دوشنبه 16 مهر 1403

بیکاری کردستان دو برابر کشور / امید جوانان تحقق وعده مسئولان دولت مردمی است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
بیکاری کردستان دو برابر کشور / امید جوانان تحقق وعده مسئولان دولت مردمی است

متأسفانه بیکاری مادر تمام فجایع جامعه است که اگر به موقع درمان نشود و راه علاج آن را پیدا نکنند قطعا تبعات منفی را به دنبال دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور، افزایش نرخ بیکاری است و این معظل در سطح استان های کم برخوردار بیشتر قابل لمس است و می‌بینیم که جوانان و خانواده ها چگونه با معضلی به نام اشتغال و بیکاری دست و پنجه نرم میکنند.

طبق آمار منتشر شده در روزهای اخیر استان کردستان رتبه اول بیکاری کشور را به خود اختصاص داده و این میراث شوم و ناخوشایند در دولت قبلی افزایش یافت و با توجه به رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی، همچنان در حال افزایش است.

وضعیت بد اقتصادی، بحرانی بودن سطح اشتغالزایی در استان کردستان، آمار فاجعه بار افزایش بیکاران در شهرهای استان و در پی آن افزایش آسیب های اجتماعی مانند کلاف سردرگمی شده که حوزه اقتصادی استان را در سیطره خود قرار داده است.

استان کردستان، استانی با پتانسیل های بالا برای ایجاد اشتغال ثابت با درآمد کافی است اما متاسفانه عدم رغبت مسئولان سابق برای استفاده از این ظرفیت ها هر روز بر تعداد آمار بیکاران این استان اضافه کرده است.

مرزی بودن استان یکی از از ظرفیت ها و استعدادهای بالقوه استان کردستان است که استفاده بهینهو با برنامه ریزی می تواند موجب رونق اقتصادی استان شود که تا کنون کار خاصی در این خصوص انجام نشده است.

طبق نظر کارشناسان اقتصادی استان کردستان از هر نظر دارای پتانسیل های مناسب از جمله منابع و معادن، کشاورزی و نیروی انسانی مستعد می باشد اما این رشد و توسعه استان با این امکانات و پتانسیل ها هماهنگ نبوده و استان را به لحاظ تولید در رده های اخر کشور قرار داده است.

اشتغال‌زایی، فرآیندی زمانبر و بلندمدت است که برای تحقق آن باید الگو یا نقشه‌ای مشخص وجود داشته باشد و در آن متناسب بازمانبندی‌های انجام شده، الزامات، پیش نیازها و ابزارهای هر موقعیت پیش‌بینی و تصریح شود.

متاسفانه در میان همه استان ها، کردستان یکی از بی بهره ترین استان ها از لحاظ اشتغالزایی و سرمایه گذاری است و در استان کردستان نیز، شهرستان بیجار با داشتن بیشترین وسعت و پیشینه ی شهرنشینی بسیار خوب و قدمتی بالاتر از هفت هزار و 500 سال، بالاترین نرخ بیکاری و مهاجرت را در استان به خود اختصاص داده است.

افزایش بیکاری مساوی افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه

علیرضا نوری یکی از جوانان کردستانی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: استان کردستان دارای ظرفیت های خوبی برای اشتغالزایی است اما متاسفانه عدم توجه مسئولان به این ظرفیت ها بر تعداد بیکاران استان افزوده است.

وی افزود: هر کدام از شهرهای استان کردستان از ظرفیت های بسیار خوبی همچون گردشگری، صنایع دستی، گیاهان دارویی، معدنی، کشاورزی و بویژه نیروی انسانی تحصیلکرده و جوان برخوردار است، اما با مشکل نبود شغل و بستری مناسب جهت گذران زندگی برای شهروندان، مواجه است.

زهرا محمدی یکی از دانشجویان بیجاری بیان داشت: معادن و کشاورزی از ظرغیت های مهم اشتغالزایی در استان کردستان است که در این خصوص وعده های زیادی از مسئولا شنیدیم که تا کنون محقق نشده و همین عامل موجب دلسردی جوانان و به تبع آن افزایش آسیب های اجتماعی در استان می شود.

تعهد ایجاد 33 هزار شغل در کردستان برای سال آینده

ایسنای کردستان در تاریخ 4 اسفند 1400 تز زبان استاندار جوان و جهادی کردستان نوشت: تعهد ساخت مسکن و ایجاد اشتغال از آنگونه تعهداتی است که از امروز باید در فکر تحقق آن بوده و از قبل برای آن برنامهریزی داشته باشیم.

وی با اشاره به سهم 87 درصدی کردستان در ساخت مسکن، عنوان کرد: براساس برنامهها و اهداف دولت طی این چهار سال باید هرساله یک میلیون ساخت مسکن در استان انجام شود.

زارعی کوشا بیان کرد: ساخت یک میلیون مسکن در سال و ایجاد 33 هزار شغل در استان کار بزرگ و مسئولیت سنگینی است اما با ظرفیتی که در استان کردستان وجود دارد این امر شدنی است.

بنابراین گزارش، نگاهی به ظرفیت های استان کردستان در حوزه های گوناگون به ویژه منابع طبیعی نشان از توانمندی های این خطه برای توسعه و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان جویای کاراست که امیدواریم با روی کار آمدن دولت مردمی و توجه به جوانان این امر به زودی در استان کردستان تحقق پیدا کند و دیگر شاهد کسب رتبه اول بیکاری در استان کردستان نباشیم.

انتهای پیام /

بیکاری کردستان دو برابر کشور / امید جوانان تحقق وعده مسئولان دولت مردمی است 2
بیکاری کردستان دو برابر کشور / امید جوانان تحقق وعده مسئولان دولت مردمی است 3
بیکاری کردستان دو برابر کشور / امید جوانان تحقق وعده مسئولان دولت مردمی است 4