پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

جزئیات حمایت مالی از زوجین نابارور

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
جزئیات حمایت مالی از زوجین نابارور

زوجین نابارور آرزو دارند مثل سایر زوجین که صاحب فرزند می شوند، طعم شیرین بچه دار شدن را بچشند. اما، با مشکلی به نام هزینه های درمان ناباروری مواجه می شوند.

به گزارش مشرق، یکی از آرزوهای شیرین زوجین در شروع زندگی مشترک، داشتن فرزند سالم است تا کانون خانواده را برای آنها گرم‌تر کند.

در این بین، برخی از زوجین جوان که البته تعدادشان نیز کم نیست، با مشکل ناباروری مواجه اند که می‌بایست سراغ درمان‌های پزشکی بروند.

موضوع تأمین هزینه‌های درمان ناباروری در کشور برای اکثر زوجین جوان نابارور، به معضلی بدل شده بود و همین چالش، باعث می‌شد خیلی از این قبیل زوجین جوان، قید بچه دار شدن را بزنند. از همین رو، در سال‌های اخیر، مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات زوجین جوان نابارور، قانونی را وضع کرد و اعتباراتی را به همین منظور مصوب کرد. بر همین اساس، بیمه‌ها ملزم شدند، حمایت حداکثری از هزینه‌های مالی درمان ناباروری را پوشش دهند.

اما، هنوز خیلی از زوجین جوان در این مسیر با مشکل مواجه هستند و همچنان، خلأهایی در این بین وجود دارد که باعث می‌شود زوجین جوان نابارور، آن طور که باید و شاید نتوانند از حمایت‌های قانونی برای تأمین هزینه‌های درمان ناباروری برخوردار شوند.

حمایت سازمان تأمین اجتماعی از زوجین جوان نابارور

شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی، با عنوان این مطلب که هزینه‌های درمان ناباروری مطابق قانون از ابتدای سال 1400 توسط سازمان تأمین‌اجتماعی قابل پرداخت است و تاکنون بیش از 30 میلیارد تومان به بیماران بیمه شده پرداخت و بیش از 15 هزار پرونده نیز در همین زمینه تشکیل شده است، گفت: در حال حاضر حدود 100 مرکز درمان ناباوری در کشور وجود دارد که حدود نیمی از آنها دولتی و مطابق قانون طرف قرارداد تأمین اجتماعی هستند.

وی با اعلام آمادگی سازمان تأمین اجتماعی برای انعقاد قرارداد با مراکز درمان ناباروری بخش خصوصی، افزود: با توجه به الزام قانونی، سازمان تأمین‌اجتماعی آماده انعقاد قرارداد با همه مراکز درمان ناباروری است.

به گفته غفاری، در حال حاضر 90 درصد هزینه‌های خدمات درمانی ناباوری در مراکز دولتی توسط سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود. در مراکز خصوصی نیز 90 درصد هزینه خدمات بر اساس تعرفه عمومی غیردولتی پرداخت می‌شود.

وی در واکنش به چالش مراکز درمان ناباروری با بیمه‌ها، افزود: عدم تمایل مراکز درمان ناباروری بخش خصوصی به انعقاد قرارداد با بیمه‌ها در برخی موارد ناشی از تأخیر بیمه‌ها است و دلیل دیگر شاید این است که ما هزینه‌ها را مطابق تعرفه عمومی غیردولتی پرداخت می‌کنیم و همچنین اینکه انعقاد قرارداد با بیمه‌ها ممکن است باعث تقید بیشتری شود و برخی مراکز تمایلی به آن ندارند و می‌خواهند با آزادی بیشتری هزینه‌های خود را از بیماران دریافت کنند.

اولویت وزارت بهداشت برای خدمات درمان ناباروری

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، با اشاره به نقش آفرینی وزارت بهداشت در سیاست‌های جمعیتی، اظهار داشت: اولویت اول تخصیص و توزیع منابع در پروژه‌های عمرانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید با طرح‌های حوزه جمعیت و خدمات درمان ناباروری باشد.

