شنبه 8 اردیبهشت 1403

تولید برق هسته‌ای سبب صرفه جویی 80 میلیون بشکه نفت شده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تولید برق هسته‌ای سبب صرفه جویی 80 میلیون بشکه نفت شده است

تهران - ایرنا - معاون سازمان انرژی اتمی گفت: با استفاده از هزار مگاوات تولید برقی که توسط نیروگاه های هسته‌ای کشور تولید شده، تاکنون 80 میلیون بشکه نفت صرفه جویی شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، همایش ایران قوی که روایت چهار دهه پیشرفت کشور است روز سه شنبه به همت بسیج دانشجویی هشت دانشگاه در دانشگاه تهران برگزار شد.

پژمان شیرمردی در این همایش گفت: موضوع هسته ای از سال 1335 در دانشگاه تهران آغاز شد تا سال 1353 فراز و فرودهای مختلفی در حوزه هسته ای بود.

وی افزود: در سال 1346 نخستین دستگاه شتاب دهنده و راکتور تحقیقاتی در مرکز اتمی دانشگاه تهران راه اندازی شد. در سال 1353 هم سازمان انرژی اتمی صنعت هسته ای کشور مستقل شد.

معاون سازمان انرژی اتمی افزود: از سال 1353 تا 57 قرارداد دو راکتور با کشورهای آلمان و فرانسه منعقد شد و برنامه این بود که کشور در یک برنامه 20 ساله، 23 هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشد.

وی ادامه داد: اما پس از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی و نفوذ نظام سلطه کشور آلمان برای ساخت راکتور هسته ای عقب نشینی کرد. البته در سال 1374 راکتور نیمه کاره هسته ای تحویل روسیه داده می شود و این راکتور از سال 1390 با ظرفیت هزارمگاوات وارد شبکه برق کشور می شود و از سال 92 به صورت تنظیم شده از این شبکه استفاده می شود.

شیرمردی با اشاره به یکی از سوالاتی مبنی بر اینکه چرا به دلیل تولید بالای مواد هیدروکربنی در دنیا، به سمت انرژی هسته ای رفته ایم، اظهار داشت: جواب این است که در کشورهای توسعه یافته، تنوع در سبد انرژی وجود دارد تا در صورت مشکل تامین برق، روش جایگزین وجود داشته باشد و با روش هسته ای به تولید برق پایدار برسیم.

وی تصریح کرد: با استفاده از هزار مگاوات تولید برقی که توسط نیروگاه های هسته ای تولید شده است تاکنون 80 میلیون بشکه نفت صرفه جویی شد.

معاون سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به وجود گازهای گلخانه ای و اهمیت انرژی هسته ای برای تولید انرژی پاک، گفت: با استفاده از نیروگاه هسته ای، جلوی بخش عظیمی از گازهایی که وارد جو زمین می شوند، خواهد گرفت.

وی یادآور شد: طبق قراردادی که با کشور روسیه منعقد شده، قرار است سه هزار مگاوات برق در نیروگاه بوشهر تولید شود.

ادامه دارد...

برچسب‌ها