دوشنبه 16 مهر 1403

تبدیل نذری‌ها بنا به اقتضائات زمان حرکت مثبت فرهنگی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تبدیل نذری‌ها بنا به اقتضائات زمان حرکت مثبت فرهنگی است

زنجان - ایرنا - مدرس حوزه‌های علمیه استان زنجان گفت: تبدیل نذری‌ها بنا به اقتضائات زمان و شرایط حاکم در جامعه، حرکت مثبت فرهنگی و نیازمند نهادینه و اقناع سازی است.

حجت‌الاسلام محمد نظری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ارادتمندان و عاشقان امام حسین (ع) در سال‌های قبل در ایام محرم، به پخش و احسان نذری اقلام خوراکی اقدام می‌کردند اما امسال به دلیل ممنوعیت تجمع‌ها در پی شیوع ویروس کرونا می‌توان با تبدیل نوع نذری‌ها به مواد غذایی خام و بسته‌های معیشتی و یا حتی لوازم بهداشتی، آن‌ها را به صورت هدفمند در بین نیازمندان و عموم مردم توزیع کرد.

وی یادآورشد: توزیع کمک‌های مومنانه که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن تاکید کردند از لحاظ رعایت مسائل بهداشتی بسیار خوب است زیرا مواد غذایی خام، مطمئن‌تر بوده و در منزل توسط خود افراد پخته می‌شود.

حجت الاسلام نظری با بیان اینکه این اقدام از لحاظ شرعی هم مشکلی ندارد، خاطرنشان کرد: تغییر نوع نذری به 2 دلیل، مشکلی ندارد چراکه بیش از 95 درصد نذری ها به نیت و قصد احسان برای عموم مردم در راه رضای خداوند، سیره اهل بیت (ع) و ابراز ارادت به اباعبدالله‌الحسین (ع) و شهدای کربلا است.

وی افزود: دیگر اینکه شمار و درصد بسیار کمی از نذری ها که با خواندن صیغه نذر، واجب شده نیز طبق دستورات الهی و دین مبین اسلام در صورت عدم امکان و فراهم نبودن شرایط، قابل تغییر است.

حجت‌الاسلام نظری تصریح کرد: نوع و نحوه ادای نذر واجب حتی در شرایط عادی جامعه نیز در صورتی که امکان ادای آن بنا به اقتضائات زمان، ممکن نشد قابل تغییر دهد.

مدرس حوزه‌های علمیه استان زنجان در خصوص برخی افراد که اصرار به ادای نذر خود طبق سال‌های گذشته مانند توزیع شیر و شربت دارند، گفت: این کار در شرایط کنونی که جامعه با ویروس منحوس کرونا مواجه شده، جلوه مطلوبی ندارد و شایسته است که رویه خود را اصلاح کنند.

وی با تاکید بر اینکه تغییر نوع و نحوه ادای نذری، امری خداپسندانه بوده و دل‌ها را بیش از پیش متوجه اهل بیت (ع) می‌کند، اظهار داشت: تحقق این مهم، نیازمند فرهنگسازی و اقناع‌سازی در جامعه است.

حجت‌الاسلام نظری خاطرنشان کرد: سلامت جامعه، موضوع بسیار مهمی است و تک‌تک افراد جامعه باید در این مسیر، کمک‌حال باشند و توریع اقلام بهداشتی، یک حرکت مثبت است.

وی افزود: اصحاب رسانه، مدیران، مبلغان، اساتید و معلمان و در واقع تک‌تک افراد به سهم خود می‌توانند در این فرهنگسازی و اقناع‌سازی جامعه سهیم باشند.

مدرس حوزه‌های علمیه استان زنجان در خصوص عزاداری برای سیدالشهدا (ع) گفت: اصل موضوع عزاداری، تعطیل‌بردار نیست اما بنا به اقتضائات زمان و شرایط جامعه باید به دنبال روش‌های جایگزین برای برنامه‌های مرسوم سال‌های گذشته بود.

وی اظهار داشت: برگزاری مراسم عزاداری با شمار کم افراد و با حداقل زمان در فضای باز و یا برگزاری روضه‌های خانگی با تعداد نفرات کم می‌تواند بخشی از این جایگزین‌ها باشد.

حجت‌الاسلام نظری تاکید کرد: در هر شرایطی باید حفظ سلامتی جامعه را در نظر گرفت.

*س_برچسب‌ها_س*