شنبه 24 شهریور 1403

بورس فردا 11 شهریور چطور پیش بینی می شود؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
بورس فردا 11 شهریور چطور پیش بینی می شود؟

بازار بورس تهران پس از اظهارات وزیر اقتصاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری، در نخستین روز معاملاتی خود با افزایش 22 هزار واحدی به کار خود پایان داد و شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران را دوباره در نزدیکی مرز 2 میلیون و 100 هزار واحدی قرار داد. این افزایش باعث شد که میانگین 55 روزه نیز از مسیر خود کنار برود. همچنین، در این روز، پس از مدت‌ها، قیمت پایانی نمادهای بازار سرمایه به اصطلاح پر شد...

در معاملات امروز بازار بورس تهران، ارزش معاملات به کمی بیش از 4 هزار میلیارد تومان رسید و ارزش بازار نیز در حدود 6846 همت قرار گرفت. این معاملات که تحت تأثیر اظهارات وزیر اقتصاد انجام شد، به نفع بازار سرمایه بود و شاخص به نزدیکی 2.1 میلیون واحد رسید.

گروه فلزات اساسی همچنان پیشتاز ارزش معاملاتی است و با خبر حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز این گروه بازهم مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفت. ارزش معاملاتی این گروه برای امروز حوالی 288 میلیارد تومان ثبت شده است گروه شیمیایی نیز با ارزش معاملاتی بیش از 142 میلیارد تومانی در جایگاه دوم قرار گرفت تا پس از فلزات اساسی دومین گروهی باشد که مورد توجه خریداران بازار سرمایه قرار گرفته است. اما خودرویی‌ها جایگاه سوم خود را از دست دادند و پس از چند روز قرار گرفتن در رتبه سوم ارزش معاملات در پایان معاملات امروز پایین‌تر از گروه بانکی و در رتبه چهارم ایستادن. گروه بانکی ارزش 80 میلیارد تومانی را به خود گرفت و خودرویی‌ها لیدر سنتی بازار سرمایه ارزش معاملاتی 65 میلیارد تومانی را از آن خود کرد که کمترین میزان برای تابستان 1403 نیز محسوب می‌شود.

بازار این هفتته یک بازار نصف و نیمه خواهد بود چرا که فردا جدی‌ترین روز معاملاتی هفته است و بازار برای مدت نسبتاً طولانی وارد فاز تعطیلات خواهد شد و ممکن است افرادی به دنبال خروج از بازار به واسطه ریسک‌های خبری و سیاسی باشند و امروز را به عنوان فرصت خروج از بازار دیده باشند. به هر حال این روند ایجاد شده صعودی در کنار افزایش ارزش معاملات می‌تواند معنای خوبی برای بازار داشته باشد و صد البته که روند صعودی بازار با اقداماتی جدی تیم اقتصادی دولت چهاردهم پیش خواهد رفت و هر گونه کم کاری و یا فراموشی صحبت‌های اخیر برای بازار سرمایه مضر خواهد بود.

این روزها سوالی که برای بازار سهام مطرح می‌شود این است که آیا بازار برای خرید آماده است؟ یا همچنان ریسک‌های سیاسی و اقتصاد کلان روز بازار سایه سنگین خود را حفظ کرده است؟

نماد خپارس که چندی پیش از خروج محصولات خود از خط تولید خبر داده بود در اطلاعیه عنوان کرده است که تولید محصول جدیدی را به طور آزمایشی شروع خواهد کرد. گفته می‌شود که این محصول جدید برای نخستین بار وارد فاز تولید اولیه و آزمایشی در خط تولید شرکت پارس‌خودرو شده و قرار است پس از طی مراحل فنی و انجام تست‌های نهایی، عرضه آن به بازار آغاز شود. این خودرو دارای امکاناتی از قبیل موتور 16 سوپاپ جدید تولیدی گروه خودروسازی سایپا با نام تجاری ME16 خواهد بود که 115 اسب بخار قدرت دارد و 147 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

اما گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در جدیدترین گزارش خود از عدم‌النفع کشور از محدودیت عرضه گاز طبیعی به صنعت پتروشیمی خبر داده است.

یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد که عدم‌النفع دولت از فروش گاز طبیعی به بخش خانگی و تجاری به‌جای تامین خوراک صنعت پتروشیمی سالانه 410 تا 574 میلیون‌دلار است و در این فرایند 172 تا 241 میلیون‌دلار از سود مجتمع‌های پتروشیمی با محدودیت عرضه گاز از دست می‌رود.

نرخ دلار نیما نیز در این روزها روند افزایشی خوبی را به خود گرفته است و به واسطه خبر راه اندازی بازار توافقی ارز سرعت رشد این نرخ افزایشی شده است. رقم اعلامی برای این دلار حوالی 45 هزار و 400 تومان اعلام شده است.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بیش از 22 هزار واحد رشد را به خود دید و در یک قدمی 2.1 میلیون واحدی رسید شاخص با اینکه ارزش معاملات خیلی خوبی را به خود ندیده است اما به هر حال توانسته است از پس مقاومت میانگین 55 روزه خود برآید و روند مثبتی را برای خود ایجاد کند.

مقاومت بعدی برای شاخص میانگین 55 روزه است تا شاخص را در مسیر قوی‌تر از صعود قرار دهد.