سه‌شنبه 17 مهر 1403

به‌کارگیری ظرفیت‌های نانو برای ارتقای کیفیت صنایع دستی زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
به‌کارگیری ظرفیت‌های نانو برای ارتقای کیفیت صنایع دستی زنجان

زنجان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: استفاده از نانو مانع از زنگ زدگی و کند شدن چاقو و همچنین مانع اکسیده شدن ملیله می شود، از این رو بهره گیری از این ظرفیت در تولید محصولات این رشته‌های صنایع در استان در دستور کار قرار گرفته است.

امیر ارجمند روز جمعه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت چاقو و ملیله جایگاه ویژه ای در جهش و رونق تولید در حوزه صنایع دستی استان زنجان دارد، افزود: وقتی بازار هدف بین‌المللی است پس باید کالاها و خدماتی که تبدیل به ثروت می‌شوند، استانداردهای بین‌المللی را داشته باشند و استفاده از نانوتکنولوژی ارتقای کیفیت و دوام تولیدات صنایع دستی را در پی خواهد اشت.

وی اظهار داشت: باید ارتباط هنرمندان و جامعه علمی و فناوری برای کمک گیری از فناوری‌های روز دنیا برای ایجاد ارزش افزوده در محصولات صنایع دستی توسعه یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان با بیان اینکه نشان جغرافیایی برای رشته های چاقو سازی و ملیله کاری زنجان ثبت شده است، گفت: نشان جغرافیایی در صنایع دستی به منظور حفظ و حمایت از اصالت محصولات است که با آن مبدا یک کالا به قلمرو، منطقه یا ناحیه ای از کشور منتسب می شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز شورای جهانی صنایع‌دستی، زنجان را به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت کرد.

به گزارش ایرنا، بیش از 45 رشته صنایع دستی در استان زنجان وجود دارد که در میان آنها ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم بافی، گیوه بافی و گیوه دوزی از صنایع دستی بومی این خطه بشمار می روند.

هم اکنون حدود 6 هزار نفر در این استان به طور مستقیم در رشته‌های مختلف صنایع دستی اشتغال دارند.

*س_برچسب‌ها_س*