شنبه 14 مهر 1403

توصیه قدیمی ها به تازه واردهای بازار ارز، طلا و سکه

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
توصیه قدیمی ها به تازه واردهای بازار ارز، طلا و سکه

اقتصادنیوز: حال و هوای بازار دلار و درهم در روز چهارشنبه حکایت از بازگشت هیجانی خریداران داشت. برخی می گفتند به نظر می‌رسد یکی از دلایل هیجانی شدن روند معاملات دلار و درهم ناشی از اتفاقات و تحولات منطقه در چند روز اخیر بوده است.

به گزارش اقتصاد نیوز، امروز چهارشنبه 27 دی‌ماه باوجوداینکه همه نگاه‌ها به مرکز مبادله ارز و طلا و ماجرای حراج شمش طلا دوخته شده بود، برخی‌ها در بازار ارز تهران مدعی بودند که دلار صعودی شده است. به ادعای آنها نرخ دلار که در روز گذشته در حدود 52 هزار و 700 تومان تا 53 هزار و 100 تومان معامله شده بود امروز به مسیر افزایشی روز گذشته ادامه داد و تا 53 هزار و 600 تومان بالا رفت. این قیمت‌ها در شرایطی است که برخی از فعالان بازار از بازگشت خریداران هیجانی به بازار خبر می‌دهند و توصیه می‌کنند که در شرایط افزایش هیجان، وارد بازار نشوید.

از تهران که خارج شویم در هرات هم معامله‌گران ارزی مدعی بودند که قیمت دلار سقف مقاومت خود در کانال 52 هزار تومان را شکسته و به 52 هزار و 550 تومان رسیده است که در مقایسه با روز قبل بیش از 300 تومان رشد کرده است. البته عده‌ای از تکنیکالیست‌ها می‌گویند ماندگاری دلار بالای این محدوده مهم است و اگر نتواند تثبیت دهد احتمال اینکه در سراشیبی قرار بگیرد وجود دارد. البته در معاملات پشت خطی هرات هم عده‌ای مدعی بودند که دلار به مرز 53 هزار تومان رسید.

در کنار تهران و هرات، امروز نرخ حواله درهم نیز همه نگاه‌ها را به خود جلب کرد. قیمت درهم دیروز در حدود 14 هزار و 550 تومان بسته شد و امروز تا 14 هزار و 690 تومان بالا رفت. نرخ برابری درهم به دلار هم امروز به کانال 54 هزار تومان نزدیک شده است. فارغ از دلار و درهم، قیمت تتر هم امروز رشد معناداری کرد و به یک‌قدمی کانال 54 هزار تومان رسیده است. نرخ تتر عصر امروز 53 هزار و 950 تومان بود. به نظر می‌رسد یکی از دلایل هیجانی شدن روند معاملات دلار و درهم اتفاقات و تحولات منطقه در چند روز اخیر بوده است.

دراین میان ظهارات جدید رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز موضوعی بود که مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. آن‌طور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند گروسی مدعی شد که ایران در سطح بسیار، بسیار بالا در حال غنی‌سازی اورانیوم است و به سطح تسلیحات (هسته‌ای) نزدیک شده است. گروسی همچنین در ادامه ادعای خود گفت که تهران همچنان برای حضور بازرسان مانع‌تراشی می‌کند. برخی از معامله گران تصور می‌کنند که ادعاهای آقای مدیرکل ممکن است زمینه فشار بیشتر غرب بر تهران شود.

البته لازم به ذکر است که عصر امروز رسانه‌ها از دیدار علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو سوئیس خبر دادند. البته باقری و مورا در آبان‌ماه نیز با یکدیگر دیدار و درباره مسائل برجامی و منطقه‌ای گفت‌وگو کرده بودند.

خبر مرتبط قیمت دلار و سکه بعد از حراج شمش طلا در بازار مبادله / قیمت طلا در مسیر صعود

اقتصادنیوز: طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر امروز قیمت سکه امامی ریزش کرد اما برخی از معامله گران به حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران چشم دوخته بودند.

امروز قیمت طلای جهانی ریزشی بود؛ اما قیمت طلا و سکه در ایران افزایشی شدند. به‌این‌ترتیب قیمت طلای جهانی که دیروز به 2055 دلار رسیده بود عصر امروز در زمان تدوین این گزارش در حدود 50 دلار ریزش کره است و با 2005 دلار معامله شد. برخی‌ها می‌گویند وضعیت بازار طلای جهانی قرمز شده و از احتمال برگشت این فلز گران‌بها به کانال 1900 دلار سخن می‌گویند. البته برخی از هم معتقدند که چشم‌انداز بلندمدت طلا همچنان صعودی است و نوسانات پیش‌رو تنش‌های کوتاه‌مدت بازار طلا به شمار می‌رود که با سخنرانی مقامات فدرال رزرو و کناره‌گیری آنها از تشدید سیاست‌های پولی انقباضی به اتمام خواهد رسید.

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار با 2 میلیون و 706 هزار و 200 تومان به فروش رسید که در مقایسه با روز قبل 32 هزار و 500 افزایش را نشان می‌دهد. طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت هر قطعه سکه امامی که روز گذشته با 31 میلیون و 450 هزار تومان به فروش رسیده بود امروز تا 30 میلیون و 900 هزار تومان پایین آمد؛ اما در زمان تدوین این نگارش قیمت سکه باز هم‌افزایشی شد و در حدود 31 میلیون و 650 هزار تومان به فروش رسید.

همچنین بخوانید
توصیه قدیمی ها به تازه واردهای بازار ارز، طلا و سکه 2