یک‌شنبه 10 تیر 1403

توهین به هر کدام از نامزدها، حیثیت ملی را خدشه‌دار می‌کند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
توهین به هر کدام از نامزدها، حیثیت ملی را خدشه‌دار می‌کند

محسن پاک آیین دیپلمات پیشین کشورمان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با نظرات نامزد‌های ریاست جمهوری درباره موضوع سیاست خارجه اظهار کرد: در حوزه سیاست خارجه همه نامزد‌ها بحث تعامل با دنیا و دیپلماسی در سطح جهان را مطرح می‌کنند؛ که این امر همیشه و همه دولت‌ها به آن توجه داشتند و درباره آن حرف زده اند. نامزد‌ها به طور مشخص باید وارد جزئیات شوند که این اقدام را انجام ندادند.

وی ادامه داد: اگر منظورشان از دیپلماسی جهانی رابطه داشتن با اروپا است مشخص کنند با توجه به خصومت‌هایی که اروپایی‌ها نسبت به ایران دنبال می‌کنند چه راهکار‌هایی وجود دارد که ما به دنبال تعامل با آن‌ها باشیم و یا منظورشان ارتباط نزدیک‌تر با آمریکا است در حالی که این کشور اقدامات خصومت آمیز خود علیه ایران را نه تنها ترک نکرده ست بلکه بیشتر هم شده است.

وی گفت: چگونه می‌توان دست دوستی با این رژیم که امروز هم در جنایات صهیونیست‌ها در غزه شریک است بدهیم و به چه شکل می‌توان با آن‌ها تعامل کرد.

دیپلمات پیشین کشورمان اظهار کرد: لذا بهتر بود نامزد‌های محترم نظر خود را در ارتباط با این مسئله و موضوع توازن در سیاست خارجه بهتر و صریح‌تر مطرح می‌کردند.

آیا منظورشان از توازن آن است که همان رویکردی که نسبت به دوستان خود مانند چین و روسیه داریم که در دوره تحریم در کنار و ما بودند، همان را هم در قبال آمریکا و کشور‌های اروپایی که دائم علیه ما اقدام می‌کنند و تحریم‌ها را افزایش می‌دهند آیا سیاست متوازن به این معنی است که با هر دو به یک شکل رفتار کنیم؛ لذا این کلی گویی در حوزه سیاست خارجه که همه می‌گویند خواهان تعامل با جهان هستند را باید روشن‌تر بیان می‌کردند تا در سایه شفافیت اعتقادات نامزد‌ها را بررسی کنیم.

وی در انتها گفت: ان شاالله نامزد‌ها و هوادارانشان اینگونه عمل کرده و حماسه‌ای از رقابت و اخلاق را رقم خواهند زد. طبعا تبلیغات برای نامزد مورد نظر و حتی نقد محترمانه رقیب خود نیز مانعی ندارد، اما توهین و اهانت نباید در برنامه نامزد‌ها و هواداران آنان جای داشته باشد. چون نامزد‌هایی که صلاحیت آنان برای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان احراز شده، صرف نظر از سلایق و جهت گیری سیاسی آنها، چهره‌های ملی هستند که توهین به آنها، حیثیت ملی را خدشه دار می‌سازد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی