شنبه 5 آبان 1403

تعیین‌تکلیف 70 هزار معلم در طرح مهرآفرین / مشکل سربازی 1400 نخبه و استاد دانشگاه حل شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تعیین‌تکلیف 70 هزار معلم در طرح مهرآفرین / مشکل سربازی 1400 نخبه و استاد دانشگاه حل شد

علیرضا منادی‌سفیدان از تعیین تکلیف 70 هزار معلم در طرح مهرآفرین طی چند روز آینده، خبر داد و گفت: پس از یک قرن کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تحول بزرگی را برای یک میلیون معلم کشور ایجاد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، علیرضا منادی سفیدان عصر امروز در نشست تخصصی کمیسیون اعضای آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی که به میزبانی دانشگاه شمال آمل برگزار شد با اشاره بررسی مشکلات آموزش عالی کشور، اظهار کرد: در زمینه آموزش و پرورش اقدام بزرگی انجام شد، 100 سال است که آموزش و پرورش به شکل نوین شکل گرفت ولی در این یک قرن تحول چندانی جز انقلاب اسلامی و تحلیل ناچیز در محتوا مشاهده نشد و فعالیت‌ها اندک بود.

وی با بیان اینکه در متناسبسازی حقوق اساتید وزارت علوم در آخرین جلسه کمیسیون با افزایش 15 درصدی بوده است، عنوان کرد: برداشتن سقف اقدامات سازنده انجام شد، همچنین برای کارکنان کل کشور افزایش یک میلیونی حقوق، 50 درصد حق عائله‌مندی و 100 درصد حق اولاد تصمیم‌گیری شد.

منادی با تاکید اینکه در زمینه دریافتی بازنشستگان با افزایش پنج درصدی حقوق خواهد بود، عنوان کرد: به همراه افزایش 900 هزار تومان حقوق و 200 هزار تومان حق عائله‌مندی انجام شد، برای وزارت بهداشت و درمان قانون عدالت آموزشی در مجلس بررسی و انجام شد.

وی ادامه داد: برای پزشکان عمومی و متخصصان در مناطق محروم به جای سه برابری خدمت این میزان به 1.7 برابر خدمت کاهش یافت.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به اصلاح‌هایی در زمینه دریافتی اساتید وزارت علوم، پیشکسوتان و اساتید مناطق محروم و مسئله بالارفتن از سقف دریافتی، اشاره کرد و افزود: در آینده نزدیک با جلسات مختلف ضریب 1.8 حقوق اساتید نسبت به تهران حل می‌شود همچنین در کمیسیون آموزش و تحقیقات نگاه استراتژیک به آموزش داریم، آموزش زنجیره تأمین یکپارچه دارد که از سن بدو تولد باید آغاز شود.

وی تصریح کرد: تا سن 6 سالگی با تلاش کمیسیون آموزش و تحقیقات مهدکودک‌ها از سازمان بهزیستی انتزاع شده و به وزارت آموزش و پرورش محول شد همچنین سالیان زیاد مهدکودک‌ها از دست آموزش و پرورش خارج بود که خوشایند نبود ولی هم‌اکنون در این بین سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را در وزارت آموزش و پرورش تشکیل دادیم.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه معلمان به شکل نومعلم و معلمان 20 سال سابقه دارای تفاوتهایی باشند و رتبه رقابتی وجود نداشت، اظهار کرد: در این زمینه پنج رتبه در نظر گرفته شد تا معلمان براساس تلاش، سابقه و افزایش کیفیت آموزش ارتقا داده شوند تا طی 5 سال معلمان با بررسی 130 شاخصه به ارتقا برسند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به خروج معلمان از کارمندی و شامل شدن فصل جدید فوق‌العاده ویژه رتبه‌بندی، خاطرنشان کرد: با خروج معلمان از فصل دهم، وضعیت حقوقی آنها رشد زیادی داشت.

وی با بیان افزایش 3.5 تا 6 میلیون تومانی حقوق معلمان در فصل جدید متناسب‌سازی و رتبه‌بندی، خاطرنشان کرد: دو هفته قبل مهر معلمان حدود 8 تا 15 میلیون تومان به صورت علی‌الحساب دریافت کردند که در مجموع 50 هزار میلیارد تومان بود.

این مسئول از تعیین تکلیف 70 هزار معلم در طرح مهرآفرین طی چند روز آینده، خبر داد و عنوان کرد: پس از یک قرن کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تحول بزرگی را برای یک میلیون معلم کشور ایجاد کرد.

منادی خروجی آموزش و پرورش را ورودی آموزش عالی خواند و بیان کرد: همسان‌سازی اساتید از اقدامات بزرگ کمیسیون آموزش و تحقیقات برای دانشگاه‌ها است، تا از خروج تعدادی اساتید به خارج جلوگیری شود.

وی با تاکید اینکه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک علم و فناوری تلاش دانشجویان به محصول تبدیل شود، عنوان کرد: رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با نخبگان مباحث بسیار مهم مطرح کردند و همچنین در این زمینه مجلس با ایجاد قانون از سال 1389 فعال است.

منادی از 8 هزار شرکت دانش بنیان با گردش مالی 400 هزار میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه کل بودجه یک هزار و 500 هزار میلیارد تومان بوده است، که یک سوم بودجه کشور را فرزندان دانش‌بنیان کشور رقم زدند.

وی از ایجاد 400 هزار اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته خبر داد و افزود: که 500 شرکت دانش بنیان در کنار پهنه علمی دانشگاه شریف با میزان 2 هزار میلیارد تومان فروش و 3 هزار نفر ایجاد اشتغال داشتند.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: با نشست با مسؤولان کشوری مشکل سربازی برای یک هزار و 400 نخبه، استاد و دکترای تخصصی حل شده که افراد زیادی شرکت دانش‌بنیان با تولید محصول مشغول هستند. انتهای پیام /