یک‌شنبه 17 تیر 1403

ترجمه ویراست سوم کتاب ناتمام جان فون‌نویمان منتشر شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
ترجمه ویراست سوم کتاب ناتمام جان فون‌نویمان منتشر شد

کتاب «کامپیوتر و مغز» نوشته جان فون‌نویمان با ترجمه رضا امیررحیمی منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب «کامپیوتر و مغز» نوشته جان فون‌نویمان با ترجمه رضا امیررحیمی منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «کامپیوتر و مغز» نوشته جان فون‌نویمان به‌تازگی با ترجمه رضا امیررحیمی منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال 2012 توسط انتشارات دانشگاه ییل منتشر شده است.

جان فون‌نویمان نویسنده این‌کتاب، متولد سال 1903 و درگذشته به سال 1957، یکی از نوابغ قرن بیستم است که با ابداعات و اکتشافات خود، تاثیرات زیادی بر حوزه‌های ریاضی، فیزیک و علوم کامپیوتر گذاشت. یکی از موارد شهرت او، به‌خاطر ابداع نظریه بازی‌ها و فعالیت در پروژه ماشین محاسبه الکترونیک در موسسه مطالعه عالی پرینستن است. فون‌نویمان همچنین در تکوین کامپیوتر به مفهوم امروزی‌اش نقش مهمی داشت و «کامپیوتر و مغز» آخرین کتاب اوست که ناتمام مانده است.

ترجمه فارسی «کامپیوتر و مغز» از نسخه ویراست سوم کتاب انجام شده که در آن، پیش از پیشگفتار، پیشگفتارهای ویراست‌های سوم و دوم چاپ شده‌اند. در پیشگفتار ویراست سوم اشاره شده که فون‌نویمان، معماری کامپیوتر مدرن، ماشین فون‌نویمان را ابداع کرد که طی 66 سال گذشته (نسبت به سال 2012) ساختار اساسی هر کامپیوتری بوده است؛ از کنترل‌کننده کوچک ماشین لباسشویی تا بزرگ‌ترین ابرکامپیوترها و این، سومین ایده کلیدی عصر اطلاعات است.

کتاب پیش‌رو 2 بخش اصلی دارد که به‌ترتیب «کامپیوتر» و «مغز» هستند. بخش اول دربرگیرنده این‌فصول است: روال آنالوگ، روال دیجیتال، کنترل منطقی، روال‌های عددی ترکیبی، دقت، مشخصه‌های ماشین آنالوگ مدرن، مشخصه‌های ماشین دیجیتال مدرن.

بخش دوم کتاب، با عنوان «مغز» هم این‌فصول را شامل می‌شود: توصیف ساده‌گرایانه کارکرد نورون، طبیعت تکانه عصبی، معیارهای تحریک، مساله حافظه در نظام عصبی، بخش‌های دیجیتال و آنالوگ نظام عصبی، کدها و نقش آنها در کنترل کارکرد ماشین، ساختار منطقی نظام عصبی، طبیعت نظام نشانه‌های به‌کاررفته: دیجیتال نیست آماری است، زبان مغز و نه زبان ریاضیات.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

فرمان باید نشان دهد که کدام عمل اصلی قرار است اجرا شود، ورودی آن عمل قرار است از کدام ثبت‌کننده حافظه گرفته شود، و خروجی آن به کدام ثبت‌کننده حافظ برود. توجه کنید که در اینجا پیش‌فرض آن است که تمامی ثبت‌کننده‌های حافظه به‌طور متوالی شماره‌گذاری می‌شوند. شماره ثبت‌کننده حافظه «آدرس» نامیده می‌شود. مناسب است که عمل‌های اصلی نیز شماره‌گذاری شوند. در نتیجه هر فرمان شامل شماره عمل آن و آدرس ثبت‌کننده‌های حافظه است که در بالا به آن اشاره شد، به صورت دنباله رقم‌های ده‌دهی (با ترتیبی مشخص).

اما، برخی گونه‌های دیگر وجود دارند، که در زمینه حاضر اهمیت ویژه‌ای ندارند: فرمان ممکن است، به شیوه‌ای که در بالا توضیح دادیم، بیش از یک عمل را کنترل کند؛ ممکن است فرمان دهد آدرس‌هایی که در بر دارد، به شیوه‌های خاص معینی تغییر کنند پیش از اینکه در فرایند اجرا اعمال شوند (تغییر آدرسی که بیشتر اوقات به کار می‌رود _ و در عمل از همه مهم‌تر است _ افزودن محتواهای یک ثبت‌کننده حافظه خاص به تمامی آدرس‌های مورد نظر است). بنا بر روشی دیگر، این کارکردها را می‌توان با فرمان‌های خاص کنترل کرد، یا یک فرمان ممکن است تنها بر بخشی از هرکدام از کنش‌های سازنده، که در بالا توضیح دادیم، تاثیر گذارد.

این‌کتاب با 120 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 45 هزار تومان منتشر شده است.