جمعه 7 اردیبهشت 1403

تیغ تعویق کرونا به جشنواره جهانی فجر هم می‌رسد؟

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تیغ تعویق کرونا به جشنواره جهانی فجر هم می‌رسد؟

تهران - ایرنا - هرچند تا برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر دقیقا 45 روز دیگر باقی مانده است اما سوال اساسی این است که تیغ تعویق کرونا که گریبان بسیاری از رویدادهای سیاسی، اجتماعی، تجاری و فرهنگی دنیا را گرفته آیا زورش به جشنواره فجر هم می‌رسد.

هنوز دو هفته هم از پایان برگزاری اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نگذشته بود که سر و کله کرونا ویروس پیدا شد. البته آن اوایل حضورش مثل حالا اینقدر ایران و جهان را تحت تاثیر قرار نداده بود.

اما این روزها شاید بیشترین اخباری که از سراسر جهان مخابره می‌شود درباره تعویق و لغو برگزاری مراسم‌ها و آیین‌هایی است که برخی با نیم قرن سابقه و بدون وقفه همواره برگزار شده‌اند.

البته اخبار لغو و تعویق در برگزاری مراسم‌های مختلف تنها به امسال (اسفند ماه 1398) و ایران خلاصه نمی‌شود و تقریبا سراسر جهان با اپیدمی تعویق و لغو همراه شده‌اند.

اما در میان همه این اخبار همچنان یک سوال بزرگ در برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر باقی مانده است که آیا این رویداد مهم هنری هم به تعویق خواهد افتاد؟

در بررسی تقویم تاریخ سال 99 به نظر می‌رسد، آنچه بیش از همه مدیران برگزاری جشنواره جهانی را در دو راهی برگزاری یا تعویق قرار داده این است که اواسط اردیبهشت سال 99 ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد و پس از آن هم زمان مناسبی برای برگزاری جشنواره به دلیل حضور میهمانان خارجی وجود ندارد.

حالا در تصمیمات جدید احتمال تغییر تاریخ جشنواره فیلم کن در فرانسه بسیار قوت گرفته است و در ایران نیز برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که قرار بود 26 فروردین به مدت 10 روز برگزار شود به بعد از ماه رمضان موکول شده است.

محمدمهدی عسگرپور که حالا بعد از 4 دوره متوالی دبیری رضا میرکریمی بر این رویداد، مسئولیت برگزاری جشنواره را بر عهده گرفته مهمانان مختلفی را برای حضور در ایران دعوت کرده است و تا کنون نیز با توجه به پیگیری‌های ما بحثی درباره تعویق جشنواره مطرح نشده است.

به این ترتیب و بنا بر اعلام قبلی سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، این رویداد از تاریخ 28 فروردین تا پنجم اردیبهشت سال آینده در تهران برگزار خواهد شد.

با شیوع ویروس کرونا در ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی اطلاعیه‌ای تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی در سالن‌های سراسر کشور را تا تاریخ 9 اسفندماه تعطیل اعلام کرد اما در ادامه این وضعیت تمدید شد. همین امر به تعلیق زنجیره‌ای از رویدادهای فرهنگی و هنر در کشور منجر شد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*