جمعه 30 شهریور 1403

بیش از 50 درصد وام اعطایی به دستگاه‌ها در دست 3 شرکت است / تامین اجتماعی تسهیلات پاییز را بلعید

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
بیش از 50 درصد وام اعطایی به دستگاه‌ها در دست 3 شرکت است / تامین اجتماعی تسهیلات پاییز را بلعید

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - مرضیه کوثری: به موجب بند "ط" تبصره 16 قانون بودجه سال 1402، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظف شدند که میزان تسهیلات یا تعهدات پرداختی به هر یک از دستگاه‌های اجرایی (به تفکیک دستگاه) را در سایت بانک مرکزی قرار داده و بصورت فصلی به روزرسانی کنند. از همین رو، میزان تسهیلات به دستگاه‌های اجرایی در فصل پاییز در فایلِ قرار داده شده برروی سایت بانک مرکزی،...

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - مرضیه کوثری: به موجب بند "ط" تبصره 16 قانون بودجه سال 1402، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظف شدند که میزان تسهیلات یا تعهدات پرداختی به هر یک از دستگاه‌های اجرایی (به تفکیک دستگاه) را در سایت بانک مرکزی قرار داده و بصورت فصلی به روزرسانی کنند.

از همین رو، میزان تسهیلات به دستگاه‌های اجرایی در فصل پاییز در فایلِ قرار داده شده برروی سایت بانک مرکزی، مشخص شده است. بطور کلی در فصل پاییز به 92 دستگاه حدود 23.5 هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده است.

10 دستگاهی که بیشترین تسهیلات را دریافت کرده اند در نمودار زیر مشخص شده اند. سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری که دو مورد از صندوق‌های بیمه بازنشستگی کشور هستند، مجموعا حدود 10 هزار میلیارد تومان و بیش از 40 درصد کل تسهیلات دریافتی را به خود اختصاص داده اند.

پس از سازمان تامین اجتماعی، دستگاه‌های خدمات حمایتی کشاورزی، صندوق بازنشستگی کشوری، آستان قدس رضوی و شهرداری تهران بیشترین میزان دریافت تسهیلات را شامل می‌شوند.

پیش از این و در دو فصل بهار و تابستان، بیشترین میزان تسهیلات مربوط به شرکت "مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران" بود و در فصل پاییز رتبه اول به "سازمان تامین اجتماعی" رسید.

موضوع قابل توجه درخصوص انتشار فایل مورد بحث این است که فایل منتشر شده برروی سایت بانک مرکزی طبق قانون بودجه منتشر می‌شود اما نواقصی دارد و گویی بخشی از قانون بطور سلیقه‌ای از قلم افتاده است. در بند "ط" قانون بودجه سال جاری گفته شده که تسهیلات اعطا شده به دستگاه‌های اجرایی باید به همراه نرخ سود، میزان دوره بازپرداخت و تنفس، وثیقه یا ضمانتنامه دریافتی و وضعیت بازپرداخت منتشر شود. درحالی که در فایل موجود، اساسا خبری از نرخ سود، میزان دوره بازپرداخت و تنفس نیست. سوال اینجاست که چطور برخی از موارد منتشر نشده است؟

فایل‌ها و اطلاعات موجود در بخش آمار‌های بانکیِ بانک مرکزی، باید حداکثر 3 هفته بعد از اتمام هر فصل منتشر شود؛ به عبارت دیگر برای بررسی این اطلاعات 21 روز فرصت وجود دارد، درحالی که اکثر فایل‌ها با تاخیر و دارای نواقص بارگذاری می‌شوند. در این حالت، از تیم نظارتی بانک مرکزی انتظار می‌رود که روند نظارت خود را باتوجه به تنوع قوانین شفافیت تسهیلات که در قانون بودجه سال 1402 وجود دارد تغییر دهد.

بیش از 50 درصد وام اعطایی به دستگاه‌ها در دست 3 شرکت است / تامین اجتماعی تسهیلات پاییز را بلعید 2