چهارشنبه 28 شهریور 1403

بزرگترین شوک 2024 به مالک ایکس | ایلان ماسک رسما آچمز شد!

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
بزرگترین شوک 2024 به مالک ایکس | ایلان ماسک رسما آچمز شد!

برزیل حدود 3.3 میلیون دلار از حساب‌های بانکی شرکت‌های ایکس و استارلینک ایلان ماسک به منظور پرداخت جریمه‌های تعیین شده توسط دادگاه عالی برداشت کرد.

دادگاه در روز چهارشنبه گذشته، دستور انتقال وجه را صادر کرد و از آن زمان به بعد، حساب‌ها دیگر مسدود نیستند.

ایلان ماسک با یک قاضی عالی برزیل که کارزار مقابله با اخبار ساختگی و نفرت پراکنی در برزیل را هدایت می‌کند، درگیر شده است. الکساندر دو مورائس، قاضی برزیلی، ماه گذشته دستور ممنوعیت شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) و بلوکه شدن حساب‌های بانکی استارلینک را صادر کرد تا این شرکت فناوری آمریکایی را وادار کند جریمه‌های قبلی بابت بی‌اعتنایی به احکام قبلی را پرداخت کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، «ایکس» در برزیل مسدود مانده و هنوز به احکام مورائس برای مسدود کردن برخی حساب‌های کاربری و منصوب کردن نماینده قانونی در این کشور عمل نکرده است.

پاسخ منفی ماسک به اوکراین

ایلان ماسک در مورد عدم‌تمایل خود برای فعال کردن استارلینک بنا به درخواست اوکراین برای حمایت در پی جنگ با روسیه در سال 2022 مطرح کرد: سرویس ارتباطات ماهواره‌ای استارلینک یک «سیستم تجاری است، نه یک سیستم نظامی».

ایلان ماسک در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما همچنین در شرایط استفاده خود به وضوح بیان کرده‌ایم که استارلینک یک سیستم تجاری است، نه یک سیستم نظامی. استفاده از استارلینک برای ارتباطات، ازجمله ارتباطات نظامی مشکلی ندارد، همانطور که ارتش به‌طور کلی از اینترنت استفاده می‌کند، اما اگر ما عمدا در اقدامات صریح جنگی شرکت کنیم، در آن صورت استارلینک را به یک سیستم نظامی تبدیل می‌کنیم و سایر کشورها حق دارند ماهواره‌های ما را ساقط کنند.»

این میلیاردر آمریکایی تأکید کرد که در سال 2022 تصمیم گرفت استارلینک را بر فراز شبه‌جزیره کریمه روشن نکند.

او در این خصوص گفت: «در آن زمان، استارلینک از روشن کردن پرتوهای ماهواره‌ای در کریمه منع شده بود، زیرا این کار نقض تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بود. ما نیمه‌شب درخواست غیرمنتظره‌ای از دولت اوکراین دریافت کردیم که طی چند ساعت استارلینک را در کریمه فعال کنیم، اما هیچ درخواست یا اجازه‌ای از دولت آمریکا برای نادیده گرفتن تحریم‌ها دریافت نکردیم. اگر ما طبق خواسته اوکراین عمل می‌کردیم، این نقض جدی قانون آمریکا می‌بود.»

طبق قوانین مصوب، ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به کشورهای مختلف باید با قوانین داخلی آن کشور مطابقت داشته باشد. به‌عبارت دیگر برای توسعه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس در یک کشور، باید مجوز فعالیت دریافت شود.

موضوعی که ایلان ماسک به آن اشاره دارد به ورود این شرکت به جنگی که در آن هیچ نقشی نباید ایفا کند بازمی‌گردد؛ اگرچه در نهایت شرکت او ترمینال‌ها و تجهیزات دریافت اینترنت ماهواره‌ای را در اختیار اوکراینی‌ها قرار داد، البته در آن زمان بهانه او حمله روس‌ها به زیرساخت‌های اینترنتی اوکراین اعلام شد.

قاضی برزیل تهدید کرد

یک قاضی فدرال در برزیل ایلان ماسک را تهدید کرد شبکه اجتماعی این میلیاردر آمریکایی را ظرف 24 ساعت می‌بندد.

در دستوری که بصورت علنی منتشر شده است، قاضی «الکساندر د مورائس» به ماسک دستور داد تا در عرض 24 ساعت نماینده قانونی جدید شرکت ایکس (توییتر سابق) در برزیل را منصوب کند.

رابطه ایلان ماسک با برخی کشورهای جهان از جمله برزیل چند وقتی است دچار تنش شده است. اوایل ماه جاری ماسک عملیات تجاری X را در برزیل تعطیل کرد و در عین حال دسترسی کاربران به این سایت رسانه های اجتماعی را حفظ کرد.

حالا قاضی موارئس تهدید کرده در صورت عدم رعایت این دستور، تعلیق فعالیت شبکه اجتماعی در برزیل را در عرض یک روز پیش خواهد برد. در عین حال ماسک و دیگر منتقدان گفته‌اند مورائس بخشی از سرکوب گسترده آزادی بیان است.

مورائس قبلاً دستور تعلیق چندین حساب توییتر مظنون به انتشار اطلاعات نادرست، از جمله حساب‌های حامیان رئیس جمهور سابق ژائیر بولسونارو را صادر کرده بود. بولسونارو در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2022 تلاش کرد تا سیستم رای‌دهی را بی‌اعتبار کند.

بزرگترین شوک 2024 به مالک ایکس | ایلان ماسک رسما آچمز شد! 2
بزرگترین شوک 2024 به مالک ایکس | ایلان ماسک رسما آچمز شد! 3