شنبه 31 شهریور 1403

جزئیات مهم درباره عرضه دام زنده | گوسفند کیلویی چند؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
جزئیات مهم درباره عرضه دام زنده | گوسفند کیلویی چند؟

سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار اعلام کرد که ساعات فعالیت مراکز عرضه بهداشتی دام در روزهای عرفه و عید سعید قربان تغییر خواهد کرد.

ساعت فعالیت مراکز طرح عرضه بهداشتی دام زنده در چهارمین جلسه ستاد در سال 1403 اعلام شد.

طبق این مصوبه، یکشنبه 27 خرداد مصادف با روز عرفه مراکز عرضه بهداشتی دام از ساعت 9 صبح تا 19 فعال هستند.

روز دوشنبه 28 خرداد در روز عید سعید قربان نیز مراکز عرضه بهداشتی دام از ساعت 4 بامداد تا 14 فعال و آماده خدمت رسانی به شهروندان هستند.

قیمت دام زنده؛ کمتر از کیلویی 300 هزار تومان

قیمت دام زنده امروز در استان‌های مختلف کشور به‌طور متوسط کیلویی 297 هزار و 800 تومان گزارش شده است. این عدد به‌عنوان قیمت دام زنده گوسفندی محاسبه شده و قیمت دام زنده گوساله به کیلویی 193 هزار و تقریبا 300 تومان می‌رسد.

قیمت دام زنده گوسفندی البته مثل خود گوشت گوسفندی یا گوساله، در هر استان و شهری بسته به میزان تولید فرق دارد و مثلا در استانی مثل تهران از مرز کیلویی 300 هزار تومان عبور می‌کند.

قیمت دام زنده گوسفندی در استان تهران به‌طور متوسط 315 هزار تومان اعلام می‌شود و وقتی به‌جای تهران سراغ استان چهارمحال‌وبختیاری می‌رویم، قیمت دام زنده گوسفندی تا مرز کیلویی 260 هزار تومان هم پایین می‌آید.

قیمت دام زنده گوساله نیز با همین نسبت در استان‌های مختلف بالاو‌پایین می‌شود. به‌عنوان مثال قیمت دام زنده گوساله در استانی مثل خراسان رضوی که فقط یکی از مراکز مهم تولید دام تلقی می‌شود، بین کیلویی 180 تا 190 هزار تومان رسیده، اما قیمت دام زنده گوساله در پایتخت تا مرز کیلویی 200 هزار تومان هم بالا می‌رود.

قیمت دام زنده گوسفند و گوساله در کل کشور با همه این نرخ‌ها و محاسبات به کیلویی 245 هزار و 600 تومان می‌رسد که نسبت به یک سال قبل در چنین روز‌هایی حدود 60 درصد بیشتر است.

قیمت دام کشتار؛ تقریبا کیلویی 500 هزار تومان

قیمت گوشت گوسفندی در کشتارگاه‌های سراسر کشور کمی بیش از کیلویی 600 هزار تومان است و این عدد برای هر کیلو گوشت گوساله به‌حدود کیلویی 380 هزار تومان رسیده.

قیمت گوشت گوسفندی در کشتارگاه که می‌تواند برای قصاب‌ها و فروشنده‌ها اهمیت بیشتری داشته باشد، دقیقا کیلویی 615 هزار تومان محاسبه می‌شود. هر کیلو گوشت گوساله نیز در کشتارگاه 382 هزار تومان ارزش دارد.

قیمت گوشت گوسفندی در کشتارگاه‌های استان تهران کیلویی 630 تا 635 هزار تومان برای قصاب‌ها آب می‌خورد، اما قصاب‌های استانی مثل چهارمحال و بختیاری هر کیلو گوشت گوسفندی را بین 580 تا 590 هزار تومان به مغازه می‌برند.

قیمت گوشت گوساله در کشتارگاه‌های اصفهان بین 380 تا 400 هزار تومان تغییر دارد و مثلا وقتی سراغ قیمت گوشت گوساله در کشتارگاه‌های استان خراسان رضوی را می‌گیریم، با بازه کیلویی 345 تا 360 هزار تومان روبرو می‌شویم.

قیمت گوشت گوسفندی و گوساله در کشتارگاه به‌این ترتیب به کیلویی 507 هزار تومان رسیده که نسبت به خرداد سال گذشته نشان‌دهنده رشد 60 درصدی است.

قیمت گوشت در بازار؛ کیلویی 586 هزار تومان

قیمت گوشت در بازار بسته به گوساله و گوسفندی بودن، طبق آخرین آمار‌های رسمی به‌ترتیب کیلویی 554 و 618 هزار تومان محاسبه شده است. این وسط باید توجه داشت قیمت گوشت اعلامی از سوی مرکز آمار به‌شکل متوسط اعلام می‌شود و طبیعتا خرید گوشت راسته و قلوه‌گاه اختلاف معناداری پیدا می‌کند.

قیمت گوشت گوسفندی در بازار طبق داده‌های مرکز آمار ایران درحالی به کیلویی 618 هزار تومان رسیده که از خرداد پرسال تا الان تقریبا روندی مشابه قیمت دام زنده و گوشت کشتار داشته است. قیمت گوشت گوسفندی از یک سال قبل به این طرف از کیلویی 371 هزار تومان با رشد 66 درصدی از مرز کیلویی 600 هزار تومان عبور کرد و قیمت گوشت گوساله با جهش 63 درصدی از کیلویی 339 هزار تومان به کیلویی 554 هزار تومان تبدیل شده است.

قیمت گوشت گوسفندی به‌این ترتیب از دامداری تا قصابی رشد 150 درصدی را تجربه می‌کند و قیمت گوشت گوساله با افزایش 190 درصدی نسبت به دامداری به دست مشتری می‌رسد.