پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

تداوم سایه سنگین ریسک های متعدد بر بورس

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، محمدعلی مرادی درباره وضعیت ناخوش و ناامیدانه بازار سهام با انتشار مطلبی به عنوان "بورس به چه متغیرهایی گره خورده است؟" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: شاخص بورس دیروز در آخرین روز تیر را سراسر قرمز پشت‌سر گذاشت و شاخص هم وزن نیز که از تمام نماد های معاملاتی به یک میزان تاثیر می پذیرد و طی چند وقت اخیر همسو با نماگر اصلی در سراشیبی سقوط است 77. 1‌درصد کاهش ارتفاع داد.

هر چند با پس گرفتن کانال 2 میلیون واحد در چهارشنبه برخی امیدواری‌ها و گمانه‌زنی‌ها نسبت به پایان ریز ش ها ایجاد شده بود اما هما‌ن‌طور که در هفته‌های گذشته بارها تاکید شده همچنان سایه ریسک های متعدد در بازار سنگینی می‌کند که بخش اعظم آن به تدابیر سیاستگذار باز‌می‌گردد. از این‌رو می‌توان ورود به جبهه منفی بورس را به تغییر نگرش برخی سرمایه گذاران نسبت به ریسک‌های متعدد نسبت داد.

افزون بر آن با توجه به گزارش‌های نسبتا منفی برخی شرکت‌ها به‌خصوص دلاری ها می‌توان این‌طور استنباط کرد دخالت دولت در قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها و از سویی دیگر ابهامات عرضه خودرو در بورس‌کالا و اختلاف‌نظرها در مورد قیمت‌گذاری برخی خودروها سبب شده عدم‌تحرک تقاضا در بازار سهام ایجاد شود.

با توجه به اینکه این دو موضوع اهمیت بسزایی برای اهالی بازار سرمایه دارند تا تعیین‌تکلیف نهایی بعید به نظر می‌رسد، پول قدرتمند به بورس وارد شود. بررسی رفتار معامله گران بازار سهام نشان می‌دهد آنها هنوز هم تمرکز را بر سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی معطوف کردند. در چنین شرایطی تمدید سیاست انقباضی بانک مرکزی آمریکا نیز می‌تواند موج ریزشی سنگینی را ایجاد کند که در ادامه پیامد چنین رویدادی یقینا بورس تهران را در حوزه کالایی با تحولاتی همراه می‌کند. آنچه در بازارهای جهانی نیز در حال رخ دادن است بر این نکته تاکید می‌کند.

حرکت کامودیتی ها در مدار رکودی و اتفاقاتی که در این بخش افتاده به عنوان عاملی تکمیل‌کننده در جهت ناکامی‌های بورس عنوان می‌شود. به همین دلیل بورس خالی از هرگونه هیجان و انعطاف‌پذیری از سوی سرمایه‌گذاران است اما تجربه نشان می‌دهد در میان همه متغیرهای اثرگذار بر روند بازار سهام، سیاست گذاری‌های داخلی و بهره بردن برخی افراد از رانت‌های اطلاعاتی که سبب بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران شده، نه‌تنها سبب از بین رفتن فرصت‌های جدی ورود پول به بازار شد حتی به دلیل برخوردهای دستوری با نرخ مواد اولیه شرکت ها، بازار سهام با وضعیت غیر‌قابل‌پیش‌بینی و غیر قابل‌رصد مواجه است.

بدون شک سرمایه‌گذاران به این امر واقفند که عدم پیش‌بینی پذیری اقتصاد حتی در بخش‌های کلان می‌تواند به طور مستقیم کاهش سودآوری شرکت‌ها و بنگاه‌ها را به دنبال داشته باشد. آن هم در شرایطی که بخش عمده‌ای از شرکت‌ها به دلیل شرایط تحریمی برای دور زدن تحریم‌ها محکوم به پرداخت هزینه هستند. روز گذشته نیز روند بازار نشان داد به سیاست‌هایی گره خورده که خارج از کنترل بازار است.