سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403

بهترین خودروهای آمریکایی لوکس تاریخ + عکس

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
بهترین خودروهای آمریکایی لوکس تاریخ + عکس

به گزارش خبرگزاریاقتصادایران، بدین ترتیب، برای چند دهه خودروهای لوکس آمریکایی هرگز نتوانستند به جایگاه قبلی خود بازگردند تا اینکه از اواسط دهه 2010 به بعد کادیلاک و لینکلن رفته‌رفته دوباره احیا شدند.

دوزنبرگ مدل J سال‌های 1928 تا 1937

دوزنبرگ در سال 1928 مدل J را به‌عنوان لوکس‌ترین خودروی جهان معرفی کرد. این خودرو به پیشرانه 7 لیتری هشت سیلندر خطی مجهز بود که 265 اسب بخار قدرت داشت اما در سال 1932 یک نسخه سوپرشارژ معرفی شد که قدرت را به رقم فوق‌العاده 315 اسب بخار افزایش داد. در دورانی که اکثر خودروها بسیار کند بودند، مدل J با حداکثر سرعت بیش از 160 کیلومتر بر ساعت، عملکرد بی‌نظیری داشت. البته این خودرو حدود 13 هزار دلار قیمت داشت که معادل 250 هزار دلار امروز است.

بیوک رودمستر سال‌های 1946 تا 1957

رودمستر یکی از لوکس‌ترین محصولات تاریخ بیوک محسوب می‌شود. این خودرو بین سال‌های 1946 تا 1957 پرچم‌دار بیوک بود. رودمستر در چند نسخه مثل سدان، کانورتیبل و استیشن با پیشرانه‌های هشت سیلندر خطی عرضه می‌شد. در سال 1942 نسل چهارم این ماشین با طولی بیش از 5.5 متر معرفی شد و با کابین مجلل دقیقاً مثل یک کشتی لوکس زمینی بود. بیوک در اواخر دهه 50 نام رودمستر را کنار گذاشت تا اینکه پس از 33 سال در اوایل دهه 90 دوباره در قالب سدان و استیشن بزرگی بر اساس پلت‌فرم شورلت کاپریس بازگشت.

کادیلاک الدورادو بروگام سال‌های 1957 و 1958

کادیلاک الدورادو که در سال 1952 متولد شد، همیشه به صدر خانواده محصولات کادیلاک نزدیک بود. این خودرو به‌عنوان یک کوپه بزرگ لوکس به بازار آمد اما در سال 1957 کادیلاک سدان فوق لوکسی را با نام الدورادو بروگام معرفی کرد. این خودرو که از رولزرویس‌های زمان خود هم گران‌تر بود، از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای مثل سیستم تعلیق بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع خودکار، 45 انتخاب مختلف برای تریم داخلی، کروز کنترل، نوربالای خودکار، گرم‌کن صندلی‌های عقب و... بهره می‌برد. الدورادو بروگام فقط دو سال و در 704 دستگاه ساخته شد که هرکدام 13 هزار دلار معادل 145 هزار دلار امروز قیمت داشتند.

ایمپریال سال‌های 1957 تا 1966

کرایسلر به‌منظور رقابت با کادیلاک، لینکلن و دوزنبرگ، به محصولی چشمگیر و سطح بالا نیاز داشت و این‌گونه بود که در سال 1926 کرایسلر ایمپریال به بازار آمد. سپس در سال 1955 ایمپریال به برندی مستقل تبدیل شد تا بهتر بتواند با برندهای لوکس فورد و جنرال موتورز رقابت کند. ایمپریال در نسل دوم که در سال 1956 با ظاهری چشمگیر و عرض بیش از 2 متر معرفی شد، به اوج شکوه رسید. نسل‌های بعدی این خودرو نیز مسیر مجلل پیشینیان خود را ادامه دادند تا اینکه ایمپریال در دهه 80 کوچک و زشت شد و کرایسلر در سال 1983 این برند را تعطیل کرد.

لینکلن کانتیننتال سال‌های 1961 تا 1969

لینکلن که سه سال قبل از دوزنبرگ تأسیس شد، در سال 1939 پرچم‌دار خود را با نام کانتیننتال آماده کرد. این خودرو اما در سال 1961 و نسل چهارم خود به اوج رسید. این نسل با تریم چوب گردو و پنجره‌های برقی به سدان بسیار باشکوهی تبدیل شد تا جایی که سرویس مخفی آمریکا از دو نمونه آن برای خودروی ریاست جمهوری ایالات‌متحده استفاده کرد. لینکلن تأکید زیادی روی کیفیت کانتیننتال داشت و هر خودرو پس از خروج از خط تولید 20 کیلومتر آزمایش جاده‌ای را پشت سر می‌گذاشت تا اطمینان حاصل شود که با استانداردهای بالای شرکت مطابقت دارد.

جیپ واگنییر سال‌های 1963 تا 1991

هرچند واگنییر اساساً به‌عنوان یک خودروی لوکس طراحی نشده بود اما نهایتاً به اولین شاسی‌بلند لوکس جهان تبدیل شد. این ماشین طی سال‌های بعد از امکاناتی مثل پشت‌سری‌های قابل تنظیم، تودوزی چرمی و سانروف بهره‌مند شد یعنی آپشن‌هایی که به‌سختی می‌شد در شاسی‌بلندهای دهه 80 پیدا کرد. تولید واگنییر در سال 1991 خاتمه یافت اما در سال‌های پایانی عمر خود با لیست طولانی تجهیزات استاندارد، به شاسی‌بلندی در سطح رنجروور تبدیل شده بود. در سال 2021 نیز جیپ این خودرو را در قالب شاسی‌بلند فول سایز لوکسی بر اساس پلت‌فرم پبکاپ رم احیا کرد.

کادیلاک فلیت‌وود بروگام سال‌های 1977 تا 1986

فلیت‌وود بروگام که در سال 1977 به بازار آمد، خودروی مناسبی برای کسانی بود که می‌خواستند بدون نشستن پشت فرمان مدل‌های لوکس اروپایی نشان دهند ثروتمند هستند. با وجودی که خودروهای آمریکایی در اواخر دهه 70 بسیار کوچک شده بودند اما فلیت‌وود بروگام با طول بیش از 5.6 متر، هنوز هم عظیم و باشکوه بود. این سدان لوکس در سال 1977 با قیمت 11,550 دلار معادل 60 هزار دلار امروز عرضه می‌شد و به میزان قابل‌توجهی ارزان‌تر از پیشینیان خود بود. نسل بعدی این خودرو هم در سال 1986 با حذف نام فلیت‌وود معرفی و تا سال 1992 تولید شد.

لینکلن نویگیتور سال‌های 1997 تاکنون

در طول دهه‌های 80 و 90 لینکلن به‌تدریج از صحنه خودروهای لوکس محو شد و آینده آن تاریک به نظر می‌رسید تا اینکه در سال 1997 نویگیتور را به بازار فرستاد. ظهور شاسی‌بلندهای لوکسی مثل نویگیتور درک آمریکایی‌ها از تجمل را کاملاً تغییر داد. این خودرو اولین ورود آمریکا به بخش رو به رشد شاسی‌بلندهای لوکس بود و برخلاف مدل‌های اروپایی مثل مرسدس ML، به لطف شاسی نردبانی برگرفته از پیکاپ و پیشرانه V8، کاملاً برای جاده‌های آمریکا مناسب بود. نویگیتور می‌توانست به آفرود برود و یدک بکشد اما درعین‌حال امکاناتی مثل تعلیق بادی، تریم چوبی و گرم‌کن و تهویه صندلی‌ها آن را به یک خودروی لوکس مناسب تبدیل کرده بود. نویگیتور دوباره خریداران را به نمایندگی‌های لینکلن کشاند و در سال 1998 نزدیک به 44 هزار دستگاه فروخت که رکورد بی‌سابقه‌ای محسوب می‌شد. امروز هنوز هم نویگیتور یکی از لوکس‌ترین شاسی‌بلندهای جهان محسوب می‌شود.

لینکلن تاون کار سال‌های 1997 تا 2011

تاون کار که برای رقابت با سدان‌های بزرگ کادیلاک طراحی شده بود، در سال 1980 به بازار آمد. نسل دوم تاون کار پس از خاتمه تولید کادیلاک فلیت‌وود به کشیده‌ترین سدان آمریکا تبدیل شد اما نمونه موردنظر ما نسل سوم است که به‌طور کامل موردبازنگری قرار گرفت. این خودرو همچنان روی پلت‌فرم شاسی نردبانی پانتر ساخته شده بود که از سال 1978 زیربنای اکثر سدان‌های بزرگ گروه فورد بود اما این موضوع برای خریداران اهمیتی نداشت زیرا علاوه بر اینکه ظاهر مدرن نسل سوم این پلت‌فرم قدیمی را پنهان کرده بود، تاون کار خودرویی قابل‌اعتماد و فوق‌العاده راحت بود. هرچند سهم تاون کار از بازار هیچ‌گاه زیاد نبود اما در کلاس خاص خود قرار داشت و خودروی محبوبی برای ساخت لیموزین تبدیل شد. تاون کار در سال 2011 بدون جانشین مستقیم کنار رفت.

کادیلاک اسکالید سال‌های 1998 تاکنون

جنرال موتورز برای پاسخ به نویگیتور، سریع‌ترین راه ممکن را انتخاب کرد و نسل اول اسکالید چیزی بیشتر از یک جی‌ام‌سی یوکان لوکس‌تر نبود. در نسل دوم شرایط بهتر شد اما این نسل سوم بود که واقعاً شایستگی عنوان شاسی‌بلند کادیلاک را داشت. امروز اسکالید در نسل پنجم قرار دارد که با ترکیبی از نمایشگرهای پیشرفته و متریال لوکس، کابین بسیار مجللی دارد.

کادیلاک دویل سال‌های 2000 تا 2005

هشتمین و آخرین نسل کادیلاک دویل در سال 1999 با مدل 2000 معرفی شد. این خودرو هنوز هم شبیه یک کادیلاک فول سایز به نظر می‌رسید اما طراحی ساده‌تر و مدرن‌تری نسبت به نسل قبلی داشت. دویل با پیشرانه‌های V8 نورث‌استار قدرتمند حداکثر 300 اسب بخاری و تکنولوژی‌های پیشرفته، آغازگر عصر جدیدی برای کادیلاک بود و مدیران شرکت امیدوار بودند این خودرو باعث جوان‌سازی و بازیابی وجهه برند کادیلاک شود. هرچند این‌ها اهداف بزرگی بودند اما دویل حداقل از غرق شدن بیشتر کادیلاک جلوگیری کرد.

لینکلن کانتیننتال کوچ دور سال‌های 2019 و 2020

کانتیننتال پس از 15 سال غیبت در سال 2017 دوباره بازگشت. این خودرو هرچند زیبا و راحت بود اما به‌اندازه پیشینیان خود مجلل به نظر نمی‌رسید و توان رقابت با رقبای اروپایی را نداشت. بااین‌حال، در اواخر سال 2018 زمانی که لینکلن به مناسبت 80 سالگی کانتیننتال نسخه ویژه‌ای از این خودرو را با نام Coach Door با درهای متقارن الهام گرفته از مدل 1961 معرفی کرد، کانتیننتال شکوه بیشتری به دست آورد. در این نسخه فاصله محوری 15 سانتی‌متر افزایش یافت و درهای عقبی طراحی شد که به‌صورت برعکس با زاویه 90 درجه باز می‌شدند. از کانتیننتال کوچ دور مجموعاً 150 دستگاه ساخته شد.

بهترین خودروهای آمریکایی لوکس تاریخ + عکس 2
بهترین خودروهای آمریکایی لوکس تاریخ + عکس 3
بهترین خودروهای آمریکایی لوکس تاریخ + عکس 4
بهترین خودروهای آمریکایی لوکس تاریخ + عکس 5
بهترین خودروهای آمریکایی لوکس تاریخ + عکس 6
بهترین خودروهای آمریکایی لوکس تاریخ + عکس 7
بهترین خودروهای آمریکایی لوکس تاریخ + عکس 8
بهترین خودروهای آمریکایی لوکس تاریخ + عکس 9
بهترین خودروهای آمریکایی لوکس تاریخ + عکس 10
بهترین خودروهای آمریکایی لوکس تاریخ + عکس 11
بهترین خودروهای آمریکایی لوکس تاریخ + عکس 12
بهترین خودروهای آمریکایی لوکس تاریخ + عکس 13