دوشنبه 9 مهر 1403

تبدیل شدن به اقتصاد برتر منطقه، روح کارآفرینی می طلبد

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
تبدیل شدن به اقتصاد برتر منطقه، روح کارآفرینی می طلبد

کارآفرینان، انسان های بزرگ جریان ساز جامعه به شمار می روند که می توانند روابط بین کارگر و کارفرما را تنظیم کنند. امروز تبدیل شدن به اقتصاد برتر منطقه، با توسعه روح کارآفرینی در کشور محقق می شود.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر موضوع کارآفرینی به دلیل اهمیت در خلق فرصتهای شغلی جدید و رشد و توسعه اقتصادی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته و رویکرد کارآفرین محوری را دنبال می کنند. در چند سال گذشته کشور ما نیز در این مسیر حرکت کرده و حمایت از کارآفرینان به ویژه در حوزه‌های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است. از نگاه کارشناسان، قوانین زائد و بروکراسی‌های اداری یکی از چالش‌های مهم پیش روی توسعه کارآفرینی به شمار می رود که می تواند انگیزه های کارآفرینی را از بین ببرد و بر توسعه فعالیتهای کارآفرینی تاثیر بگذارد. محمود کریمی بیرانوند - معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی وزیر کار، کارآفرینی را روح حاکم بر مسائل اقتصاد کشور عنوان کرده و اقتصاد را یک علم اجتماعی و کارآفرین را جریان ساز اجتماعی می داند. او با اشاره به بندهای یک و دو سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی تاکید می کند: تیم جدیدی که در وزارت کار روی کارآمده نگاهش به اقتصاد بر مبنای این سیاستها است و برای تبدیل شدن به اقتصاد منطقه، جز با توسعه روح کارآفرینی در کشور نمی توان به این مهم دست یافت. کریمی بیرانوند، از کارآفرینان به عنوان انسانهای بزرگ جریان ساز اجتماع یاد کرده و معتقد است: کارآفرین، کارفرما نیست؛ بلکه بالاتر از کارفرما است و حتما نوآوری دارد و می تواند روابط بین کارگر و کارفرما را تنظیم کند.

به گفته معاون اشتغال وزیر کار، دولت و کارآفرین از هم جدا نیستند چرا که اگر این دو از هم جدا باشند به نظام اقتصادی کشور لطمه وارد می شود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برای برون رفت از مشکلات بازار کار به ویژه بیکاری و تولید، نیازمند همراهی دولت، کارگران، کارفرمایان و کارآفرینان هستیم و توجه به رویکرد کارآفرینی در تمام عرصه‌ها به‌ویژه عرصه های اقتصادی و تولید رقابت‌پذیر، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وجود 400 هزار کارآفرین فعال در کشور خبر داده و گفته بود:" بار اقتصاد بزرگ 85 میلیون نفری بر دوش این کارآفرینان قرار دارد در حالی که اقتصاد ایران برای آنکه بر اساس ظرفیت‌های خود به حد مطلوب خود برسد به دو میلیون کارآفرین نیاز دارد. " به گفته وی، نظام اداری کشور از سالهای گذشته به شدت ضدکارآفرینی شکل گرفته به نحوی که در قوانین ما که عمدتا به قبل از انقلاب برمی گردد، شرایط برای کارآفرینان مساعد نیست و بر همین اساس کارآفرینان از نظام اداری دست و پاگیر گله دارند؛ از این رو می طلبد که اصلاحات اساسی در قوانین کسب و کار صورت گیرد که تصویب طرح تسهیل صدور مجوزها در مجلس از جمله این اقدامات است. عبدالملکی تاکید دارد که در کوتاه مدت باید شرایط برای کارآفرینان فراهم شود و مهمترین کمک به آنها این است که مانع آنها نشویم. به گزارش ایسنا، امروز جوامع توسعه‌یافته و درحال‌توسعه همگی بر این نکته اتفاق‌نظر دارند که در شرایط فعلی، «دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و به تبع آن گسترش رفاه اجتماعی بین جوامع بشری» نیازمند توجه به مقوله کارآفرینی و ارج نهادن به مقام شامخ کارآفرینان است و از این منظر چاره ای جز حرکت به سمت کارآفرینی و تربیت کارآفرینان نداریم. انتهای پیام

تبدیل شدن به اقتصاد برتر منطقه، روح کارآفرینی می طلبد 2