شنبه 29 اردیبهشت 1403

تظاهرات گسترده در خارطوم برای کناره‌گیری نخست‌وزیر موقت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تظاهرات گسترده در خارطوم برای کناره‌گیری نخست‌وزیر موقت

تهران - ایرنا - معترضان سودانی امروز (چهارشنبه) بار دیگر با برگزاری تظاهرات گسترده‌ای در «خارطوم» پایتخت، خواستار کنار رفتن «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر موقت این کشور شدند.

به نوشته پایگاه خبری «الحره»، در حالیکه شورای انتقالی حاکمیتی سودان در ماههای پس از برکناری «عمر البشیر» نتوانسته خواسته‌های مردم این کشور را تأمین کند، با اعتراض‌ها برای کناره‌گیری حمدوک روبرو شده است.

البشیر در آوریل گذشته (اواخر فروردین ماه 1398) پس از تظاهراتی که چند ماه طول کشید و چندین کشته نیز در پی داشت و در اعتراض به بیکاری و فساد برگزار می‌شد، از قدرت کنار زده شد.

اعتراض‌های مردمی سودان از 19 دسامبر 2018 (28 آذر 97) به علت افزایش قیمت نان و سوخت آغاز شد، اما این اعتراض‌ها بسرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان خواستار سرنگونی دولت البشیر شده بودند که سه دهه بر این کشور حکومت کرد.

اما نظامی‌ها به جای تن دادن به مطالبات معترضان از آغاز یک حکومت دو ساله موقت به سرپرستی یک شورای نظامی خبر دادند و مقررات حکومت نظامی از جمله منع رفت‌وآمد را در این کشور برقرار کردند.

اما تحولات داخلی سودان به‌رغم مشکلات اقتصادی شدید ناشی از تحریم آمریکا علیه این کشور و نیز بحران داخلی در دو نقطه از جمله در "دارفور" و "نوبه" فروکش نکرد و بعد از چندین بار ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی که تاکنون 130 کشته نیز داشته، به تظاهرات ادامه دادند.

*س_برچسب‌ها_س*