سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

تحولات بازار بورس زیر ذره بین مجلس

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

بازار بورس در چند هفته اخیر روزهای پرتلاطمی را گذراند، روزهای نگران کننده ای که انتشار چند خبر و اختلاف دو وزارت خانه عاملی بر واکنش منفی بازار سرمایه شد. درهمین ایام نمایندگان مجلس با استفاده از ابزارهای نظارتی شان سعی در کنترل شرایط داشتند.

بازار بورس در چند هفته اخیر روزهای پرتلاطمی را گذراند، روزهای نگران کننده ای که انتشار چند خبر و اختلاف دو وزارت خانه عاملی بر واکنش منفی بازار سرمایه شد. درهمین ایام نمایندگان مجلس با استفاده از ابزارهای نظارتی شان سعی در کنترل شرایط داشتند.

به گزارش تابناک، همواره نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر لزوم استفاده درست از نقدینگی افسارگسیخته در جامعه و هدایت آن به سمت رونق تولید تاکید داشته اند. آن ها بازار سرمایه را محلی برای جذب نقدینگی می دانند اما در عین حال هم از رشد بی حساب و کتاب بازار بورس و به اصطلاح ایجاد حباب در آن ابراز نگرانی می کنند. نمایندگان با همین نگاه ضمن رصد بازار بورس نسبت به دخالت دولت در بازار و دستوری عمل کردن آن هشدار داده اند.

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفت که بررسی تحولات بازار بورس در مجلس محدود به شرایط فعلی یعنی افت شاخص نیست. کمیسیون اقتصادی از ابتدای شروع به کار خود بازار بورس را رصد کرده یعنی چه زمانی که شاخص بورس رشد شارپی داشت و چه این روزها را که به یکباره با کاهش مواجه شده است.

اما علت کاهش یکباره شاخص بورس چیست که باعث نگرانی مردم و برخی از نمایندگان اقتصادی مجلس شده است؟ بهتر است ابتدا به دوهفته گذشته و نزولی شدن تدریجی بازار بورس برگردیم که کارشناسان آن را طبیعی و لازمه بازار بورس تعبیر می کردند اما به یکباره با انتشار خبر منتفی شدن فروش صندوق دارا دوم بازار سمت و سوی بی سابقه ای به خود گرفت به طوری که با آغاز هر روز شاخص با افت شدیدی روبرو می شد، در همین شرایط آزاد سازی 60 درصد سهام عدالت و عدم مدیریت در عرضه آن مزید بر علت شد.

به نظر می رسد موضوع منتفی فروش صندوق دارا دوم و عرضه بلوکی سهام پالاشگاه های موجود در این صندوق به اختلافی بین وزرای اقتصاد و نفت برمی گردد هر چند که آن ها وجود چنین اختلافی را کتمان می کنند. به هر حال این خبر تکذیب شد که همین تایید و تکذیب ها انتقادات نمایندگان را به دنبال داشت. در این باره سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی و عضو هیات رییسه مجلس گفت که اتفاقاتی که در بازار بورس در حال رقم خوردن است، عادی نیست. دولت باید جواب منطقی برای این وضعیت داشته باشد. نمی‌شود سهامداران خرد را که عمدتا اقشار عادی مردم هستند به بورس کشاند و تا 30 درصد سرمایه آنان را پودر کرد.

احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت که با اظهارنظر وزیر اقتصاد در برابر وزیر دیگر، بورس منفی شد. امروز هم با یک تصمیم بانک مرکزی، منفی تر شد. نوسان و ریسک در ذات بورس است اما نه آن نوسانی که محصول تشتت سیاستگذار و شکست هماهنگی باشد. پیشنهادم برای الاکلنگ بورس و بانک "شورای ثبات مالی" است بر فراز دو بازار؛ به نظر می رسد اشاره خاندوزی به آزادسازی 60 درصد از سهام عدالت و اعلام نادرست خبر افزایش سود سپرده های بانکی است که بعد از تاثیرگذاری منفی در بورس تکذیب شد.

در نهایت این وضعیت باعث شد عمده سهامداران که به تازگی و به دنبال رشدهای شگفت آور شاخص بورس وارد بازار شده بودند، با عرضه و تصمیم‌های هیجانی خود بر افت بیشتر شاخص بورس دامن بزنند. با وجود برخی اقدامات حمایتی هنوز تب و تاب اصلاح شاخص بورس کاهش پیدا نکرده است، برخی از کارشناسان علت را خروج سرمایه گذاران خرد از بازار سرمایه به خاطر بی تدبیری ها و در نتیجه بی اعتمادی آن ها می دانند که باید فکری درباره آن کرد.

در این باره سیدغنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم دقت نظر و اتخاذ تدابیر لازم برای رفع نگرانی از آینده سرمایه‌گذاری مردم در بورس شد گفت که حفظ حضور مردم در بورس مفید است چون به جای رفتن به سمت بازارهای فرعی به سمت بازار بورس می آیند البته منوط به اینکه بازار به درستی مدیریت شود. او این هشدار را داد که بازاربورس به سرنوشت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز تبدیل نشود که اگر چنین اتفاقی بی افتد، چه کسی پاسخگوی مشکل احتمالی و پیامدهای ریزش در بازار بورس خواهد بود؟

برای جلوگیری از بروز هر اتفاق منفی در بازار بورس کمیسیون اقتصادی مجلس جلساتی با حضور مسوولان سازمان بورس برگزار کرده که یکی از نتایج آن تصویب لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم یا به عبارت ساده تر افزایش سرمایه شرکت های بورسی است. لایحه دوفوریتی که کلیات آن در صحن علنی به تصویب رسیده و نمایندگان مشغول رسیدگی به جزییات آن هستند تا نشان دهند مجلس توجه ویژه ای به بازار سرمایه دارد.

یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که بازار بورس به سرعت نسبت به اخبار و حتی مصاحبه های مسوولان و نمایندگان واکنش نشان می دهد پس انتظار می رود با توجه ویژه ای به این مهم دیگر شاهد تکرار تجربه هفته گذشته نباشیم که با توییت یک نماینده درباره اخذ مالیات از عایدی سرمایه، عده ای از سرمایه گذاران درصدد بیرون کشیدن سرمایه خود شدند. البته بلافاصله محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس روشنگری کرد که که در طرح در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، بازار سرمایه و سپرده‌های بانکی حذف شده و املاک و مستغلات، ارز، سکه و طلا مورد تاکید قرار گرفته است.