پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

توصیه مهم برای سرمایه گذاران در بازار طلا / خرید سکه به صرفه است؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
توصیه مهم برای سرمایه گذاران در بازار طلا / خرید سکه به صرفه است؟

بر اساس اظهارات یک کارشناس مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاری، در شرایط فعلی، سرمایه‌گذاری در سکه‌های طلای بهار آزادی طرح جدید سود بیشتری را به همراه دارد. این کارشناس توضیح داد که در مقایسه با طلای 18 عیار، سکه‌های بهار آزادی طرح جدید به دلیل تقاضای بالاتر در بازار و قیمت‌گذاری مناسب‌تر، گزینه سرمایه‌گذاری مناسب‌تری محسوب می‌شوند.

در مصاحبه‌ای، شهاب موسوی، کارشناس مسائل اقتصادی، به نکات مهمی برای سرمایه‌گذاری و خرید طلا اشاره کرده است: نرخ انس جهانی طلا: موسوی گفته است که در ماه‌های اخیر، نرخ انس جهانی در محدوده تعادلی قرار داشته، اما با تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای کاهش نرخ بهره و توقف سیاست‌های پولی انقباضی، شاهد افزایش قیمت طلا در بازار جهانی هستیم. تغییرات در نرخ ارز دلار، تأثیر مستقیمی بر قیمت طلا و سکه در بازار داخلی دارد. میزان حباب موجود در قیمت‌های سکه و طلا داخلی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. موسوی معتقد است که این سه عامل مهم باید در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری و خرید طلا مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند.

وی ادامه داد: همچنین تنش های سیاسی ای که در روز های اخیر اتفاق افتاد باعث رشد انس جهانی تا محدوده قیمتی 2350 هزار واحد شد. با توجه به تنش ها و اتفاقاتی که در خاورمیانه رخ داده است انس طلا جهانی در کوتاه مدت دچار هیجان شده است

کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید براینکه رشد اصلاح جزئی قیمتی در انس جهانی شاهد بود، افزود: متاسفانه بعد از حادثه تروریستی چند سال گذشته در کرمان در کشور شاهد رشد صعودی قیمت ارز بوده ایم همچنین ثبات قیمتی دلار در سال گذشته که در محدوده 50هزار تومان بوده است از دست رفته و دلار در حال حاضر شروع به زدن سقف های قیمتی جدیدی کرده است؛ نمی توان تارگت قیمتی بالایی را برای نرخ دلار متصور بود.

موسوی بیان کرد: محدوده حمایتی طلای گرمی برای افرادی که نگاه کوتاه مدت به بازار دارند حدود سه میلیون و 400هزار تومان است.

وی توصیه کرد بهترین روش برای سرمایه گذاری در طلا خرید پله ای و بصورت مستمر است. این نوع خرید طلا در بلندمدت باعث به دست آوردن بازدهی و سود خوبی می شود.

کارشناس مسائل اقتصادی همچنین تاکید کرد: در زمان هایی که بازار دچار هیجان کاذب است به دنبال خرید طلا نباشید؛ سعی کنید طلا را در اصلاحات و محدوده های حمایتی مناسب خریداری کنید.

موسوی اظهارداشت: به طور یقین در آینده حباب سکه از بین خواهد رفت و پیشنهاد می شود مردم برای سرمایه‌گذاری از طلای گرمی و طلای بدون اجرت استفاده کنند که حباب ندارند؛ در شرایطی که حباب سکه بالاست بهتر است سکه را تبدیل به طلای گرمی کرد زیرا که حباب سکه خطرناک است.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در بین سکه‌ها کمترین حباب را سکه تمام بهار آزادی دارد و بیشترین حباب نیز ربع سکه و سکه های گرمی دارند که متاسفانه توجیهی برای سرمایه گذاری ندارد ارزش و قیمت طلا بالا خواهد رفت اما حباب سکه و طلا در آینده ای نه چندان دور از بین خواهد رفت.

عوامل موثر بر قیمت طلا

چندین عامل می‌تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

عرضه و تقاضا: عرضه و تقاضا برای طلا می‌تواند قیمت آن را تحت تأثیر قرار دهد. اگر تقاضا برای طلا افزایش یابد و عرضه ثابت بماند یا کاهش یابد، قیمت ممکن است افزایش یابد.

نرخ بهره: نرخ بهره تعیین کننده قدرت خرید و سرمایه‌گذاری است. زمانی که نرخ بهره پایین است، سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در طلا می‌گردند و این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

نرخ تورم: در صورت وجود تورم، ارزش پول کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در دارایی‌های آلترناتیو مانند طلا هستند. این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

وضعیت اقتصادی جهانی: در زمان‌های ناپایداری اقتصادی یا بحران‌های سیاسی، سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در دارایی‌های امن مانند طلا هستند. این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

تغییرات ارزش ارز: طلا به عنوان یک دارایی جهانی محسوب می‌شود و قیمت آن تحت تأثیر تغییرات ارزش ارزها قرار می‌گیرد. اگر ارز ملکه طلا (مانند دلار آمریکا) کاهش یابد، قیمت طلا ممکن است افزایش یابد.

عوامل جغرافیایی و سیاسی: عواملی مانند بحران‌های سیاسی، جنگ‌ها و تنش‌های جهانی نیز می‌توانند قیمت طلا را تحت تأثیر قرار دهند. در زمان‌های ناپایداری، سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های امن مانند طلا می‌گردند.

مهم است بدانید که قیمت طلا تحت تأثیر تعداد زیادی عامل قرار می‌گیرد و تحلیل صحیح قیمت طلا نیازمند بررسی و تحلیل چندین عامل است.