یک‌شنبه 10 تیر 1403

ترکیه: عجله‌ای برای برگزاری نشست با طرف سوری نداریم

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
ترکیه: عجله‌ای برای برگزاری نشست با طرف سوری نداریم

اقتصادنیوز: سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه: ما برای برگزاری جلسات و نشست‌های بین خود و طرف سوری عجله نداریم، ولی نمی‌خواهیم این نشست‌ها بیش از حد به تأخیر بیفتد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «عمر چلیک» سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه گفت که این کشور عجله‌ای برای برگزاری جلسات با طرف سوری ندارد، اما ما نمی خواهیم آن را به تعویق بیندازیم.

زلنسکی از لیتوانی و لهستان قدردانی کرد

عمر چلیک امروز چهارشنبه در یک نشست خبری تصریح کرد: ما برای برگزاری جلسات و نشست‌های بین خود و طرف سوری عجله نداریم، ولی نمی‌خواهیم این نشست‌ها بیش از حد به تأخیر بیفتد.

وی افزود: ما می‌خواهیم این نشست‌ها و گفت‌وگوها بسیار مفید باشد تا همه مشکلاتی که در جریان آنها ایجاد می‌شود، اعم از مبارزه با تروریسم و بازگشت آوارگان حل شود و پرونده های زیادی در جریان مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرد.

به گفته سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه، به زودی نشست وزرای خارجه ترکیه، سوریه و روسیه برگزار می‌شود و در فرصتی دیگر (پس از نشست وزرای خارجه) نشست روسای جمهور ترکیه، سوریه و روسیه برگزار خواهد شد.

هفته گذشته نیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی پس از گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، از نشست احتمالی سه جانبه میان خود و رئیس جمهوری های روسیه و سوریه خبر داد و گفت: ما یعنی روسیه، ترکیه و سوریه روندی را آغاز کرده‌ایم و طبق این روند، وزرای خارجه سه کشور دیدار خواهند کرد.

رئیس رژیم صهیونیستی از اردوغان دعوت کرد

مقامات دولت اردوغان و رسانه های تحت امر حزب حاکم ترکیه، به طور دائم از تلاش برای عادی سازی روابط آنکارا - دمشق حرف می زنند، اما هنوز مشخص نیست که دولت ترکیه و در راس آن حزب عدالت و توسعه، برای جبران خطاهای گذشته و عقب نشینی از تصمیمات و اقدامات غلطی که بحران سوریه را عمیق تر کرد، چه نقشه راهی دارند؛ چرا که هنوز هم آنکارا بر حمایت از تروریست ها در سوریه تاکید دارد و این مساله نشان می دهد که مقامات ترکیه به دنبال تاکتیک در برقراری رابطه با سوریه که آن هم مساله پیروزی مجدد اردوغان در انتخابات آینده ریاست جمهوری ترکیه می باشد، هستند و این مساله راهبردی نیست و احتمالا پس از انتخابات ترکیه تغییر کند.

از همین روی، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه درخصوص پیشنهاد و درخواست چندباره رجب طیب اردوغان برای دیدار با وی، با خواندن دست اردوغان این موضوع را به صراحت به پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال آینده ترکیه موکول کرده است.

همچنین بخوانید