پنج‌شنبه 19 مهر 1403

برنامه‌ریزی 2 ساله برای امنیت غذایی کشور انجام می‌شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
برنامه‌ریزی 2 ساله برای امنیت غذایی کشور انجام می‌شود

محسن رضایی گفت: اکنون کشور برنامه 2 ساله را در پیش گرفته است؛ بر اساس این برنامه ملت ایران در این 2 سال نباید از نظر تغذیه‌ای در تولیدات داخلی، واردات کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی مشکلی داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رهیاب، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور امروز دوشنبه 2 خرداد در حاشیه بازدید از مناطق ویژه اقتصادی اظهار کرد: شرایط تغذیه، امنیت غذایی و کالاهای کشاورزی در سطح جهان وضعیت خاصی دارد. نخستین زنگ خطر برای امنیت غذایی را از دو سال گذشته کرونا و احتمال ویروس‌های فراگیر به صدا در آورد همچنین تغییر اقلیم زمین و جنگ اکراین وضعیت امنیت غذایی دنیا را با تغییر و تحولات اساسی رو به رو کرد به گونه‌ای که کشورهای بزرگ به سمت برنامه 10 ساله کشیده شده‌اند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دولت برای امنیت غذایی افزود: اکنون کشور برنامه 2 ساله را در پیش گرفته است؛ براساس این برنامه ملت ایران در این 2 سال نباید از نظر تغذیه‌ای در تولیدات داخلی، واردات کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی مشکلی داشته باشند. معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: وضع برخی از کالاها بسیار خوب است و بیش از صددرصد پیشرفت داریم در برخی از کالاها نیز کمبودهایی وجود دارد که در این سفر برنامه‌ریزی می‌کنیم تا تامین سرعت داده شود. رضایی، بندر امام خمینی (ره) را یکی از مهمترین بنادر کشور دانست و بیان کرد: این بندر ظرفیت بسیار بالایی دارد و در سال می‌تواند حدود 70 میلیون تن کالا برای واردات و صادرات داشته باشد، سال گذشته در این بندر 48 میلیون تن کالا مبادله (تخلیه و بارگیری) شده است؛ همچنین از ابتدای سال 1401 تاکنون 2 میلیون و 600 هزار تن کالا وارد و حدود 2 میلیون و 400 هزار کالا از بندر امام خمینی (ره) خارج شده است. وی با اشاره به وجود 3 میلیون تن کالا در انبار و سیلوهای بندر امام خمینی (ره) افزود: پیش از این در خصوص ذخائر سالانه برنامه‌ریزی می‌شد؛ بنابراین اکنون به این آمار اکتفا نخواهیم کرد. معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اوضاع کالاهای کشاورزی در سطح دنیا باید برنامه ریزی خود را 2 ساله کنیم و در سال‌های آینده به فکر برنامه 10 ساله باشیم تا ملت ایران هیچ نگرانی برای غذا نداشته باشند. رضایی اضافه کرد: بندر امام خمینی (ره) از نظر تجهیزات در وضعیت مناسبی است و اسکله‌های خوبی دارد. وی یکی از اهداف سفر خود را بازدید از مناطق ویژه اقتصادی دانست و عنوان کرد: وضع برخی از کالاها بسیار خوب است و بیش از صددرصد پیشرفت داریم در برخی از کالاها نیز کمبودهایی وجود دارد که در این سفر برنامه‌ریزی می‌کنیم تا تامین سرعت داده شود. معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: طی دو ماه گذشته حدود 3 میلیارد دلار خرید کالا انجام شده است، برنامه‌ریزی برای ماه‌های آینده همچنان در دستور کار است. گفتنی است، «محسن رضایی» معاون اقتصادی رئیس جمهور صبح امروز (دوشنبه 2 خرداد) از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید سلیمانی اهواز وارد خوزستان شد. حضور در بندرامام خمینی (ره)، جلسه ستاد تنظیم بازار، بازدید از نیشکر فارابی و جلسه با مدیران شرکت‌های فولادی استان از جمله برنامه‌های سفر یک‌روزه محسن رضایی به خوزستان است. انتهای پیام /