جمعه 13 مهر 1403

برگزاری "تورهای علمی" مکملی برای دروس دانشگاهی تئوری و آکادمیک!

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
برگزاری "تورهای علمی" مکملی برای دروس دانشگاهی تئوری و آکادمیک!

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان شمالی اظهار کرد: برگزاری "تورهای علمی" در هر مقطعی چه آموزش و پرورش و چه آموزش عالی، نه اینکه صرفاً مفید باشد بلکه از ضروریات است! چراکه دروس مدارس و دروس دانشگاهی بیشتر تئوری و آکادمیک است و جنبه عملی آن بسیار کم است.

- اخبار اجتماعی -

دکتر محمود بخشی، رئیس بنیاد ملی نخبگان استان خراسان شمالی در گفت و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اهمیت برگزاری "تورهای علمی" برای نخبگان و مستعدین برتر اظهار کرد: بحث‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی و تولید دانش‌بنیان بسیار مهم است که سالانه جزو شعارها و تأکیدات مقام معظم رهبری نیز است و برای رسیدن به خودکفایی باید توان داخلی و ظرفیت‌های داخلی شناسایی شود.

بخشی تصریح کرد: در بنیاد ملی نخبگان یا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شناسایی استعدادهای برتر در دستور کار قرار گرفته است. بنیاد از همان ابتدای تأسیس یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار داشته و سالانه نیز انجام می‌دهد، "بازدیدهای علمی" یا "اردوهای علمی" است که در کنار آنها "اردوهای جهادی" نیز وجود دارد.

تصاویر / برگزاری "تورهای علمی" مستعدین برتر و نخبگان استانی از مجموعه‌های صنعتی کشور

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تورهای علمی از جمله موضوعاتی است که مقام معظم رهبری نیز اخیراً در دیدار با نخبگان علمی کشور بر روی آن تأکید کردند. یک استعداد برتر که صاحب ایده است و قرار است یک طرح تحولی را در بحث‌های دانش‌بنیان و فناوری و نوآوری ایجاد کند باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های داخلی اطلاع داشته باشد.

وی تأکید کرد: ما سعی می‌کنیم که در بسیاری از حوزه‌ها و به صورت سالانه بازدیدهای علمی را برای استعدادهای برتر در مقاطع دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار کنیم که این بازدیدها معمولاً از واحدهای صنعتی، واحدهای فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان، کارخانه‌های نوآوری و.... انجام می‌شود. البته این بازدیدها صرفاً به تکنولوژی و فناوری نیز محدود نمی‌شود و بازدیدهایی که جنبه تاریخی و فرهنگی نیز دارند در دستور کار بوده و ما آنها را برگزار می‌کنیم.

بخشی خاطرنشان کرد: بنیاد استعدادهای برتر خود را نیز صرفاً از بین حوزه صنعت، اقتصاد و کشاورزی انتخاب نمی‌کند و حوزه‌های هنری، ادبی و حوزوی‌ها نیز جزو جامعه مخاطبان است. ما به صورت تئوری کارگاه‌های توانمندسازی برگزار می‌کنیم و در کنار آن نیز بازدیدهای علمی نیز باید تمام جنبه‌های مخاطبان ما را باید پوشش دهد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان خراسان شمالی با اشاره به اهمیت برگزاری تورهای علمی گفت: تورهای علمی چه از نظر علمی و چه از نظر فرهنگی و تاریخی بسیار مفید هستند چراکه افراد و مستعدین برتر که از واحدهای صنعتی و... بازدید می‌کنند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها کشور آگاه می‌شوند. مثلاً زمانی که دانشجویان را به کارخانه‌ها و واحدهای فناور می‌بریم از تکنولوژی‌های مورد استفاده در آن کارخانه و واحد فناور اطلاع کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: در هفته گذشته یک بازدیدی برای دانش‌آموزان از کارخانه نوآوری مشهد و مجتمع کارخانه‌های توس چینی داشتیم؛ در ادامه، دانش‌آموزان و دانشجویان نشستی را با مسئولان آن کارخانه یا واحد صنعتی خواهند داشت که در این جلسات معمولاً چالش‌های و مشکلات آنها مطرح خواهد شد که دانش‌آموزان یا دانشجویان با این چالش‌ها آشنا خواهند شد.

بخشی گفت: اینها زمینه‌ای است برای اینکه این استعداد برتر نسل جوان با چالش‌های موجود در کشور آشنا شود و آنها را به سمت ارائه راه‌حل هدایت کند؛ از این جهت برگزاری تورهای علمی در هر مقطعی چه آموزش و پرورش و چه آموزش عالی، نه اینکه صرفاً مفید باشد بلکه از ضروریات است! چراکه دروس مدارس و دروس دانشگاهی بیشتر تئوری و آکادمیک است و جنبه عملی آن بسیار کم است.