سه‌شنبه 3 مهر 1403

تکمیل 370 هزار واحد مسکن ملی تا سال 1404

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تکمیل 370 هزار واحد مسکن ملی تا سال 1404

مسعود بیات‌منش معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در «برنامه میز اقتصاد» شبکه خبر گفت: در بحث مسکن از لحاظ قیمت و میزان برخورداری مردم در خرید مسکن وضعیت خوبی نداریم البته از سال 98 که طرح ملی مسکن و نهضت ملی مسکن کلید خورد اقداماتی خوبی صورت گرفت.

او گفت: قرار بر این شد سالیانه یک میلیون مسکن در کشور احداث کنیم که در این بین سیاست و طرح های جدیدی اتخاذ شد که یکی از آن‌ها سامانه ثبت نام مسکن ملی بود که در حال حاضر یک میلیون 800 هزار واجد شرایط در این سامانه ثبت نام کرده اند.

او افزود: همچنین از سال 99 تا امروز 20 هزار واحد مسکن تولید و به مردم ارائه شده است و مابقی 360 هزار واحد هم در حال ساخت است.

بیات منش بر شناسایی متقاضیان واقعی مسکن در طرح نهضت ملی مسکن تاکید و تصریح‌کرد: راهبرد ما باید شناسایی و تامین مسکن برای دهک‌های کمتر برخوردار جامعه باشد.

بیات منش اظهار کرد: با توجه به قانون جهش تولید مسکن، در سنوات اخیر حرکت‌های خوبی در بحث تامین زمین انجام شد و در این زمینه شاهد الحاق حدود سه هزار هکتار زمین به محدوده شهرها بودیم که کار طراحی، طرح‌های تفکیکی و آماده‌سازی آن‌ها انجام شده است. در این سه هزار هکتار در حدود 150 هزار واحد مسکونی می‌توان ساخت و با توجه به تامین زمین مناسب در استان ها فرآیند انتخاب سازنده و واگذاری زمین به متقاضیان بعد از مراحل حقوقی انجام خواهد شد.

به گفته معاون وزیر راه در امور مسکن، 370 هزار واحد مسکن تا پایان سال 1404 تکمیل و به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه موضوع تأمین مالی پروژه‌های مسکن از مشکلات اصلی طرح نهضت ملی مسکن است، گفت: راهبرد ما در کشور شناسایی و تأمین مسکن برای دهک‌های کمتر برخوردار جامعه است و باید متقاضیانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند از امتیازات خاصی برخوردار شوند.

او بیان کرد: ولی به طور کلی زیر ساخت طرح ملی مسکن که زیر نظر وزارت نیرو است باید انجام شود به طوری که یک سوم هزینه‌های طرح‌های آب، برق و فاضلاب را خود وزارت راه و شهرسازی تقبل خواهد کرد، همچنین طرح ساخت مسکن دولت گذشته را هم با جدیت دنبال خواهیم کرد.

در ادامه یوسفی عضو کمسیون عمران مجلس گفت: باید سیاست‌های تشویقی برای خرید خانه برای افراد جامعه به خصوص کم درآمد مهیا شود.

یوسفی بیان کرد: در واقع اگر می‌خواهیم مشکل بیکاری و اشتغال را حل کنیم، باید در پروژه‌های عمرانی و مسکن سرمایه‌گذاری کنیم. با همین نگاه، منابع خرد مردم که بیش از دویست و هفتاد هزار میلیارد تومان است، جمع‌آوری شد تا با سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن هم اشتغال ایجاد و هم نیاز شش و نیم میلیون خانوار مستاجر حل شود که اگر این اتفاق نمی‌افتاد این پول‌ها وارد بازارهای دلالی می‌شد و دوباره تورم را به جامعه برمی‌گرداند.

عضو کمسیون عمران مجلس با بیان این‌که هزینه مسکن، 60 درصد سبد خانوار ایرانی را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: ارتباط مسکن با سایر صنایع و بخش های مختلف اقتصادی موجب شده تا به عنوان اهرمی برای رشد اقتصادی و کاهش تورم در نظر گرفته شود.

او گفت: در حال حاضر در کشور 6.5 میلیون خانوار در کشور فاقد مسکن هستند و ما به جد به دنبال خانه دار کردن مردم هستیم مصوبه افزایش سرمایه بانک مسکن را پیگیری خواهیم کرد و در این خصوص از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

یوسفی بیان کرد: طراز نامه بانک ها تا دو نیم درصد برای بانک هایی که تسهیلات هدفمند ارائه می‌کنند لحاظ می‌شود و اگر بانکی این تسهیلاتی از جمله وام مسکن را ارائه نکرد طرزنامه آن را کاهش می‌دهیم.

خبرنگار: رضا زارع