وی تاکید کرد: مراکز درمان ناباروری باید مجهز به تمامی امکانات و خدمات مورد نیاز زوجین باشد و همه امور از جمله آزمایش‌های تخصصی باید در همین مراکز انجام و از ارجاع زوجین به بیرون از مراکز، پرهیز شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه لازم است وضعیت موجود و برنامه گسترش مراکز درمان ناباروری توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت تهیه شود، گفت: اقدامات تشویقی جهت حمایت از مراکز و افراد فعال در درمان ناباروری ضروری است.

خدمات درمان ناباروری در مجموع جز خدمات گران قیمت محسوب می‌شود و از سال گذشته این خدمات برای نخستین بار تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفته است.

سال گذشته بسته‌هایی توسط شورای عالی بیمه تدوین و ابلاغ شد که ارائه دهندگان خدمت معترض این بسته‌ها بودند زیرا محدودیت‌هایی را اعمال می‌کرد به نوعی که ارائه دهندگان خدمت متضرر می‌شدند، بنابراین برای عقد قرارداد ارائه دهندگان خدمت تمکین نمی‌کردند.

بیمه سلامت چگونه از زوجین نابارور حمایت می‌کند

مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه در ارائه خدمات تجدید نظرهایی صورت گرفت، گفت: در حال حاضر بیمه بدون سقف خدمات را خریداری می‌کند، ضمن اینکه تعرفه‌های تحت پوشش در سازمان‌های بیمه گر پایه بر مبنای تعرفه‌های دولتی انجام می‌شد که این مسئله هم مورد نقد بود. در حال حاضر تعرفه‌های عمومی هم که تقریباً 1.5 برابر تعرفه‌های دولتی محسوب می‌شود تحت پوشش قرار گرفته است که امیدواریم با تقویت منابع، به تعرفه‌های بخش خصوصی مصوب دولت نیز در آینده تعمیم یابد.

وی با بیان اینکه بهتر است مردم از خدمات در بخش دولتی استفاده کنند، اظهار داشت: در بخش دولتی 90 درصد خدمات در بخش سرپایی و بستری تحت پوشش قرار دارد، 10 درصد فرانشیز توسط بیمه شده پرداخت می‌شود، اگر بیمه شده‌ای به بخش خصوصی مراجعه کند، تعرفه عمومی که تقریباً 1.5 برابر تعرفه دولتی است مبنای پرداخت بیمه‌ها قرار خواهد گرفت.

رضایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سقف ارائه خدمات برای درمان ناباروری نیز برداشته شده است، گفت: اگر افرادی ناباروری ثانویه داشته باشند نیز خدمات برای آنها در نظر گرفته شده است، همچنین سقط‌های مکرر نیز به خدمات بیمه‌ای اضافه شده است.

در همین حال، مراکز درمان ناباروری در بخش خصوصی؛ معتقدند که زوجین نابارور می‌بایست بدون واسطه بیمه‌ها مورد حمایت مالی قرار بگیرند و بیمه‌ها، هزینه‌های درمان ناباروری را به مراکز درمان ناباروری پرداخت کنند. زیرا، در این صورت، مسیر دریافت خدمات درمانی برای زوجین نابارور، هموارتر خواهد شد.

مصوبه هیأت وزیران

بر اساس مصوبه هیأت وزیران، در اجرای جز (5) بند «ک» تبصره (17) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور، همه مراکز درمانی و بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمات درمان ناباروری موظف به عقد قرارداد با سازمان‌های بیمه گر پایه هستند. تمدید پروانه این مراکز و بیمارستان‌ها منوط به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه است.

سازمان بیمه سلامت ایران مکلف است نسبت به پوشش بیمه‌ای همه زوجین نابارور فاقد بیمه پایه مطابق آئین نامه بند «الف» ماده (70) قانون برنامه ششم توسعه اقدام نماید.

هزینه‌های خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری و خدمات تخصصی ناباروری شامل (IUI, IVF, ICSI, FET) بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت، در بخش دولتی، عمومی غیر دولتی و خیریه و خصوصی طرف قرارداد با خودپرداخت معافیت (فرانشیز) مطابق دستورالعمل مندرج در مصوبه شورای عالی بیمه سلامت، تحت پوشش سازمان‌های بیمه گر پایه است.