شنبه 29 اردیبهشت 1403

ترکیه مقصد نخست تعاملات تجاری با زنجان است

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، حسین محمدی، ظهر چهارشنبه در جلسه مدیران اقتصادی استان زنجان با سفیر ایران در ترکیه اظهار کرد: بیشترین ارتباط تجاری زنجان با کشور ترکیه است به طوری که سال گذشته 65 درصد صادرات و 67 درصد واردات را با کشور ترکیه داشتیم.

وی با اشاره به اینکه ترکیه بعد از چین و عراق سومین شریک تجاری و اقتصادی ایران است، ابراز کرد: این تبادلات مربوط به سال‌های اخیر نیست بلکه قرابت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بیش از 400 سال بین دو کشور ترکیه و ایران وجود دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان ترکیه را پل ارتباطی ایران با کشورهای اروپایی دانست و گفت: در مقابل ترکیه نیز ایران را پل ارتباطی خود با کشورهایی مثل هند می‌داند و یک هدفگراری مناسب می‌تواند منجر به افزایش جهش در حجم سرمایه‌گذاری و تعاملات اقتصادی شود.

وی با اشاره به اینکه عمدتاً تعاملات تجاری پیش‌زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، بیان کرد: تحقق این امر می‌تواند منجر به انتقال تکنولوژی و تولید محصولات نوین شود.

محمدی به استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران ترکیه تاکید کرد و افزود: برای راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی یا تشکیل میزهای اقتصادی پیشنهاداتی مطرح شده که نیازمند پیگیری و تسهیلگری است، ضمن اینکه می‌توانیم با این کشور تعاملات در حوزه فرهنگی و آموزشی هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه 90 درصد اقتصاد استان زنجان در دست بخش خصوصی است، عنوان کرد: رویکرد ما تقویت تعاملات بین بخش‌های خصوصی زنجان و ترکیه است.

حامد سرایی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان نیز در این جلسه اظهار کرد: زنجان ظرفیت‌های بالقوه‌ای در توسعه اقتصاد دیجیتال دارد اما تبادل مالی از ایران به ترکیه آسان ولی تبادل از ترکیه به ایران سخت است و این موضوع شرایط را برای صادرکنندگان ایرانی دشوار کرده است.