یک‌شنبه 27 خرداد 1403

تحصیل‌کرده‌ها بازار کار را به هم ریختند

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
تحصیل‌کرده‌ها بازار کار را به هم ریختند

دولت مشکل زیادی در تامین کسری بودجه خود داشته است؛ به همین دلیل افزایش حقوق، باخت برای دولت است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از هم میهن، مهراد عباد، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: بیشتر کارفرمایان برای تامین مالیا‌ت‌های ناعادلانه، مجبور می‌شوند از حقوق پرسنل خود بکاهند تا در عوض به دولت مالیات پرداخت کنند؛ پس بخش قابل توجهی از مالیات، از جیب کارمندان و کارگران سازمان‌ها پرداخت می‌شود.

وی همچنین پیشنهاد می‌کند: بخش خصوصی باید به کارمندان خود مزایای بیشتری اختصاص دهند؛ وقتی کارفرمایان نمی‌توانند حقوق را افزایش دهند، باید حداقل مزایای بیشتری به کارمندان خود اختصاص دهند. بخش کارفرمایی باید راحت‌تر به کارمند خود مرخصی دهد. همچنین یکی دیگر از رویکردها، می‌تواند پرداخت وام و تسهیلات در شرکت، برای کارمندان باشد. همه این‌ها، موضوعاتی است که به نوعی، کمبود حقوق را در شرایط سخت اقتصادی برای کارمندان جبران می‌کند.

او اضافه می‌کند: افزایش حقوق حدود 29 تا 30 درصد لحاظ شده و از میزان تورم کشور که حداقل 40 درصد محاسبه شده ده درصد عقب است. او می‌گوید: حقوق‌هایی که در حال حاضر پرداخت می‌شود - با فرض حداقل حقوق 12 میلیون تومانی - واقعاً کفاف زندگی یک نفر را هم نمی‌دهد. همین موجب شده بسیاری افراد در چند سال گذشته، رو به مشاغلی که غیررسمی است اما درآمدهای بیشتری دارد، بیاورند. مثلاً افرادی که زباله‌ها را از سطل آشغال‌ها جمع می‌کنند. اشتغال به شغلی مانند پیک موتوری یا کار کردن در تاکسی‌های اینترنتی برای فردی که تخصص‌اش، چیز دیگری است، شغل کاذب به حساب می‌آید. تحصیل‌کرده‌ها، وقتی می‌بینند که می‌توان کارهای دیگر برای درآمدزایی بیشتر انجام دهند، مشغول به آن کار می‌شوند و همین موجب مشکلات زیاد در بخش منابع انسانی می‌شود.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید