شنبه 21 مهر 1403

جذاب‌ترین ویژگی جشنواره «تئاتر + خانه»

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جذاب‌ترین ویژگی جشنواره «تئاتر + خانه»

تهران - ایرنا - دبیر جشنواره مجازی «تئاتر + خانه» علاوه بر غیرقابل پیش‌بینی بودن استقبال پرشور مردم از این رویداد، گفت: جذاب‌ترین ویژگی این رخداد حضور تمامی اعضای یک خانواده از کمترین تا بیشترین سهم در تولید آثار نمایشی و ارائه آن به جشنواره بود.

هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفند ماه 1398 و تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در ایران، در راستای تلاش برای قطع زنجیره شیوع این ویروس منحوس، هنرمندان و فعالان عرصه تئاتر تلاش کردند تا با هدف روشن نگه‌داشتن چراغ تولید آثار نمایشی، شیوه‌ها و گونه‌های مختلف تولید آثار را مدنظر قرار دهند.

در همین راستا انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با پی‌ریزی رویدادی در قالب فعالیت‌های فضای مجازی در حوزه تئاتر؛ جشنواره تئاتر + خانه را راه‌اندازی کرد.

جشنواره‌ای که به دبیری محمودرضا رحیمی تمامی بخش های خود را از انتشار فراخوان تا ارسال آثار؛ داوری‌های ابتدایی و نهایی را در فضای مجازی برگزار کرد.

از سوی دیگر برگزاری این رخداد باعث شد تا سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهای دیگر نیز برای پربارتر کردن فعالیت‌های نمایشی در این ایام دست به راه‌اندازی جشنواره‌های تئاتری در حوزه فضای مجازی بزنند.

حال با توجه به قرار گرفتن در آستانه برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر + خانه با محمودرضا رحیمی دبیر این رخداد درباره ویژگی‌ها؛ چندوچون و کیفیت برگزاری این رویداد به گفت‌وگو پرداختیم که حاصل آن در ادامه از خاطر شما می‌گذرد.

تئاتر + خانه، نخستین جشنواره تئاتری بعد از شیوع ویروس کرونا 

محمودرضا رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به آنکه جشنواره تئاتر + خانه، نخستین جشنواره‌ای بود که بعد از شیوع ویروس کرونا با هدف مشارکت هرچه بیشتر عموم مردم که قرنطینه خانگی را پشت سر می‌گذارند برای مشارکت آنها در فعالیت‌های فرهنگی پایه ریزی شد گفت: این جشنواره با همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس شکل گرفت و بعد از پشت سر گذاشتن مراحل خود امروز (سوم خردادماه 1399) ساعت 16 مراسم اختتامیه خود را پشت سر خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: ابتدا نظر شورای برگزاری بر این مساله استوار بود که این جشنواره را تنها می توان به شکل مونولوگ برگزار کرد؛ اما بعد از توجه به مفهوم ظرفیت‌هایی که کرونا با تمام مشکلات خود در اختیار ما قرار داده و در راستای همدلی هرچه بیشتر تمامی اعضای خانواده در مقام تولیدکننده و نه مخاطب آثار نمایشی، تصمیم گرفتیم تا شیوه‌های مختلف را مدنظر قرار دهیم.

برگزاری جشنواره در سه بخش متفاوت

دبیر جشنواره تئاتر + خانه با اشاره به آنکه درنهایت سه بخش گروهی و خانوادگی؛ مونولوگ و دیگر گونه‌های اجرا را به‌عنوان بخش‌های این جشنواره در نظر گرفتیم یادآور شد: هم‌زمان با برگزاری مراسم اختتامیه در هر سه بخش یاد شده؛ شش اثر برگزیده خواهیم داشت که به هر کدام جایزه 10 میلیون ریالی ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته به‌جز بخش گروهی و خانوادگی که شامل آثار هنرمندان آماتور است؛ در دیگر بخش‌ها به تولیدکنندگان و فعالان عرصه تئاتر که در این دو حوزه یاریگر ما بودند کمک هزینه‌هایی نیز پرداخت شده است.

