شنبه 26 خرداد 1403

تاکید حماس بر مقابله با یهودی‌سازی مسجدالاقصی و سیاست شهرک‌سازی

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
تاکید حماس بر مقابله با یهودی‌سازی مسجدالاقصی و سیاست شهرک‌سازی

جنبش حماس خواهان مقابله با یهودی‌سازی مسجد الاقصی و سیاست‌های شهرک سازی رژیم صهیونیستی شد.

به گزارش مشرق، جنبش حماس در بیانیه‌ای در واکنش به ورود غیرقانونی «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی اعلام کرد: ورود بن‌گویر به مسجد الاقصی یک اقدام متجاوزانه است و به رژیم اشغالگر درباره مقدسات ما مشروعیت نمی‌بخشد. ما از فسطینی‌ها در قدس، کرانه باختری و اراضی اشغالی 1948 می‌خواهیم با اقدام رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی مسجد الاقصی مقابله کنند.

در بیانیه جنبش حماس آمده است: اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی باید با خطری که علیه مسجد الاقصی و تمام مقدسات اسلامی و مسیحی ما وجود دارد، مقابله کنند.

ایتامار بن گویر امروز به همراه تعدادی از شهرک‌نشینان وارد مسجد الاقصی شد و در اظهاراتی خصمانه تاکید کرد اجازه تشکیل کشور فلسطین را نخواهد داد

بر اساس گزارش خبرگزاری سما، جنبش حماس همچنین در واکنش به لغو قانون معروف به «قانون جدایی» که طبق آن چهار شهرک صهیونیست‌نشین در شمال کرانه باختری در سال 2005 تخلیه شده بودند، اعلام کرد: این اقدام ادامه سیاست شهرک سازی و نادیده گرفتن حقوق ملت ما در سرزمین خود است. ما از مردم و جوانان انقلابی خود در سرتاسر کرانه باختری می‌خواهیم به مقابله با سیاست‌های شهرک‌سازی رژیم اشغالگر و تقویت مقاومت تا زمان بیرون راندن اشغالگران و شهرک نشینان از سرزمینمان بپردازند.

جنبش حماس تاکید کرد: از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل می‌خواهیم به مسئولیت‌های خود برای پایان دادن به شهرک سازی و محاکمه رژیم اشغالگر به دلیل جنایت‌های این رژیم و نقض مکرر قوانین بین‌المللی عمل کنند.

به دنبال به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی ایرلند، اسپانیا و نروژ «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در اقدامی تلافی‌جویانه بر لزوم ایجاد شهرک‌های جدید در کرانه باختری تاکید کرد.

وی همچنین گفت: من به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفتم که تا اطلاع ثانوی قصد تحویل درآمدهای مالیاتی به تشکیلات خودگردان فلسطین را ندارم.

وی همچنین از لغو مجوزهای مسئولان ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین و اعمال تحریم‌های مالی بر آنها خبر داد.

پیش از این نیز «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از لغو «قانون جدایی» در شمال کرانه باختری خبر داد که بر این اساس شهرک‌سازی در منطقه جنین در شمال کرانه باختری ازسرگرفته می‌شود. بر این اساس اجازه بازگشت صهیونیست‌ها به چهار شهرک غانیم، کادیم، حومیش و سانور در شمال کرانه باختری که در سال 2005 تخلیه شده بودند، داده می‌شود.

تل‌آویو به موجب قانون فک ارتباط، شهرک‌های صهیونیست‌نشین در این منطقه را در چارچوب طرح جدایی از غزه در سال 2005 تخلیه کرده بود.

منبع: ایسنا