چهارشنبه 18 مهر 1403

موشک‌های مقاومت سرمایه‌ها را از اسرائیل فراری داد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
موشک‌های مقاومت سرمایه‌ها را از اسرائیل فراری داد

اقتصادنیوز: حملات جبهه مقاومت موجب خروج سرمایه‌ها از صنعت فناوری پیشرفته اسرائیل شده و پروژه ایجاد قطب صنعت فناوری در اسرائیل مشابه سیلیکون‌ولی آمریکا را ساقط کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «جنگ، طوفان کاملی ایجاد کرده است که فناوری‌های پیشرفته در اسرائیل را تهدید می‌کند و پیامدهای دراماتیکی برای آینده آن خواهد داشت» این را مدیرعامل مؤسسه تحقیقات و سیاست‌های اسرائیل، اوری گابای بیان داشته است.

ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی از حدود یک سال پیش تجاوز نظامی وحشیانه خود را علیه ساکنان نوار غزه آغاز کرده و طی دو هفته گذشته دامنه تجاوزات خود را به لبنان هم کشانده است.

در این مدت جنگ خبر از خسارت‌های زیادی در داخل سرزمین‌های اشغالی و همچنین سرزمین‌های فلسطین و لبنان شنیده‌ایم و درحالی‌که تمرکز رسانه‌ها بر تلفات جانی غیرنظامیان است، خسارت‌های بخش فناوری اسرائیل مافوق تصور خوانده می‌شود.

رسانه‌های عبری زبان در گزارش‌های متعدد با اشاره به ابعاد مختلف خسارت‌های بخش فناوری اسرائیل تاکید کردند، تلفات انسانی در بین بنیان‌گذاران شرکت‌های فناوری پیشرو اسرائیل، معاملات به‌هم‌خورده و تعطیلی دفاتر شرکت‌های بین‌المللی فناوری که بر اثر جنگ درهای خود را بسته‌اند، از جمله این خسارت‌هاست.

به ادعای این روزنامه‌ها حمله موشکی اخیر ایران (وعده صادق 2) نیز نزدیک بود باعث نابودی کارخانه‌های سیلیکون در اسرائیل شود. اما این سوال مطرح است که آیا این جنگ، رویای «سیلیکون ولی» اسرائیل را از بین می‌برد؟

سقوط بزرگ‌ترین پروژه رژیم اشغالگر از سال 1967

شهرداری قدس اشغالی در ژوئن 2020 پروژه جدیدی به نام «سیلیکون وادی»(دره سیلیکون)، مشابه نمونه آن در ایالات متحده آمریکا، ارائه داد، پروژه‌ای که شهرداری قدس آن را بزرگترین در نوع خود برای اسرائیل توصیف کرده است.

منطقه مشمول پروژه سیلیکن وادی در اسرائیل منطقه‌ای با تمرکز بالای صنایع فناوری پیشرفته در دشت ساحلی سرزمین‌های اشغالی است تا شبیه به دره سیلیکون در کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا شود؛ البته این منطقه بخش زیادی از اسرائیل را پوشش می‌دهد.

در حال حاضر تمرکز بالای فناوری پیشرفته اسرائیل در اطراف تل‌آویو و خوشه‌های کوچکی از آن در اطراف شهرهای رعانانا، پتخ تیکوا، هرتزلیا، نتانیا، شهرستان رخووت و همسایه آن ریشون لتسیونو، حیفا و قیصریه است.

سیلیکون ولی (Silicon Valley) به معنای دره سیلیکون برگرفته از بُردهایی از جنس سیلیکون در دستگاه های دیجیتالی و نام رایج و غیررسمی منطقه‌ای در حدود 60 کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در حومه سانتا کلارا، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا است. شهرت این منطقه به‌دلیل قرار داشتن بسیاری از شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان در این منطقه‌است.

پروژه سیلیکون وادی نمونه یکی از طر‌ح‌های اعلام نشده‌ای است که رژیم اشغالگر سعی در حمایت و اجرای آن در اراضی قدس اشغالی دارد و آن ساخت یک شهر فناوری است که شرکت‌های بزرگ بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاری در آن و ایجاد کارخانه‌ها و دفاتر مستقیم در منطقه جذب کند تا به‌حساب خود صهیونیست‌ها، از موقعیت متمایز اسرائیل که همه مسیرهای اقتصادی جهان را به هم متصل می‌کند، نهایت استفاده برده شود.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید