سوال است، مسئله دیگر اینکه چه بخشی از کار به عهده ایران و چه بخشی به عهده سایر کشورها خواهد بود همچنین اینکه هر کشوری سهم خود را انجام دهد و یا یک کشور قرار است سهم همه را انجام دهد؟

دبیر سندیکای صنعت برق در ادامه تصریح کرد: ایران قرار بوده هاب انرژی باشد و اتصال به شبکه برق در مورد کشور عمان هم مطرح بوده اما فعلا به نتیجه نرسیده، بنابراین هاب انرژی شدن ایران با توجه به اینکه کشورهایی مثل امارات و ترکیه نیز برنامه‌هایی در این حوزه دارند و همچنین باتوجه به چالش‌هایی که ایران در حزوه روابط بین‌الملل تا رسیدن به نتیجه غائی دشواری‌های بزرگی در پی داشته و چالش‌برانگیز است.

وی یادآور شد: ما در زمینه رقابت با ترکیه برای هاب شدن شرایط سختی داریم چون رابطه این کشور با دنیا مشخص است و از این جهت وضعیت پایدارتری دارد، ایران فعلا در زمینه جابجایی پول و برخی ارتباطات بین‌المللی دچار چالش است، هرچند به لحاظ فنی و دانش برتری داریم، در هر حال امیدواریم در توافق بین‌المللی که در قالب بریکس شکل می‌گیرد هر کشوری بتواند سهم خود را از کیک اقتصادی برداشت کند و سهم کیک ایران نیز بزرگتر و پایدارتر باشد چون ما نیاز داریم این اتفاقات بیفند که گردش کار خوبی در کشور ما ایجاد شود.

وزیر نیروی کشورمان هفته گذشته که به منظور شرکت در اجلاس بریکس به مسکو سفر کرده بود پیشنهادی مبنی بر اتصال شبکه برق روسیه از طریق ایران به کشور‌های امارات متحده عربی و عربستان سعودی مطرح و عنوان کرده بود که از این طریق با کاهش سرمایه‌گذاری در بخش تولید، کمک شایانی به محیط زیست و گسترش امنیت در سطح منطقه صورت خواهد گرفت.