دوشنبه 16 مهر 1403

تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در قالب هنر نقالی و پرده‌خوانی احیا می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در قالب هنر نقالی و پرده‌خوانی احیا می‌شود

زنجان - ایرنا - رییس حوزه هنری استان زنجان گفت: دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد این حوزه در قالب هنر نقالی و پرده‌خوانی با تلفیق موضوعات آئینی، حماسی و دفاع مقدس، استفاده از بومی‌سازی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بومی دفاع مقدس بر اساس نیازهای روز جامعه به تولید و ارائه محتوا همچنین کشف و جذب علاقه‌مندان به این هنر از گروه سنی نوجوانان می پردازد.

امیر نعمتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق پیش‌بینی انجام گرفته، دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد زنجان با 20 گروه و 100 اجرا فعالیت خود را در سال جاری و در صورت تثبیت شرایط حاکم کرونایی آغاز می کنند.

وی اضافه کرد: طی اسفند سال گذشته پس از اتمام همایش تئاتر مردمی بچه‌های مسجد جلساتی با اعضا و مربیان و کارگردانان گروه‌ها تشکیل و با لحاظ کردن فعالیت در مساجد و پرداختن به موضوعات بومی، 15 مورد نمایشنامه نیز تولید شده است.

این مسؤول ادامه داد: دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ابتدای سال گذشته با حضور 11 گروه فعال نمایشی متشکل از کارگردان و مربیان تئاتر و جمع کثیری از هنرجویان علاقه‌مند به هنرهای نمایشی در گروه سنی جوانان و نوجوانان آغاز کرد.

وی اظهار داشت: این گروه پارسال با بیش از 40 اجرا در مساجد و مدارس سطح شهر فعالیت خود را بصورت گسترده شروع کرد که نخستین همایش تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بهمن ماه سال گذشته با همین رویکرد برگزار شد.

نعمتی افزود: تئاتر بچه‌های مسجد با برخی از مولفه‌ها و عناصر تئاتر حرفه‌ای و صحنه‌ای متفاوت بوده و حضور در میان اقشار و طبقات مختلف مردمی، برای مردم بودن، بدون پیرایه و آراستگی در صحنه سخن گفتن، توجه به قشر جوان و نوجوان، نگاه ویژه به محتوا و مضمون، توجه به نقش آموزشی، تربیتی و اخلاقی و دوری از رقابت‌های رایج جشنواره‌ای از مهم‌ترین مولفه‌های حوزه هنری در برگزاری اولین دوره همایش بوده است.

وی اضافه کرد: گروه‌های تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با ایجاد ارتباط و تعامل با گروه‌های هنری مساجد در فضای صمیمانه و به صورت مجزا و تک جنسیتی تشکیل شده تا در ارتباط 2سویه فرهنگی به تولید آثار فاخر و ارزشی با مضامین دینی، مذهبی، اجتماعی و دفاع مقدس اقدام شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد زنجان، فعالیت خود را از سال 95 با رونمایی از 10 عنوان نمایشنامه و افتتاح دفتر با گروه‌های سنی نوجوانان و جوانان، در مساجد مختلف سطح شهر آغاز کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*