چهارشنبه 13 تیر 1403

توسعه جغرافیایی بقاع متبرکه در خدمت ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) قرار می‌گیرد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
توسعه جغرافیایی بقاع متبرکه در خدمت ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) قرار می‌گیرد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست صمیمی وعاظ و مادحین که امروز 11 تیرماه در امامزاده شیخ صدوق (ع) برگزار شد با بیان اینکه سازمان اوقاف، سازمانی است که کمترین سهم از بودجه دولتی را دارد، گفت: وقف این گونه است که یا واقف متولی است و تحبیس العین کرده و دیگر ملک شخصی وی نیست و تصرف شأنی می‌کند، به عنوان...

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست صمیمی وعاظ و مادحین که امروز 11 تیرماه در امامزاده شیخ صدوق (ع) برگزار شد با بیان اینکه سازمان اوقاف، سازمانی است که کمترین سهم از بودجه دولتی را دارد، گفت: وقف این گونه است که یا واقف متولی است و تحبیس العین کرده و دیگر ملک شخصی وی نیست و تصرف شأنی می‌کند، به عنوان مثال متولی برای توسعه علم یا برای ایتام نیت کرده و موقوفه‌ای در زمینه تجاری و اقتصادی واگذار می‌کند و از منافع آن برای نیتی که دارد مصرف می‌کند.

حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه سه گزاره درمورد وقف وجود دارد، افزود: هم قانون و هم شرع در ابتدا به ما می‌گوید در رابطه با موقوفات، حفظ العین باید انجام شود. گزاره دوم افزایش منافع در موقوفات منفعتی است. به عنوان مثال اگر در زمینه زراعت، 3 یا 5 تن گندم برداشت می‌کنیم باید با مدیریت آب و غنی سازی خاک تلاش کنیم این مقدار را به 10 تن برسانیم و اجرای نیت نیز گزاره سوم است.

وی عنوان کرد: طی دو سال اخیر قریب دو و نیم برابر عمر وقف در ایران سند تک برگ تنظیم شده که یکی از معنا‌های نتیجه بخش آن این است که دعاوی که مراجعه به محاکم می‌کنند به شدت کاهش پیدا می‌کند، زیرا وقتی موقوفه در سامانه املاک کشور ثبت شود مورد تعدی قرار نمی‌گیرد. انشاالله تا پایان سال 1403 به سراغ اسناد تک برگ که مانده می‌رویم و سپس به سراغ اسناد تاریخی می‌رویم که حتی فاقد سند دفترچه‌ای هستند و انتهای سال 1404، GIS را نیز مشخص می‌کنیم، یعنی موقعیت مکانی موقوفات را در نقشه پیاده می‌کنیم و به این ترتیب سرمایه موجود وقف کاملا مشخص در اختیار سازمان اوقاف قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: نکته دیگر تنوع موقوفات است که در کشور در طول تاریخ شکل گرفته اگر موقوفه‌ای در اقلیم گرم و خشک قرار دارد، اینگونه نیست که صرف اینکه آب ندارد قابل استفاده نیست، باید بررسی شود که چگونه می‌توانیم از آن بهره برداری کنیم. از جمله اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته، کشت کاکتوس در گرمسار است که اگر انجام شود مزرعه عظیمی در این زمینه خواهیم داشت که این میوه هم آنتی اکسیدان دارد و هم نوشیدنی مطلوبی است. اینجاست که بحث دانش بنیان در نوع مدیریت و در کارکرد‌های وقف باید پیش رود.

وی بیان کرد: قانون سازمان وقف در ماده یک می‌گوید یا موقوفه متولی دارد یا فاقد متولی است. در اینصورت تولی این کار با ولی فقیه است و ولی فقیه نماینده تعیین می‌کند. یکی از سازمان‌های موفق و پیشرو در نظام جمهوری اسلامی می‌تواند سازمان وقف باشد.

حجت الاسلام خاموشی در رابطه با بقاع متبرکه گفت: برای مدیریت بقاع متبرکه طرح و برنامه داریم؛ یعنی برای بیش از 8 هزار بقعه برنامه و بودجه نوشته شده است. عکس تمامی بقاع در سامانه موجود است و مورد رسیدگی قرار می‌گیرند. عمران و آبادی، رسیدگی کالبدی و اسنادی و پشتیبانی رقبات و ساماندهی صحن‌ها در دستور کار است. همچنین معتقدیم شما مداحان پرچمداران جهت دهنده دل مردم و نیات مردم به سمت ائمه طاهرین (ع) هستید. میزان مراجعه مردم به بقاع متبرکه زیاد است ما عدد‌های چند ده هزار را تجربه کرده‌ایم. در هرکجای کشور اگر بقعه‌ای وجود دارد و دارای برنامه است، ارایه دهد مورد حمایت قرار می‌گیرد. وظیفه ماست صحن و سرای بقاع متبرکه را آباد کنیم.

