شنبه 29 اردیبهشت 1403

توافق با بخش خصوصی راهکار عرضه زمین در کلانشهرها

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
توافق با بخش خصوصی راهکار عرضه زمین در کلانشهرها

معاون وزیر راه گفت: حرکت وزارت راه وشهرسازی در تخصیص اراضی لاک پشتی نبوده است و در برخی شهرها از طریق توافق با بخش خصوصی ورود کرده ایم.

ارسلان مالکی گفت: تامین زمین یک پروژه پیچیده ای است، در همین راستا در سازمان ملی زمین و مسکن قرارگاه تامین اراضی تشکیل داده ایم که به صورت شبانه روزی اقدام به پیگیری زمین شهر به شهر میکند.

به گفته رئیس سازمان ملی زمین و مسکن، در استان های شمالی از جمله گیلان، مازندران، همدان و کردستان به دلیل آنکه اراضی دولتی جنگل یا مراتعی است که اجازه ساخت وساز در آنها وجود ندارد، همچنین ممکن است اراضی کشاورزی یک و دو باشد که اجازه تغییر کاربری در آنها نیست.

مالکی ادامه داد: در استان های همدان و کردستان هم به دلیل مشکل خاص و توپوگرافی در آنها امکان تخصیص اراضی در آنها وجود ندارد.

او می گوید: تامین زمین یک بحث مفصل است که در قانون راهکار های برای آن ارائه شده است که یکی از این راهکارها توافق با بخش خصوصی و مردم است که در استان های که زمین ملی و دولتی در آنها وجود ندارد، در قالب توافق با مردم و همچنین ارائه مشوق ها به آنها اراضی خریداری و به محدوده شهرها اضافه می شود. اکنون از اراضی مربوط به نهاد و نیروهای مسلح در بسیاری از شهرها استفاده شده است.

او گفت: در شهر سنندج، مریوان، کامیاران و کرمان ما اراضی دولتی نداشته ایم، از سوی دیگر در برخی از شهرها وزارت نیرو اعلام کرد که به دلیل سیلابی شدن امکان الحاق اراضی وجود ندارد بنابراین در برخی از شهرها که اراضی اختصاص نمی یابد به معنای آن نیست که سازمان ملی زمین و مسکن در حوزه اختصاص زمین حرکت لاکپشتی داردبلکه اقدام وزارت راه وشهرسازی در حوزه تامین زمین طی 20 سال گذشته بی نظیر بوده است.

مالکی گفت: اولویت سازمان ملی زمین و مسکن در واگذاری اراضی برای طرح جوانی جمعیت است، همچنین اولویت ما تخصیص اراضی است که در آنها امکان ساخت وساز وجود داشته داشته باشد وصرف ارائه زمین به عنوان مالک شدن متقاضیان فایده ای ندارد.

او گفت: سه هزار خانواده مشمول قانون جوانی جمعیت زمین مسکونی دریافت کرده اند.

براساس این گزارش در حال حاضر تخصیص اراضی به متقاضیان برای ساخت واحدهای مسکونی به صورت ویلایی و همچنین یک طبقه یکی از مهم ترین برنامه های سازمان ملی زمین و مسکن است که در این خصوص تاکنون برنامه های بسیار زیادی را اجرایی کرده است و در صورتی که در این بخش دستگاه ها همکاری لازم را داشته باشند ما شاهد تسریع در اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن خواهیم بود.

تاکنون طبق آخرین آمارهای که اعلام شده تنها 30 هزار هکتار از اراضی پروژه های نهضت ملی مسکن در این بخش اختصاص یافته است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی