دوشنبه 2 مهر 1403

جایزه جهانی شهید صدر در پی صادرات علوم انسانی اسلامی است

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
جایزه جهانی شهید صدر در پی صادرات علوم انسانی اسلامی است

ما در جایزه جهانی شهید صدر حداقل به دنبال حل مسائل بین المللی هستیم. مسئله‌پردازان ما باید مسائل جهانی را حل کنند. اندیشه‌های اندیشمندان ما باید بین المللی شود. جایزه شهید صدر به دنبال صادرات علوم انسانی اسلامی است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام دکتر جهانگیری دبیر جایزه جهانی شهید صدر در نشست خبری این جایزه گفت: این جایزه ویژه اندیشمندان علوم انسانی و حوزویان است. اختتامیه مراسم در روز پنجشنبه ساعت 9 تا 12 در سالن همایش های بین المللی مدرسه امام کاظم علیه السلام برگزار می‌شود و از برگزیدگان تجلیل می شود. این مراسم با پیام آیت الله مکارم شیرازی آغاز می شود و با سخنرانی مدیر حوزه‌ها آیت الله اعرافی و سخنرانی حجت الاسلام ایمانی‌پور رئیس شورای سیاستگذاری همایش ادامه می‌یابد. در این مراسم هم از برگزیدگان تقدیر می‌شود و هم از الگوهای علوم انسانی اسلامی تکریم صورت می‌گیرد. نفر اول شخصیت‌های الگو، آیت الله سید کاظم حائری به پاس نیم قرن در تولید توزیع و تبیین اندیشه علوم اسلامی و الگوی دوم، علامه محمدتقی مصباح یزدی است که تربیت نسلی از اندیشمندان در حوزه علوم انسانی در عرصه داخلی و بین الملل را بر عهده داشتند.

وی افزود: جایزه در قالب یک ایده و با حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شکل گرفت. اولین ایده آن سال 1401 و در سال 1402 فراخوانی اتفاق افتاد. ایده از آنجا شکل گرفت که یکی از دغدغه‌های ریاست سازمان فرهنگ، جهانی‌اندیشی در عرصه علوم انسانی به ویژه در عرصه حوزه‌های علمیه بود. با این تعریف که اگر می خواهیم برای دنیا حرفی داشته باشیم، باید پاسخ‌های ما با ویراست جهانی تولید شود. این جایزه فقط یک رویداد علمی مانند رویدادهای دیگر نیست بلکه جوایزش هدفمند است.

رسالت دختران فاطمه (س) به روایت شهید صدر + فیلم

جهانگیری ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سکویی برای حضور برگزیدگان در عرصه‌های بین المللی خواهد شد تا در دانشگاه‌های خارجی نظریه خود را اثبات کنند و از این طریق از یک سو با مسائل جهان آشنا شوند از دیگر سو مراکز آکادمیک بدانند ما در حوزه علوم انسانی حرفی برای گفتن داریم.

جایزه شهید صدر به دنبال صادرات علوم انسانی اسلامی است

دبیر جایزه جهانی صدر با اشاره به اینکه واقعیت این است که سهم علوم انسانی و اسلامی در تولید علم کشور زیر دو درصد است، گفت: ما رشد علمی بایسته‌ای در حوزه علوم انسانی در جهان نداریم، اما در عین حال این رشد علمی در عرصه جهانی هر روز فزاینده می‌شود. ما آن مزیت انحصاری و استثنایی در علوم اسلامی را نتوانستیم تبدیل به سرمایه کنیم. امروزه یک نگرش جدی به حوزه مطالعات اسلامی در غرب اتفاق افتاده است. جایزه جهانی شهید صدر رقیب جایزه‌های دیگر نیست بلکه به دنبال صادرات علوم انسانی اسلامی است.

اهمیت جانمایی سهم و نقش علوم انسانی در کشور

وی یکی دیگر از اهداف جایزه جهانی شهید صدر را جانمایی سهم و نقش علوم انسانی در کشور دانست و افزود: امیدواریم در قالب این جایزه سهم علوم انسانی اسلامی را از دو درصد به عدد مناسبی برسانیم. واقعیت این است که در حوزه مطالعات اسلامی به ویژه در دهه‌های اخیر در غرب اتفاقات خوبی صورت گرفته است. در قرآن و فقه و عرفان کرسی‌های مطالعات دارند. عجیب اینجاست که ما در این سهم بین المللی نقشی نداریم. اگر مقایسه‌ای در مقالات داخلی (ISC) و خارجی (ISI) داشته باشیم، سهم تولید خوبی در داخل داریم، اما در بعد بین المللی نقش فعالی نداریم. مراکز غرب منبع علوم انسانی و اسلامی هستند. هنری کربن سهروردی را معرفی می‌کند. در قرآن‌پژوهشی آنها مرجعیت علمی می‌یابند. جایزه شهید صدر به دنبال ایجاد و احیای مراکز علمی ما به ویژه در حوزه‌های علمیه است.

مسئله‌پردازان ما باید مسائل جهانی را حل کنند

جهانگیری هدف دیگر جایزه را تولید علم با پیوست و برش بین المللی معرفی کرد و افزود: ما حداقل به دنبال حل مسائل بین المللی هستیم. مسئله‌پردازان ما باید مسائل جهانی را حل کنند. اندیشه‌های اندیشمندان ما باید بین المللی شود.

جایزه شهید صدر برای تولید کتاب و مقاله نیست

وی از امتیازات جایزه جهانی شهید صدر ار اعزام اندیشمندان به دانشگاه های خارج دانست و گفت: همچنین با ترجمه آثار برگزیدگان به دنبال برندینگ نظریه‌ها هستیم. جایزه جهانی دنبال کتاب و مقاله و پایان نامه نیست. این جایزه به دنبال نظریه و اندیشه است. بر اساس این شاخصه‌ها، داوری‌ها صورت گرفت که آیا پیوست بین المللی دارد یا خیر و آیا برش بین المللی دارد یا خیر. نهایت اینکه 423 اثر از کشورهای مختلف به دبیرخانه رسید. این عدد برای ما جای شگفتی داشت؛ چرا که محدود به نظریه‌پردازان بود. وی افزود: بنابراین شرط ما نوآوری در نظریه بود. این نظریه حتماً باید در معاصر اتفاق بیفتد. همچنین کمک کننده به حل مسائل جهانی مثل معلولیت، محیط زیست، فقر و... باشد. حتماً دارای صورت بندی مقبول باشد. نظریه‌ها دارای فرمت بین‌المللی باشد.

دبیر جایزه جهانی شهید صدر درباره برخی ویژگی‌های آن شهید گفت: شهید صدر نه تنها تولیدگر نظریه بود بلکه توزیع کننده نظریه بود. بیشترین ارجاع در مجلات بین الملی در بین اندیشمندان اسلامی از این دانشمند بوده است. او نظریات غربی را می‌فهمید و در این راستا تولید علم می‌کرد.