یک‌شنبه 22 مهر 1403

تاکید امام جماعت مسجد بلگراد به حمایت از مردم فلسطین

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تاکید امام جماعت مسجد بلگراد به حمایت از مردم فلسطین

بلگراد - ایرنا - مفتی و امام جماعت مسجد بایراکلی بلگراد در ایراد خطبه های آخرین نماز جمعه ماه مبارک رمضان بر حمایت از بیت المقدس و برادران و خواهران دینی فلسطینی تاکید کرد.

افندی «رمضان محمتی» در ایراد خطبه های آخرین نماز جمعه ماه مبارک که در مسجد بایراکلی بلگراد برگزار شد به اهمیت کمک به فقرا و نیازمندان، صدقه فطریه و اهتمام مسلمانان در همبستگی، همراهی و همیاری یکدیگر اشاره و در بخشی از سخنان خود حمایت از برادران و خواهران فلسطینی را یک وظیفه دینی خواند و برای آزادی بیت‌المقدس، قبله اول مسلمین و رهایی مردم فلسطین دعا کرد.

وی در ادامه خطبه نماز جماعت روز جمعه افزود: ماه مبارک رمضان فرصتی بود برای تقوی، تصفیه قلب، تزکیه نفس و مجالی برای جلب رضای خداوند متعال، امید به اینکه در روزهای پایانی این ماه مبارک ما نیز بهره‌ای از آن برده باشیم.

در انتهای این آیین مذهبی به منظور آگاه سازی بیشتر نمازگزاران اطلاعت مختصری از وضعیت بیت‌المقدس، ضمن بازگویی پیام مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت و جهانی بودن روز قدس و حمایت یکپارچه ملت ایران از آن به فرمان امام راحل و اینکه موضوع قدس مهمترین مسئله جهان اسلام است، در قالب بروشورهای از طرف رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران صفحاتی مکتوب تهیه و در اختیار نمازگزاران قرار گرفت.

در آخرین نماز جمعه ماه مبارک رمضان از جمله «مهدی شیرازی» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد و همچنین «زمانیان» از طرف سفارت کشورمان حضور داشتند.

خاطر نشان می شود که «سعید نسوفوویچ» رییس العلما جامعه اسلامی صربستان چهارشنبه شب 31 اردیبهشت در ضیافت افطار در سفارت کشورمان در ملاقات با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد، با اشاره به روز جهانی قدس و حمایت از فلسطینی ها گفت: دفاع از حقوق مشروع فلسطینیان مستلزم درک حقیقت و وجدان پاک است.

جامعه اسلامی صربستان و دیگر مراکز اسلامی در این کشور در آستانه ماه مبارک رمضان از مسلمانان و نمازگزاران خواستند که برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا آیین ها و نیایش های خود را در خانه انجام دهند.

مسجد بایراکلی تنها مسجد قدیمی بلگراد است که در ماه رمضان سال 1521 میلادی بنا شده است و بانگ روح افزای اذان از حدود 500 سال پیش تاکنون از تنها مسجد شهر بلگراد به گوش می رسد.

براساس آخرین سرشماری های غیر رسمی، بیش از 300 هزار مسلمان در صربستان زندگی می کنند که حدود 100 هزار نفر آنان در بلگراد و حومه این شهر سکونت دارند.

نزدیک به 600 سال اسلام وارد منطقه بالکان شد و این مساله نشان از آن دارد که سنت و معنویت اسلامی در همه عرصه‌های اجتماعی و فردی زندگی مسلمانان منطقه بالکان ریشه‌ی عمیقی دارد.