پنج‌شنبه 19 مهر 1403

تداوم ورود نقدینگی به بازار سرمایه و ارزش معاملات بالا

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تداوم ورود نقدینگی به بازار سرمایه و ارزش معاملات بالا

در این هفته کاری شاخص کل بورس با رشد 6.32 درصدی در ارتفاع 2 میلیون و 514 هزار واحد ایستاد.

در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با افزایش 8.82 درصدی در پله 855 هزار و 887 واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با رشد 7.47 درصدی در تراز 31 هزار و 966 واحدی ایستاد.

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت سایر معادن با افزایش 30.88 درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت انبوه سازی با افزایش 21.31 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این که در این هفته کاری صنعتی با اُفت همراه نشد و کمترین رشد را این هفته صنعت ابزار پزشکی با صفر درصد تغییرات در بازار داشت.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری 95 هزار و 806 میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه 19 هزار و 435 میلیارد تومان، یکشنبه 18 هزار و 82 میلیارد تومان، دوشنبه 18 هزار و 171 میلیارد تومان، سه‌شنبه 18 هزار و 370 میلیارد تومان و چهارشنبه 21 هزار و 748 میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

7 هزار و 602 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد

به گفته او، در این هفته هر پنج روز کاری بازار شاهد ورود نقدینگی حقیقی بود به طوری که شنبه 2 هزار و 459 میلیارد تومان، یکشنبه هزار و 239 میلیارد تومان، دوشنبه 689 میلیارد تومان، سه‌شنبه هزار و 364 میلیارد تومان و چهارشنبه هزار و 851 میلیارد تومان ورود نقدینگی به بازار رقم خورد و در مجموع 7هزار و 602 میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد که ورود پول بسیار مناسبی محسوب می شود.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری 28 میلیون و 220 هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها 28 میلیون و 440 هزار تومان بوده است.

او در ادامه در خصوص فعالیت صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: این صندوق ها چهار روز خروج و یک روز ورود نقدینگی را شاهد بودند به طوری که در مجموع 2 هزار و 504 میلیارد تومان در این هفته این صندوق‌ها شاهد خروج نقدینگی بودند.

هفته ای با ارزش معاملات و نوسانات بالا در بازار سرمایه

در ادامه دیگر کارشناس بازار سرمایه خانم رباب وفایی گفت: هفته ای با ارزش معاملات و نوسانات بالا را شاهد بودیم. تک سهم ها می تازند و نگاه اهالی بازار را به خود جلب می کنند و این سودهای کوتاه مدت، بهشت نوسان گیران است.

او در ادامه افزود: اساسا پول در حال چرخش بین صنایع است و اگر سهمی پتانسیل رشد داشته باشد مورد توجه قرار می گیرد. گروه ساختمانی به واسطه ی دارایی هایی که دارند، مورد اقبال قرار گرفته اند.

به گفته او، حفظ ارزش معاملات سهام و حق تقدم در محدوده های فعلی و ادامه خروج پول های حقیقی از صندوق های درآمد ثابت، دو پارامتر مثبتی هستند که تابلوهای معاملاتی را با وجود نوسانات همچنان مساعد نشان می دهند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: چشم انداز مجامع و همچنین رشد احتمالی نرخ فروش و حجم فروش در ماه های آتی، علاقه به شرکت در مجامع شرکت هایی با تقسیم سود بالا را افزایش می دهد. یکی از استراتژی هایی که این روزها مُد شده، خرید سهام با بیشترین فاصله از سقف است که در صورت پشتوانه ی بنیادی شرکت‌ها فرصت‌های جالب سودسازی مناسبی برای اهالی بازار است.

او افزود: قبل تر، همه از افزایش سرمایه ها فراری بودند، ریسک قیمت بعد افزایش تا فرایند طولانی ثبت افزایش سرمایه و خواب پول به همراه داشت که خوشبختانه یکی از اتفاقات مهم برای بازار، حل این معضل و کاهش فرایند کامل افزایش سرمایه بود که نتیجه ای جز استقبال و شرکت در این فرایند توسط سهامداران را شاهد هستیم.

وفایی در خصوص اخبار حوالی بازار هم گفت: نمایندگان مجلس دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 با طرح مالیات بر عایدی سرمایه املاک، انواع خودرو سواری، انواع طلا و نقره و جواهرات، انواع رمز ارز موافقت کردند. دو فوریت لایحه واردات خودرو‌های کارکرده با قاطعیت تصویب شد و معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد که تحویل فیزیکی مبنای تسویه با خریداران اوراق سکه است.

گزارش از کیمیا قلی پور 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس