پنج‌شنبه 7 تیر 1403

تبادل نظر ایران و روسیه درباره مواففتنامه جامع راهبردی

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
تبادل نظر ایران و روسیه درباره مواففتنامه جامع راهبردی

اقتصادنیوز: وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که آندری رودنکو معاون وزیر امور خارجه این کشور و سید علی موسوی مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران، درباره موافقتنامه جامع راهبردی مسکو - تهران تبادل نظر کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در این دیدار که در مسکو انجام شد، دستور کار دوجانبه کنونی ایران و روسیه با تاکید بر گسترش بیشتر چارچوب حقوقی مناسبات دوجانبه و دستیابی به سطح مشارکت راهبردی جامع مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بنا بر این گزارش، طرفین توافق کردند که به هماهنگی نزدیک در مورد موضوعات حقوقی بین المللی مورد علاقه دوجانبه ادامه دهند.

پیش از این، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: تهران و مسکو عزم جدی و راسخ دارند تا همکاری‌های دوجانبه خود را در زمینه‌های مختلف توسعه دهند. علی باقری 22 خردادماه 1403 در گفت و گویی در حاشیه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو بریکس در نیژنی نووگورود روسیه افزود: ایران و روسیه دو کشور همسایه و برخوردار از روابط تاریخی و ریشه‌دار هستند.

خبر مرتبط ژاپن پا جای پای آمریکا گذاشت / تحریم این کشورها به بهانه کمک به روسیه

اقتصادنیوز: دولت ژاپن در تلاش برای آنچه «اثربخشی تحریم‌ها علیه روسیه» خواند، تحریم 11 شرکت در 5 کشور آسیایی را تحریم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:‌در طول سال‌های گذشته عرصه های روابط بین ایران و روسیه گسترش زیادی داشته است و تهدیدهای مشترک علیه دو کشور، فرصت های مشترکی را فراروی تهران و مسکو قرار داده است. سرپرست وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت: بر این اساس هر دو کشور عزم جدی و راسخ دارند تا در زمینه‌های مختلف همکاری های دوجانبه خود را توسعه دهند. باقری گفت: روند رو به رشد همکاری های دو کشور نشان دهنده این است که رهبران دو کشور عزم راسخ دارند تا مناسبات بین دو کشور را مستحکم کنند و از همه فرصت ها برای انتفاع دو کشور و دو ملت بهره بگیرند.

وزیر امور خارجه روسیه نیز 22 خردادماه 1403 با اشاره به روند آماده سازی توافقنامه جامع همکاری بلندمدت میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران گفت: مسکو به انعقاد این تفاهم نامه با تهران متعهد است. سرگئی لاوروف در نشست خبری در پایان اجلاس شورای وزیران امور خارجه گروه بریکس در نیژنی نووگورود روسیه افزود: در مورد کار بر روی قرارداد دولتی همکاری میان ایران و روسیه باید گفت، با وجود اینکه متن پیش نویس به صورت کامل به توافق رسیده است، اما هنوز نمی توان آن را امضا کرد.

خبر مرتبط اشتیاق پاکستان به پیوستن به کریدور شمال و جنوب با چراغ سبز روسیه

اقتصادنیوز: منابع دیپلماتیک پاکستان با اشاره به گشایش‌های جدید در مناسبات دوجانبه با فدراسیون روسیه به ویژه واردات یک میلیون تن نفت خام از این کشور گفتند که اسلام‌آباد تصمیم به پیوستن به کریدور شمال و جنوب گرفته و از این طریق همکاری‌ها با مسکو و کشورهای پیرامون این راهرو از جمله ایران گسترش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: برای آنکه این قرارداد باید به تایید روسای جمهور دو کشور برسد. امضای آن در طرف ایرانی نیازمند اجرای برخی روال (مراحل تشریفاتی) قانونی در مورد آن موضوعاتی است که در متن قرارداد نوشته شده است. لاوروف در ادامه افزود: این اقدامات و روال فعلا انجام نشده اند، اما در ملاقات با سرپرست وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، ما پایبندی خود را به این سند تایید کردیم. وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه امضای این سند روابط تهران و مسکو را به مرحله بسیار جدیدی ارتقا می دهد، تاکید کرد: به محض اینکه در ایران مراحلی که یادآور شدم، اجرا شود، ما می تونیم این کار را انجام دهیم.

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه نیز همان روز در نشستی خبری گفته بود: کار بر روی توافقنامه جامع راهبردی میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد و برگزاری انتخابات و فرایندهای داخلی دولت ایران ممکن است این فرایند را دچار تأخیر کند اما تغییری در اصل داستان ایجاد نخواهد کرد. دیمیتری پسکوف سه شنبه در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره روند ادامه کار بر روی قرارداد جامع همکاری های ایران و روسیه گفت: «بله، در مجموع کار در جریان است. اما طبیعتا با توجه به وضعیت موجود در تهران و آماده سازی انتخابات ریاست جمهوری، بدیهی است که زمان بندی این کار اندکی به تاخیر خواهد افتاد.» سخنگوی کرملین خاطر نشان کرد: ممکن است روند کار به دلیل آماده سازی انتخابات ریاست جمهوری و تغییر مقامات در دولت ایران - در صورتی که چنین تغییراتی وجود داشته باشد - دچار تاخیر شود اما در مجموع این موضوع تغییری در اصل داستان ایجاد نمی‌کند. پسکوف تاکید کرد قصد داریم روابط خود را با ایران بیشتر توسعه بخشیده و بر همین اساس چارچوب حقوقی بین دو کشور را ارتقا دهیم.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
تبادل نظر ایران و روسیه درباره مواففتنامه جامع راهبردی 2
تبادل نظر ایران و روسیه درباره مواففتنامه جامع راهبردی 3