پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

تکمیل ظرفیت پذیرش بیمارستان‌های کرونایی شیراز

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تکمیل ظرفیت پذیرش بیمارستان‌های کرونایی شیراز

شیراز - ایرنا - افزایش بی سابقه شمار مبتلایان به کرونا در شیراز، این شهر را در آستانه ورود به وضعیت قرمز قرار داده است، ظرفیت سه بیمارستان علی اصغر (ع)، شهید چمران و شهید فقیهی که بیماران کرونا را پذیرش می‌کند تکمیل شده و ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب با 100 تخت نقاهتگاهی با تجهیز به بیمارستان تبدیل شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز چهارشنبه با اشاره به روند رو به افزایش آمار مبتلایان بیماری کرونا در فارس، نسبت به تکمیل ظرفیت بیمارستان های استان، هشدار داد و با گلایه از بی توجهی بسیاری از مردم استان به رعایت شیوه نامه های بهداشتی و کاهش حساسیت جامعه نسبت به شیوع ویروس کرونا، از مواجهه با موج فزاینده مبتلایان کرونا و نیاز به بستری آنها خبر داد.

مهرزاد لطفی در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا در شیراز اضافه کرد: با توجه به افزایش تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا، ظرفیت بیمارستان ها در حال تکمیل است و با ادامه این روند مجموعه سلامت فارس برای خدمت رسانی بهداشتی و درمانی با چالشی بزرگ روبرو می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سهل انگاری در رعایت مسایل بهداشت فردی و اجتماعی و حضور مردم در مکان های شلوغ، دورهمی های خانوادگی، مراسم عروسی و عزاداری بدون رعایت اصول بهداشتی را عامل گسترش بیماری کرونا برشمرد.

دکتر لطفی با تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی، استفاده از ماسک در زمان خروج از منزل و پرهیز از حضور در اماکن شلوغ و پر رفت و آمد، از مردم استان خواست برای مقابله با ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال این بیماری با مجموعه سلامت فارس همکاری کنند.

او افزود: تمام مدیران دانشگاه، پزشکان، پرستاران، کادر درمانی و کارشناسان بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا و حفظ سلامت همه افراد جامعه با تمام توان در تلاش هستند و رعایت اصول بهداشتی از سوی هم استانی های عزیز می تواند پشتوانه و امید مدافعان خط مقدم سلامت برای شکست این ویروس منحوس باشد.

لطفی رئیس دانشگاه در این نشست با اشاره به افزایش روند موارد ابتلا به کرونا در استان فارس طی هفته های اخیر، بر ضرورت مدیریت روند خدمت رسانی به گروه های مختلف بیماران بر اساس شرایط بیمار تاکید کرد.

وی با تاکید بر ظرفیت بالای نقاهتگاه بیماران کرونا که از ابتدای شیوع این بیماری در شیراز راه اندازی شد، اظهار کرد: در شرایط کنونی با افزایش موارد مثبت، ارتقای این نقاهتگاه به بیمارستان پشتیبان می تواند راهکاری عملیاتی برای کاهش اشغال تخت در بیمارستان ها باشد.

بررسی شاخص های ارتقای این نقاهتگاه به بیمارستان پشتیبان و اعزام اتوبوس آمبولانس مرکز اورژانس به این نقاهتگاه برای پشتیبانی از خدمات، از دیگر تاکیدات رئیس دانشگاه در این نشست بود.

او در ادامه به بررسی اقلام حفاظتی کارکنان مراکز درمانی استان شامل گان، ماسک و دستکش پرداخت و دستورات لازم را در خصوص تامین اقلام موردنیاز با هدف افزایش سلامت کارکنان صادر کرد؛ همچنین نظارت بر مراکز تولید ماسک در استان برای رعایت استانداردهای لازم را در دستور کار معاون غذا و داروی دانشگاه قرار داد.

بررسی اعمال برخی محدودیت ها در استان با توجه به افزایش موارد ابتلا با تایید استانداری فارس، از دیگر محورهای این نشست بود که با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اعضای این ستاد انجام گرفت.

دکتر لطفی همچنین در این نشست، با بررسی آخرین وضعیت کرونا در استان، تعداد موارد مثبت، نحوه بیماریابی، عملکرد تیم های بهداشتی و واکنش سریع، برخی موارد خوشه ای ابتلا به بیماری در استان و عملکرد آزمایشگاه های تشخیصی را بررسی کرد.

بررسی شرایط راه اندازی سامانه مشاوره تلفنی در درمانگاه های شهید مطهری و امام رضا (ع) با هدف کاهش بار مراجعه به مراکز درمانی، از دیگر بخش های یکصد و یازدهمین نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا در دانشگاه بود که با ارائه گزارشی از سوی صدیقه عمادی مسوول واحد انفورماتیک پزشکی معاونت درمان انجام گرفت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم با هشدار به هم استانی ها در خصوص تکمیل شدن تخت های اکثر مراکز درمانی، افزود: با توجه به افزایش موارد ابتلا، نقاهتگاه واقع در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب نیز به بیمارستان پشتیبان تغییر وضعیت داده است.

دکتر عبدالرسول همتی یادآور شد: بیمار بعدی ممکن است من و شما و یا عزیزانمان باشیم، اما با رعایت قوانین بهداشتی و حفظ فاصله فیزیکی، می توانیم روزهای بهتری رقم بزنیم.

شهرستان های شیراز، لارستان، خنج، اوز، گراش، فسا، جهرم، مرودشت؛ کازرون؛ آباده؛ اقلید، پاسارگاد و ارسنجان؛ خرامه، داراب، ممسنی، کوار، زرقان، رستم، بیضاء، سروستان، نی ریز، فیروزآباد، خرم بید و قیروکارزین تا کنون مرگ و میر ناشی از کرونا داشته است.

از دیروز تا امروز 11 تیر 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و 549 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران در کشور به 230 هزار و 211 نفر رسیده است ، متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 141 بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 10 هزار و 958 نفر رسید.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*