یک‌شنبه 8 مهر 1403

تنها 2 درصد از هدفگذاری مولدسازی در سال 1402 محقق شده است / تکلیف سنگین رئیس جدید خصوصی سازی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
تنها 2 درصد از هدفگذاری مولدسازی در سال 1402 محقق شده است / تکلیف سنگین رئیس جدید خصوصی سازی

با وجود اینکه در قانون بودجه سال جاری رقم 109 هزار میلیارد تومان برای مولدسازی دارایی‌های دولتی پیش بینی شده، تاکنون و بعد از گذشت 4 ماه از سال حدود 2 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های دولتی مولدسازی شده است که نشان از حرکت لاک‌پشتی این مهم دارد و موید کسری بودجه محتمل است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - مرضیه کوثری: مولدسازی اموال و دارایی‌های مازاد دولت، موضوعی است که در چند سال اخیر حرفی برای گفتن پیدا کرده است. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که دارایی‌های راکد دولت قابل استفاده و بهره برداری شده و به یکی از پایه‌های تولید کشور تبدیل شوند. از همین رو وزیر اقتصادی دولت سه خروجی نهایی را برای مولدسازی دارایی‌ها می‌داند که شامل شفاف‌سازی اموال و دارایی‌های دولت، دسترسی برابر مردم، مولدسازی از طریق تهاتر با پیمانکاران و شفاف‌سازی موارد مصرفی مولدسازی‌ها است که اگر درآمدی کسب شد، صرف هزینه‌های جاری نخواهد شد بلکه صرف اتمام پروژه‌ها یا تهاتر با پیمانکاران خواهد شد.

در چند ماه اخیر اما، اخبار مولدسازی حتی پررنگ‌تر از قبل، خود را در میان رسانه‌ها جا داده اند. دولت هم اینبار عزم جدی دارد که مولدسازی را برخلاف سال‌های گذشته، به سرانجام برساند؛ بطوری که سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، درمورد مولدسازی و جدیت در اجرای آن از لفظ "شفافیت بی‌رحمانه" استفاده کرد. حتی وزارت اموراقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش دو روزنامه درخصوص نفی قانون مولدسازی نوشت: «دولت دارایی‌های غیرمنقول بسیاری دارد، اما اشراف بسیار کم به آن‌ها و ابهام درباره تعداد و ارزش واقعی آن‌ها یک معضل بزرگ است. هر سال در قانون بودجه دستگاه‌های دولتی مکلف می‌شوند که دارایی‌های غیرمنقول خود را در سامانه سادا (سامانه اموال دستگاه‌های اجرایی) ثبت کنند، اما تکالیف مولدسازی در سال‌های گذشته اجرایی نشده است.» بنابراین سال جاری را میتوان سال هدفگذاری اکید دولت بر اجرای این قانون دانست.

مولدسازی با سر و صدای زیادی از سمت دولت آغاز شد. رقمی که در قانون بودجه 1402 برای میزان مولدسازی اموال دولتی مکتوب شد، 109 هزار میلیارد تومان بود که این عدد نسبت به سال‌های گذشته تفاوت فاحشی دارد.

طبق نمودار فوق، غیر از سال 1402، بیشترین میزان اعلام شده برای مولدسازی در سال 99 و با رقم 47 هزار میلیارد تومان بوده است، که تنها حدود 3.5 درصد از آن محقق شد. دولت سیزدهم حالا با هدف کسب درآمد و مولد کردن اموال راکد اعلام کرد که در سال جاری، حدود 109 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های راکد، باید مولد شود.

بااینکه بنظر می‌رسید عزم دولت برای مولدسازی جدی است، اما با یک حساب سرانگشتی میتوان فهمید که جلو رفتن با روند فعلی، نتیجه‌ای متفاوت با سال‌های گذشته ایجاد نمی‌کند؛ چرا که باتوجه به گزارش عملکرد وزیر اقتصاد، در سه ماهه ابتدای سال 1402 تنها دو هزار میلیارد تومان از اموال دولت مولدسازی شده است؛ بنابراین با همین منوال، صرفا حدود 10 درصد از میزان پیش بینی شده در قانون بودجه محقق می‌شود.

البته انتظار می‌رود با رونمایی از «تالار مولدسازی دارایی‌های دولت» سرعت این فرایند افزایش یابد. تالار مولدسازی در تاریخ 21 تیر ماه با حضور وزیر اقتصاد و دادستان کل کشور در وزارت امور اقتصاد و دارایی رونمایی شد. شفافیت فرآیند مولدسازی دارایی‌های دولت از شناسایی تا ارزش افزایی، قیمت گذاری و عرضه از مهمترین ویژگی‌های این تالار است. از زمان افتتاح این تالار تاکنون، 1471 مورد از دارایی‌های دولت در سایت talar.ipo.ir قرار گرفته است که دسترسی عموم نیز به آن آزاد است.

تنها 2 درصد از هدفگذاری مولدسازی در سال 1402 محقق شده است / تکلیف سنگین رئیس جدید خصوصی سازی 2