یک‌شنبه 18 شهریور 1403

تحقق 89 درصدی اجرای مصوبه تشویقی کالبدی در شهرهای کشور

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تحقق 89 درصدی اجرای مصوبه تشویقی کالبدی در شهرهای کشور

تهران - ایرنا - دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به این که مصوبه 19 بندی مشوق‌های شهرسازی، بستر مناسبی برای توسعه و نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم کرده است، گفت: تحقق 89 درصدی اجرای این مصوبه نشان می‌دهد که مصوبه تهیه شده با واقعیت‌های بافت‌های فرسوده همخوانی نسبی دارد.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «خسرو دانشجو» در جلسه شورای نوسازی مسکن این شرکت که با حضور «محمد آیینی» مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با موضوع «موانع و مشکلات و ارائه پیشنهادات جدید در رابطه با بسته‌های تشویقی در بافت‌های فرسوده» برگزار شد، با اشاره به این که مصوبه 19 بندی مشوق‌های شهرسازی، بستر بسیار مناسبی جهت توسعه و نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم کرده است، افزود: شهرهایی که مصوبه 19 بندی بسته تشویقی را اجرا نکرده‌اند، با توجه به فرصت پیش آمده و همکاری معاونت شهرسازی و معماری نسبت به اجرایی کردن مصوبه و در نهایت بومی سازی مصوبه تشویقی کالبدی اقدام کنند.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که تجربه سال گذشته حکایت از این دارد که تهیه بسته بومی تجربه بسیار خوب و اثرگذاری در شهرها بوده است، تصریح کرد: با توجه به بستر مناسبی که شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ایجاد کرده می‌توان برای همه شهرها بسته بومی تهیه کرد.

به گفته دانشجو، نمی‌توان برای همه شهرهای کشور از یک نسخه واحد استفاده کرد و باید برای هر بافت و ناحیه نسخه مخصوص و راهکار درست برای نوسازی مسکن ارائه داد.

وی افزود: بافت تاریخی پهنه وسیعی از کشور را فرا گرفته اما تا کنون ضوابط مشخصی برای ساخت و ساز در این بافت ارائه نشده است از این رو امکان نوسازی در این بافت‌ها وجود ندارد.

این مقام مسئول عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تهیه شده است و پس از طی مراحل نهایی و تایید، بافت‌های تاریخی کشور از بسته تشویقی در راستای طرح‌های ویژه حفاظت از این بافت‌ها بهره‌مند خواهند شد.

دانشجو گفت: طی جلساتی که میراث فرهنگی و وزارت کشور در شهرهای مختلف با مردم داشتند، با درخواست مردم مبنی بر تقویت سکونت بافت تاریخی مواجه شدند و امید است با تصویب پیش‌نویس تهیه شده، گشایشی اتفاق بیفتد که در نهایت نگرانی‌ها برطرف شده و کام مردم ساکن در بافت تاریخی شیرین شود.

وی تصریح کرد: بافت‌های فرهنگی - تاریخی مستعد یک اتفاق خوب است و امیدوارم فرصت پیش آمده مغتنم شمرده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان‌داشت: پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تهیه شده است و پس از طی مراحل نهایی و تایید، بافت‌های تاریخی کشور از بسته تشویقی در راستای طرح‌های ویژه حفاظت از این بافت‌ها بهره‌مند خواهند شد.

0 نفر
محمد ملک دار

برچسب‌ها

تحقق 89 درصدی اجرای مصوبه تشویقی کالبدی در شهرهای کشور 2