یک‌شنبه 8 مهر 1403

بنیاد علوی در مانه وسملقان 10 میلیارد ریال هزینه می‌کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بنیاد علوی در مانه وسملقان 10 میلیارد ریال هزینه می‌کند

بجنورد - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: بنیاد علوی برای حفاظت از بناهای تاریخی شهرستان مانه و سملقان 10 میلیارد در قالب تسهیلات هزینه می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی این اداره کل، حیبب یزدان پناه اظهار در نشست مشترک با مسوول طرح‌های آبادانی و پیشرفت نهاد بنیاد علوی مانه و سملقان داشت: به همین منظور بزودی تفاهم‌نامه همکاری با این بنیاد در راستای شتاب‌بخشی به گردشگری و توسعه صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی در این خطه امضا می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی افزود: حمایت بنیاد علوی و اختصاص اعتبار برای حفاظت و مرمت محوطه تاریخی ریوی و زیرساخت‌های گردشگری بنای تاریخی اسپاخو از دیگر موضوعات این نشست بود.

یزدان‌پناه عنوان کرد: طرح آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در شهرستان مانه و سملقان با هدف اشتغال‌زایی و شتاب‌بخشی به توسعه در این شهرستان در حوزه‌های گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی اجرایی می‌شود.

شهرستان مانه و سملقان به مرکزیت شهر آشخانه در شمال غربی استان خراسان شمالی واقع‌شده و از شمال و شرق به شهرستان بجنورد، از جنوب به شهرستان جاجرم، از غرب به استان گلستان محدود می‌شود.

یکی از آثار مهم تاریخی این شهرستان محوطه تاریخی ریوی است که کاوش مشترک باستان شناسان ایرانی و آلمانی بر روی این محوطه تا پیش از شیوع ویروس کرونا جریان داشت.

محوطه تاریخی ریوی در پنج کیلومتری غرب شهر آشخانه و در نزدیکی روستای نجف و قره مصلی واقع شده است. این اثر تاریخی در سال 1346 با شماره 720 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال 1391 فصل اول کاوش باستان شناسی این اثر آغاز شد. محوطه تاریخی ریوی با وسعتی حدود 110 هکتار، در واقع بقایای یک شهر دوران هخامنشی است که وی‌ژگی های باستان شناسی منحصر به فردی را داراست.

پژوهش های باستان شناسی محوطه تاریخی ریوی به صورت مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و موسسه باستان شناسی آلمان از سال 91 آغاز شده و با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، برنامه منظمی با عنوان «پروژه باستان شناسی ریوی» برای کاوش و پژوهش در این محوطه تاریخی تدوین شده است که در حال حاضر در فصل هفتم کاوش قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*