ارسال 174 اثر و داوری نهایی 71 اثر

این مدرس دانشگاه درباره شیوه برگزاری جشنواره گفت: بعد از تهیه فراخوان و انتشار آن با استقبال وسیع و فراتر از پیش‌بینی‌های هیات برگزاری این جشنواره مواجه شدیم. به گونه‌ای که در مرحله نخست 174 اثر به جشنواره ارسال شد که شورای سه نفره هیات داوران متشکل از امیرحسین شفیعی، رضا شیبانی و توحید معصومی؛ 69 اثر را از میان آثار ارسالی انتخاب کرد.

وی افزود: به دلیل آنکه مطلع شدیم برخی از آثار به دلیل قطع شدن اینترنت به دستمان نرسیده بود؛ آثار باقی‌مانده را نیز مورد رصد قرار دادیم و درنهایت 71 اثر به بخش داوری نهایی راه پیدا کردند.

جذاب‌ترین بخش جشنواره تئاتر + خانه از دید دبیر آن

رحیمی درباره کیفیت آثار در سه بخش یاد شده گفت: نکته مهم آن است که در برگزاری این جشنواره و آثار ارسال‌شده به دنبال آثار حرفه‌ای نبودیم؛ اما از دید من به‌عنوان دبیر این جشنواره جذاب‌ترین بخش به بخش گروهی و خانوادگی بازمی‌گردد.

دبیر جشنواره تئاتر + خانه، درباره دلایل جذابیت بخش گروهی و خانوادگی این رخداد گفت: مساله اصلی آنست که در بحران کرونا و باتوجه به روزهای متفاوتی که خانواده‌های ایرانی آنرا در قالب قرنطینه خانگی پشت سر می‌گذارند نیازمند شور، نشاط، اتحاد و همدلی میان تمامی جامعه و ازجمله تمام اعضای خانواده‌ها بودیم.

وی یادآور شد: وقتی فعالیت تمامی اعضای خانواده از کمترین تا بیشترین تلاش برای تولید آثار نمایشی جهت ارسال به این جشنواره را شاهد بودیم، همین نکته بیشترین لذت را برای عوامل برگزاری این جشنواره و اعضای هیات داوران با خود به همراه داشت.

ارسال 70 درصد آثار از شهرستان‌ها و استان‌های کشور

رحیمی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر متوجه میزان استقبال از این رویداد بود که به تمامی استان‌های کشور بازمی‌گشت. بیش از 70 درصد آثار ارسالی از استان‌ها و شهرستان‌های کشور بودند و تنها 30 درصد آثار متعلق به تهران بود.

توجه به ظرفیت‌های تئاتر برای جامعه

کارگردان نمایش مقتل یادآور شد: مساله اصلی آنست که نباید فراموش کنیم تولیدات فرهنگی، هنری و فعالان این عرصه در مواردی چون بحران شیوع کرونا می‌توانند خط‌مشی حرکت فرهنگی جامعه را نیز تعیین کنند. درحقیقت این بار تئاتر نشان داد که می‌تواند نه تنها در مواقع کرونا ظرفیت‌های متفاوتی از شیوه‌های تولید را در نظر بگیرد که حتی در آشنایی خانواده‌هایی که کمتر نسبت به این هنر شناختی داشتند نقشی بی‌بدیل ایفا کند.

وی افزود: به گونه‌ای که این‌بار بخش مهمی از خانواده‌هایی که کمتر با هنر تئاتر آشنا بودند و یا در قامت مخاطبان تئاتر شناخته می‌شدند این بار در قامت تولیدکننده و فعالان این عرصه توانستند توان‌مندی‌های خود را به منصه ظهور برسانند.

مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر + خانه با داوری افشین هاشمی، شیوا مسعودی و حمیدرضا نعیمی عصر شنبه (سوم خردادماه 1399 ساعت 16) از طریق سایت آنتن و دو صفحه اینستاگرام تماشاخانه سرو و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به شکل زنده پخش می‌شود.

جشنواره مجازی تئاتر + خانه به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس؛ بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری محمودرضا رحیمی برگزار می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
جذاب‌ترین ویژگی جشنواره «تئاتر + خانه» 2
جذاب‌ترین ویژگی جشنواره «تئاتر + خانه» 3
جذاب‌ترین ویژگی جشنواره «تئاتر + خانه» 4