چهارشنبه 13 تیر 1403

جزئیات قرارداد تامین سوخت اتمی میان ایران و آمریکا در نیم قرن پیش

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
جزئیات قرارداد تامین سوخت اتمی میان ایران و آمریکا در نیم قرن پیش

هدف از عقد این قرارداد تامین سوخت نیروگاه‌های اتمی ایران در آینده و تبدیل اورانیوم طبیعی ایران به اورانیوم غنی و قابل سوخت برای رآکتورها و نیروگاه‌های اتمی است و مدت خدمت هریک از این قراردادها ده سال است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عصر روز یک‌شنبه 9 تیر 1353 قرارداد خرید خدمات مربوط به غنی‌سازی اورانیوم ایران برای تامین سوخت نیروگاه‌های اتمی ایران در تهران به امضا رسید. چشم‌انداز سازمان انرژی اتمی تازه‌تاسیس ایران در آن برهه به ریاست دکتر اکبر اعتماد این بود که کشورمان در نهایت بتواند 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای از نیروگاه‌های اتمی خود تولید کند و این قرارداد در واقع یکی از نخستین گام‌ها در راه تحقق هدف یادشده بود. تحلیل کارشناسان اتمی در آن زمان این بود که برنامه‌ی تامین 20 نیروگاه با توان هر کدام هزار مگاوات حداکثر تا پایان سال 1370 به طور کامل تحقق خواهد یافت. آن‌چه در پی می‌خوانید گزارش روزنامه‌ی اطلاعات است در تاریخ دوشنبه 10 تیر 53 از امضای قرارداد یادشده میان ایران و آمریکا:

امضای این قرارداد نشان می‌دهد که ایران خود دارای منابع سرشار اورانیوم است و بنابراین تامین سوخت 20 نیروگاه اتمی که ایران می‌خواهد در نقاط مختلف کشور برپا کند مسئله‌ای در تحقق برنامه‌های وسیع ایران در بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای نخواهد بود.

امضای این قرارداد در ایامی صورت می‌گیرد که مذاکرات تهران با واشنگتن برای خرید رآکتور یا رآکتورهای اتمی از ایالات متحده هم‌چنان ادامه دارد و در عین حال نمایندگان ایران و آمریکا سرگرم تهیه‌ی پیش‌نویس قرارداد جدیدی از همکاری‌های اتمی میان دو کشورند.

لزوم تجدید نظر در قرارداد همکاری‌های اتمی ایران و آمریکا که از عمر آن 10 سال می‌گذرد در سفری که خانم دکتر دیکسی‌لی‌ری رئیس کمیسیون انرژی اتمی آمریکا در ماه گذشته به تهران صورت داد مورد توافق قرار گرفت.

در همین حال طی هفته‌های آینده مقامات ایرانی تماس‌های خود را با دیگر کشورهای صنعتی از جمله کانادا و سوئد برای خرید دیگر رآکتورهای اتمی مورد نیاز در برنامه‌های وسیع اتمی ایران دنبال خواهند کرد.

خرید از آمریکا

در تهران منابع آگاه امروز [دوشنبه 10 تیر 53] گفتند که مذاکرات ایران و ایالات متحده برای خرید رآکتور یا رآکتورهای اتمی از ایالات متحده هنوز پایان نیافته ولی در اصل ایالات متحده از جمله کشورهایی است که ایران خرید رآکتورهای اتمی از آن‌ها را مورد نظر دارد.

خبرگزاری‌های خارجی از قول رابرت آندرسن سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی آمریکا دیروز [9 تیر 53] خبر داده بودند که واشنگتن با فروش دو رآکتور هسته‌ای و سوخت اتمی به ایران موافقت کرده است.

اندرسون گفت که از اواخر اردیبهشت ماه گذشته و با سفر رئیس کمیسیون اتمی آمریکا به ایران، توسعه‌ی همکاری اتمی ایران و آمریکا تحت مذاکره بوده است و موافقت‌نامه‌ای که با ایران به امضا خواهد رسید سومین موافقت‌نامه‌ای است که در یک ماه اخیر ایالات متحده برای فروش رآکتور اتمی با کشورهای دیگر امضا می‌کند. در جریان سفر نیکسون به خاورمیانه، آمریکا با اسرائیل و مصر نیز چنین موافقت‌نامه‌هایی امضا کرد.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی آمریکا یادآور شد که رآکتورهای مورد اشاره فقط برای مقاصد صلح‌جویانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و افزود ایران معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کرده است.

برنامه‌ی وسیع ایران برای بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای شامل ایجاد حداقل 20 نیروگاه اتمی به ظرفیت 20 هزار مگاوات است.

پنج رآکتور اتمی خریداری‌شده از فرانسه، هریک به ظرفیت یک هزار مگاوات، پنج هزار مگاوات از این برنامه 20 هزار مگاواتی را تامین می‌کند و به عقیده‌ی کارشناسان اتمی، برنامه‌ی تامین 20 نیروگاه حداکثر تا پایان سال 1370 به طور کامل تحقق‌یافته خواهد بود.

قرارداد خدمات

قرارداد خرید خدمات آمریکایی غنی کردن اورانیوم ایران را از جانب ایران دکتر اکبر اعتماد معاون نخست‌وزیر و رئیس سازمان جدیدالتاسیس انرژی اتمی ایران و از جانب آمریکا ژولیس روبن نماینده‌ی کمیسیون انرژی اتمی آمریکا امضا کردند.

هدف از عقد این قرارداد تامین سوخت نیروگاه‌های اتمی ایران در آینده و تبدیل اورانیوم طبیعی ایران به اورانیوم غنی و قابل سوخت برای رآکتورها و نیروگاه‌های اتمی است و مدت خدمت هریک از این قراردادها ده سال است.

منظور از تبدیل اورانیوم طبیعی به اورانیوم غنی یک‌سری تغییرات در اورانیوم طبیعی است که با فعل و انفعلاتی که روی اورانیوم انجام می‌شود ایزوتوپ‌های خاص به اورانیوم قابل سوخت و غنی مبدل می‌شود و در حقیقت می‌توان گفت که حاصل این قرارداد تبدیل اورانیوم طبیعی به اورانیوم اتمی است.

25957

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1926557