جمعه 28 اردیبهشت 1403

تعویق انتخابات رمز آشوب سیاسی است! / اصلاح‌طلبان: برای تهیه لیست انتخاباتی در حال گفت وگو هستیم

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
تعویق انتخابات رمز آشوب سیاسی است! / اصلاح‌طلبان: برای تهیه لیست انتخاباتی در حال گفت وگو هستیم

گروهی که با کلیدواژه «خالص‌سازی» از انتخابات کناره‌گیری کرده بودند حالا با پیش کشیدن بحث تعویق انتخابات به دنبال ایجاد التهاب سیاسی هستند!

سرویس سیاست مشرق -در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه 23 دی ماه در حالی چاپ و منتشر شد ک تامین حقابه هیرمند، دستمزد واقعی کارگران، گمانه‌زنی‌ها درخصوص سرلیست‌های انتخابات و تیترهایی در رابطه با جنگ در دریای سرخ در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

بر اساس حداقل 4 نظرسنجی توسط 4 موسسه جداگانه در فاصله 2 تا 3 ماه قبل از انتخابات 11 اسفند امسال، میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان تاکنون در کل کشور به طور میانگین به نرخ 40 درصد رسیده است. این در حالی است که روند مشارکت در انتخابات ها معمولا در ایام نزدیک به انتخابات افزایشی می‌شود.

بالا رفتن پلکانی مشارکت در انتخابات اصلاح‌طلبان و طیف اعتدالی را نیز برای دادن لیست ترغیب کرده است، جریانی که تا همین هفته پیش معتقد بود که نامزدی برای دادن لیست ندارد، حالا از داشتن چندین لیست انتخاباتی خبر می‌دهد؛ روزنامه آرمان امروز به نقل «اسماعیل دوستی»، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و کاندیدای تأییدصلاحیت‌شده انتخابات مجلس نوشته است:

با شخصیت‌های همفکر خودمان که تأییدصلاحیت شدند و تخصص کاری یا تجربه مدیریتی دارند و یا جزو نمایندگان ادوار هستند، برای تهیه لیست انتخاباتی در حال گفت وگو هستیم. ما امیدواریم و منتظر هستیم تا شورای نگهبان با دید بازتری به اعتراض‌ها رسیدگی کند تا برخی دوستان ردصلاحیت شده تأیید شوند و بتوانیم لیست کاملی را برای تهران معرفی کنیم.

عضو ارشد حزب اعتماد ملی گفته است:

آمارها در این زمینه متفاوت است چون برخی دوستان ما در تهران ثبت‌نام کردند اما قصد تغییر حوزه انتخابیه به شهرستان را دارند و نمی‌توان فعلاً آمار دقیقی اعلام کرد». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اینکه آیا با شخصیت‌هایی همچون محمدباقر نوبخت و یا علی مطهری هم درباره لیست تهران رایزنی شده یا خیر، گفت: من به هردو ارادت دارم اما هنوز صحبتی با آنها انجام نشده است اما در نظر داریم که با آنها هم گفت وگو کنیم.

گروهی از اصلاح‌طلبان نیز به دنبال آن هستند تا با تعویق انتخابات قانون زیرپا گذاشته شود تا طیف بیشتری بتوانند در آن ثبت‌نام کنند، روزنامه اعتماد دراین‌باره می‌نویسد:

زمانی که بحث پیش ثبت‌نام‌ها مطرح شد، فرصت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از جریان اصلاح‌طلبی گرفته شد و اکثر لیدرهای اصلاح‌طلب در سراسر کشور جز عده قلیلی ثبت‌نام نکرده‌اند. با فرصت ایجاد شده از تعویق انتخابات، می‌شد فضایی ایجاد کرد تا از طریق تعویق انتخابات، فرصت دوباره‌ای برای بازماندگان از ثبت‌نام‌ها فراهم شود. وزیر کشور در همایش روز پنجشنبه با حضور احزاب از این پیشنهاد استقبال کردند، اما در عین حال تاکید کردند که قانون این اجازه را نمی‌دهد که انتخابات به تعویق بیفتد.

موضوعاتی چون تعویق انتخابات امری خطرناک است، ممکن است این نوع اقدامات فرصتی را در اختیار جریاناتی قرار دهد که از به دنبال قانون شکنی هستند. در واقع این دست افراد و گروه‌ها به هر بهانه‌ای می‌توانند انتخابات را در کشور به تعویق انداخته یا در مسیر اجرای آن مانع‌تراشی کنند. این دسته افراد که با کلیدواژه «خالص‌سازی» از انتخابات کناره‌گیری کرده بودند حالا با پیش کشیدن بحث تعویق انتخابات به دنبال ایجاد التهاب سیاسی هستند!

برخی اخبار دیگر نیز حکایت از آن دارد که برخی از چهره‌های شاخص جناح چپ پس از بررسی نظرسنجی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که مشارکت در انتخابات می‌تواند روی سبد رای آن‌ها اثر مثبت بگذارد، از این رو در پیام‌های آشکار و پنهانی اظهار کرده‌اند که ثبت‌نام نکردن آن‌ها در انتخابات کاری اشتباه بوده و دولت شرایطی را فراهم کرده و با ارسال یک لایحه به مجلس فرصت ثبت‌نام مجدد این افراد در انتخابات را فراهم کند.

تعویق انتخابات رمز آشوب سیاسی است! / اصلاح‌طلبان: برای تهیه لیست انتخاباتی در حال گفت وگو هستیم 2
تعویق انتخابات رمز آشوب سیاسی است! / اصلاح‌طلبان: برای تهیه لیست انتخاباتی در حال گفت وگو هستیم 3
تعویق انتخابات رمز آشوب سیاسی است! / اصلاح‌طلبان: برای تهیه لیست انتخاباتی در حال گفت وگو هستیم 4