شنبه 14 مهر 1403

بیش از 50 درصد تعهدات ارزی واحدهای صادر کننده زنجان محقق شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بیش از 50 درصد تعهدات ارزی واحدهای صادر کننده زنجان محقق شد

زنجان - ایرنا - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: بر اساس آخرین گزارش اخد شده از بانک مرکزی، تا کنون حدود 255 میلیون یورو معادل 51 درصد تعهدات ارزی واحدهای صادر کننده این استان محقق شده است.

ناصر فغفوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق آخرین لیست اعلامی بانک مرکزی تعداد کل واحدهای صادرکننده مشمول ایفای تعهدات ارزی در استان زنجان 145 واحد با رازش صادرات 499 میلیون یورو است.

وی ادامه داد: تا کنون از این تعداد 62 واحد صادراتی استان بالای 70درصد تعهدات ارزی خود به ارزش 210 میلیون یورو را ایفا کرده اند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: تعهدات ارزی باقیمانده این استان به طور عمده شامل ارز حاصل از صادرات از محل ورود موقت است که حدود 40 درصد تهعدات ارزی استان است.

فغفوری افزود: رفع این تعهدات از طریق سازمان توسعه تجارت ایران در دست پیگیری است.

وی به مشکلات پیش روی واحدهای صادرکننده استان در خصوص ایفای تعهدات ارزی اشاره کرد و گفت: عمده مسائل ایفای تعهدات ارز حاصل از صادرات از محل ورود موقت است اکنون 36 واحد صادرکننده استان با 200 میلیون یورو تعهد ارزی (40 درصد کل تعهدات ارزی استان) از محل ورود موقت خاک روی اقدام به صادرات شمش سرب و روی کرده اند که با وجود تبیین نحوه رفع تعهدات ارزی طبق بخشنامه های ابلاغ شده و متقاعد سازی واحدها در جلسات کمیته اقدام ارزی و اعلام آمادگی آنها، متاسفانه امکان رفع تعهد از طریق سامانه های بانک مرکزی امکان پذیر نبوده است.

فغفوری اظهار داشت: از دیگر مشکلات مسائل ایفای تعهدات ارز حاصل از صادرات در استان زنجان می‌توان به صادر نکردن ضمانت نامه بانکی برای صادرکنندگان، صادرات نمونه کالا جهت تست به کشورهای مقصد و صادرات ریالی به کشورهای عراق و افغانستان اشاره کرد.

*س_برچسب‌ها_س*