پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

تعدد جشنواره‌های موسیقی نواحی بقا این سبک را تضمین می‌کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تعدد جشنواره‌های موسیقی نواحی بقا این سبک را تضمین می‌کند

تهران - ایرنا - دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی گفت: تعدد جشنواره‌ها به معرفی و شناسناندن هر چه بیشتر موسیقی نواحی کمک می‌کند و باعث بقا این سبک از موسیقی می‌شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی، آرش صفری دبیر اجرایی این جشنواره و مدیر موسسه فرهنگی هنری آوای هنر ایل قشقایی با بیان اینکه این جشنواره با عنوان آوای مهر از یکشنبه (25 اردیبهشت) در تالار حافظیه شیراز آغاز به کار می کند، اظهارداشت: در دوره اول 14 گروه حضور داشتند اما در این جشنواره شاهد حضور 18 گروه از نقاط مختلف هستیم.

وی افزود: بخش پژوهشی به این دوره اضافه شده و قرار است کارگاه‌های جانبی با حضور اساتید بزرگ و دانشگاه برگزار شود، در طول برگزاری جشنواره نیز تمامی اجراها به صورت صوتی و تصویری ضبط می‌شود و در پایان جشنواره به صورت مجموعه صوتی و تصویری در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت همچنین در نظر داریم کتاب جشنواره را با دربرگیری مقالات پژوهشی آماده و منتشر کنیم.

صفری درباره برگزاری دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی توسط بخش خصوصی بیان کرد: متاسفانه موسیقی اقوام ما کمی ناشناخته است و مخاطب خیلی موسیقی بومی را نمی‌شناسند و متاسفانه طی سالیان گذشته به این سبک از موسیقی آن طور که باید پرداخته نشده و هنوز نیاز به این است که در این زمینه کار شود.

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی گفت: باید در ابتدا این نوع موسیقی، فرهنگ‌ها و آیین‌ها را بشناسانیم و سپس با ورود بخش های خصوصی اقدام به برگزاری جشنواره ها کنیم.

وی افزود: شیراز به خاطر شرایطی که از گذشته داشته و معروف به پایتخت فرهنگ و تمدن ایران است ظرفیت‌های زیادی دارد برای اینکه هر ساله میزبان برگزاری جشنواره هایی از این دست باشد.

صفری اظهارداشت: با توجه به اینکه بستر لازم با توجه به تنوع قومیتی که در خود شهر شیراز و استان فارس فراهم است و شیراز هم که یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران است فکر می‌کنم اگر این اتفاق بیفتد ظرفیت این را دارد که مخاطب جذب کند و شیراز را تبدیل به مرکزی برای برگزاری جشنواره های این چنینی کند.

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی با اشاره به اینکه عموم مردم تعداد کمی از موسیقی‌های اقوام را می‌شناسند و با اکثریت آنها آشنایی ندارند، گفت: اگر برگزاری چنین جشنواره‌هایی تداوم داشته باشد هم به شناساندن این موسیقی‌ها و هم به حفظ این گنجینه ارزشمند که نسل به نسل با مشقت‌های فراوان به دست ما رسیده است، کمک می‌کند.

وی افزود: همچنین هنرمندانی که در این زمینه کار می‌کنند را دلگرم و ترغیب می‌کند که هنرشان را ادامه دهند و به نسل‌های بعدی برسانند در واقع باید در این زمینه فرهنگسازی صورت گیرد که تا به حال نشده است.

مدیر موسسه فرهنگی هنری آوای هنر ایل قشقایی با اشاره به بخش‌های درنظر گرفته شده برای تداوم جشنواره موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی گفت: کمیت و کیفیت برگزاری جشنواره، درنظر گرفتن شان و منزلت هنرمندان شرکت‌کننده و نیز تنوع در برنامه‌های اجرایی برای مخاطبان از جمله مواردی است که ما برای جشنواره و به خصوص برای تداوم آن در نظر گرفته‌ایم.

صفری بیان کرد: خوشبختانه ظرفیت برگزاری جشنواره‌های متعدد هم در شیراز و هم در استان‌های دیگر وجود دارد و فکر می‌کنم بشود با یک برنامه‌ریزی مناسبت آنها را تداوم داد.

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی با اشاره به حمایت نکردن سایر نهادها در برگزاری این جشنواره اظهارداشت: ما این روند و حرکت را آغاز کردیم و امیدواریم که از ما حمایت شود اما متاسفانه به جز اداره کل فرهنک و ارشاد استان فارس، نهادهای دیگر به هیچ عنوان حاضر نشدند کنار ما باشند و ما را کمک و همراهی کنند.

دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی 25 تا 30 اردیبهشت با حضور گروه‌هایی از قشقایی، لرستان، آذربایجان، شیراز، کرمان، بویر احمد، کردستان، خوزستان، بلوچستان، بوشهر، ترکمن، هرمزگان، کیش، گیلان، مازندران، خراسان و بختیاری در شیراز برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

تعدد جشنواره‌های موسیقی نواحی بقا این سبک را تضمین می‌کند 2