شنبه 14 مهر 1403

تحلیل کارشناسی از آینده بازار سرمایه

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
تحلیل کارشناسی از آینده بازار سرمایه

درحالی که شاخص کل و همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن بازار سرمایه با سرعتی چشم‌گیر درحال رشد است، یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که تا شهریورماه به دلیل وزن زیاد شرکت‌های بنیادی شاهد رشد شاخص کل خواهیم بود؛ درحالی که سرعت رشد شاخص کل با معیار هم‌وزن کاهش خواهد یافت.

شاخص بورس در مدت 20روز معاملاتی فروردین سال جاری، با ثبت بیش از 229هزار واحد رشد، بازدهی 44.65درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کرد. طی مدت مذکور تعداد 141 میلیارد و 307میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 1252 هزار و 298 میلیارد ریال در 22 میلیون و 988هزار و 241دفعه در بورس اوراق بهادار معامله شده است.

به گزارش ایسنا، شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از 645 هزار و 763 واحد آغاز کرد، در 20 روز معاملاتی فروردین با 229 هزار و 22 واحد رشد، معادل 44.65 درصد افزایش را به ثبت رسانده و به 741 هزار و 923 واحد رسیده است.

این آمار‌ها درحالی به ثبت رسیده است که در ماه اردیبهشت رکورد‌های جدیدی مانند صعود 27 هزار واحدی شاخص یا ورورد شاخص کل به کانال 800 هزار واحد ثبت شد.

پیش‌بینی آینده بازار سرمایه

در این راستا، فردین آقابزرگی - کارشناس بازار سرمایه - در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار سرمایه در آینده نزدیک رخ خواهد داد، اظهار کرد: البته این اتفاق این روز‌ها علیرغم رشد شاخص هم به کندی صورت می‌گیرد. بحث کاهش بنیه اقتصاد دولت به واسطه کسری بودجه حداقل 170 هزار میلیارد تومانی، صدمات ناشی از شیوع ویروس کرونا، کاهش مراودات در سطح بین الملل و کاهش بیشتر مراودات مالی بین ایران و سایر کشور‌ها در سطح بین‌الملل و افزایش قابل توجه سطح عمده قیمت‌ها و عدم تناسب با متغیر‌های اثرگذار اقتصدی باعث کوچک‌تر شدن اقتصاد ایران مانند سایر اقتصاد‌های دنیا شده است.

وی ادامه داد: تورم این ذهنیت را ایجاد می‌کند که ممکن است نرخ تبادل ارز‌ها تغییر و افزایش پیدا کند، اما زمانی که نرخ ارز رشد پیدا نمی‌کند، ارزیابی ارزش شرکت‌های بورسی با قیمت دلاری که افزایش نیافته است صورت می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه درمورد پیش‌بینی آینده این بازار تا شهریور ماه نیز گفت: تا شهریورماه به دلیل وزن زیاد شرکت‌های بنیادی، وضعیت سود و زیان این شرکت‌ها و جبران عقب ماندگی افزایش قیمت آن‌ها نسبت به سایر شرکت‌ها که بیش از ارزش ذاتی معامله می‌شدند به مرور زمان، وزن شاخص را به سمت صعود می‌برد، اما شاخص کل با معیار هم وزن، رشد کم‌تر یا نزول را تجربه می‌کند.

آقابزرگی تاکید کرد: به عبارت دیگر عمق بازار منفی است، اما وزن شرکت‌های بزرگ باعث می‌شود شاخص کل رشد کند.