وی با اشاره به راه اندازی طرح افق در بقاع متبرکه اظهار کرد: در راستای راه اندازی این طرح، فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در این اماکن مقدس انجام می‌شود. فعالیت اجتماعی به این جهت که امامزادگان در طول حیات خود دستگیر بودند و به مردم رسیدگی می‌کردند. امامزادگان چراغ‌های روشن در منظومه فرهنگی و دینی جمهوری اسلامی هستند که ما زیر سایه عطوفت آن‌ها زندگی می‌کنیم و تقاضای من این است اگر امامزاده‌ای فضای کالبدی مناسب دارد بگویید در اختیار هیئت قرار دهیم. در رابطه با انجام فعالیت قرآنی نیز بهترین مکان برای تلفیق قرآن و عترت، امامزاده‌ها هستند. کرسی تلاوت باید در امامزاده‌ها برپا شود و کودکان و نوجوانان و اصناف و... در این فضای قرآنی شرکت کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: هیئت امنای بقاع متبرکه بیشترین آشنایی را با مردم منطقه دارند، خودشان جذب حمایت می‌کنند و در اختیار نیازمندان قرار می‌دهند و قرار دوازدهم به همین دلیل شکل گرفت. سعی شده توسعه جغرافیایی بقاع متبرکه در خدمت ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) و توسعه نظام جمهوری اسلامی قرار گیرد.

وی افزود: نکته دیگر بحث نقش آفرینی موقوفات در پیشیرد انقلاب اسلامی است. پیوند ریلی کریدور شمال به جنوب باید صورت پذیرد. ما و دولت باید حمایت کنیم. با تکمیل خط ریلی رشت به آستارا اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد. موضوع دیگر پیشرفت اقتصاد دریا پایه است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار دارد و ما می‌توانیم در این حوزه نقش ایفا کنیم و از بودجه وقف استفاده کنیم. در این زمینه در بوشهر، هرمزگان و گلستان در حال فعالیت هستیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: نکته دیگر بحث معادن است. معادن وقفی باید بهره برداری شود. تولید انرژی سبز و بحث تامین مسکن موضوعات دیگری است که در دستور کار قرار دارد و در 12 استان در حال پیگیری است. از دیگر موضوعات مورد توجه در سازمان وقف، حمایت از دانش بنیانهاست که به اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند. این مورد بسیار پر اهمیت است پیشنهاد می‌شود از شرکت‌هایی که در تهران هستند بازدید کنید و با دیدن و تبیین اقدامات صورت گرفته نقش خود را در زمینه جهاد تبیین ایفا کنید.

حجت الاسلام خاموشی گفت: از شما تقاضا دارم در مجالس و هیئات هرشب از یک دانشمند دعوت کنید که به مدت یک ربع درمورد اقدامات و پیشرفت‌های صورت گرفته از جمله راه اندازی و تجهیز بیمارستان‌ها و محصولاتی که تولید شده صحبت کنند. برای اینکه حق جهاد را به جای بیاورید اول باید درک کنید، علم پیدا کنید و سپس تبلیغ و دفاع کنید.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نسل جوان توانمند دارد، تصریح کرد: وعده صادق تحولی در ایران ایجاد کرد که دیپلماسی ما به بعد وعده صادق و قبل وعده صادق تقسیم می‌شود. قرآن کریم فرموده: «وَأَعِدوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَه وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَ اللَهِ وَعَدُوَکُم وَآخَرینَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَهُ یَعلَمُهُم وَما تُنفِقوا مِن شَیء فی سَبیلِ اللَهِ یُوَفَ اِلَیکُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ»؛ (هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آن‌ها (دشمنان)، آماده سازید! و (همچنین) اسب‌های ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و همچنین گروه دیگری غیر از این‌ها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آن‌ها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا و تقویت بنیه دفاعی اسلام انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد!) یعنی شما دست بالا شوید. در سوره ممتحنه آمده است: «رَبَنَا لَا تَجعَلنَا فِتنَهً لِلَذِینَ کَفَرُوا وَاغفِر لَنَا رَبَنَا اِنَکَ أَنتَ العَزِیزُ الحَکِیمُ»؛ (پروردگارا، ما را مایه فتنه و امتحان کافران مگردان و پروردگارا، ما را بیامرز که تنها تویی که (بر هر کار) بسیار مقتدری و (به صلاح خلق) کاملا آگاهی).

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: انقلاب اسلامی رشد کرده و به نقطه خوبی رسیده است. توصیه می‌کنم به رئیس جمهوری رأی دهید که وعده صادق شناس باشد و خط حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی را ادامه دهد. باید دولتی روی کار بیاید که جبهه مقاومت را تقویت کند ما در این قدرت مرهون شهدا، حاج قاسم، دفاع وطنی، مقاومت و رهبری حکیمانه هستیم.

خاموشی در پایان گفت: انقلاب اسلامی انقلاب زنده است و دشمن در بلاد اسلامی وارد شده و می‌خواهد تشتت در میان جامعه اسلامی ایجاد کند. قرآن می‌فرماید: «یا أَیُهَا الَذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُم وَ أَهلِیکُم ناراً وَقُودُهَا الناسُ وَ الحِجارَهُ عَلَیها مَلائِکَه غِلاظ شِداد لایَعصُونَ اللهَ ما أَمَرَهُم وَ یَفعَلُونَ ما یُؤمَرُونَ»؛ (ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید! خود و خانواده‌ی خویش را از آتشی‌که هیزم آن انسان‌ها و سنگ‌هاست نگه دارید؛ آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی‌کنند و آنچه را فرمان داده شده‌اند به‌طور کامل اجرا می‌کنند.) بنابراین روشنگری کنید که مردم هیزم استکبار نشوند، ایثار کنند و عاقبت بخیر شوند.