شنبه 14 مهر 1403

بیش از چهارهزار خانوار سالمند زنجانی تحت پوشش بهزیستی هستند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بیش از چهارهزار خانوار سالمند زنجانی تحت پوشش بهزیستی هستند

زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: در زمان حاضر چهار هزارو 49 نفر خانوار سالمند معلول تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند که از این تعداد یک‌هزار و 100 نفر مستمری دریافت و مابقی از سایر امکانات استفاده می‌کنند.

محمد محمدی قیداری روز دوشنبه در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون 2 مرکز شبانه روزی نگهداری سالمندان مرد و زن به تعداد 164 نفر در شهرهای زنجان و ابهر فعالیت می‌کنند همچنین در سه مرکز توانبخشی روزانه نیز تعداد 200 سالمند در شهرهای خدبنده و زنجان تحت پوشش قرار دارند.

این مسؤول، اجرای طرح توانمندسازی سالمندان به تعداد 170 نفر در شهرستان های زنجان، ابهر و خدبنده را از جمله برنامه های بهزیستی استان ذکر کرد و گفت: ویزیت در منزل سالمندان بسترگرا به تعداد 60 نفر و مراقبین رسمی و غیررسمی گروه‌های هدف به تعداد 120 نفر توسط بهزیستی استان انجام می شود.

وی اضافه کرد: از طرفی سالمندانی که نیاز به نگهداری در مراکز بهزیستی دارند، با توجه با سیاست سازمان مقرر شده این گروه در منزل با رعایت پروتکل های بهداشتی مورد رسیدگی قرار گیرند.

محمدی افزود: 2 موسسه غیردولتی مردم نهاد " بنیاد فرزانگان مهر آفرین و پیشکسوتان خدابنده" در استان فعال هستند و از طرفی بهزیستی استان از زمان شیوع کرونا تا کنون در سه محور مراکز دولتی و غیردولتی، پشتیبانی، اطلاع رسانی و آگاهسازی اقدامات وسیع و گسترده ای را در زمینه پیشگیری از مددجویان تحت پوشش بیش از 89 دستورالعمل را به مراکز تحت پوشش ارسال کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: نظارت مستمر کارشناسان استان و شهرستان در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز سالمندان انجام گرفته و در ارتباط با تهیه و تامین اقلام بهداشتی و ضدعفونی مراکز شبانه روزی و حمایت های نقدی به جامعه هدف، پرسنل و کارکنان مراکز در مجموع مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است.

وی اضافه کرد: ممنوعیت در پذیرش سالمندان، انجام واکسیناسیون فصلی در تمامی مراکز شبانه روزی به ویژه سالمندان و پرسنل توسط شبکه بهداشت شهرستان های تابعه انجام گرفته است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: با توجه به موج سوم شیوع کرونا و تاکید بر رعایت دقیق موارد مندرج در بخشنامه و پروتکل های بهداشتی نظارت کارشناسان در ارتباط با مراکز شبانه روزی تحت نظارت تمامی بخشنامه ها بازنگری شده است.

بنابر آخرین آمار اعلام شده از سوی بهزیستی استان، هم اکنون 19 درصد خانوارهای استان به تعداد 28 هزارو 958 نفر تحت پوشش این اداره کل هستند که از این تعداد 65 درصد معادل 18 هزارو 442 خانوار مستمری بگیر و 35 درصد مابقی از سایر خدمات این سازمان بهره مند هستند.

*س_برچسب‌ها_س*