جمعه 30 شهریور 1403

جشنواره هفته سلامت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
جشنواره هفته سلامت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حمید کشوری رئیس مرکز سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اعلام این خبر افزود: مرکز سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) این دانشگاه به عنوان دبیرخانه منطقه یک مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های وزارت عتف، در راستای پیاده سازی و اجرای برنامه‌های تدوین شده دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان به مناسبت بزرگداشت هفته ملی سلامت، هفته خوابگاه...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حمید کشوری رئیس مرکز سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اعلام این خبر افزود: مرکز سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) این دانشگاه به عنوان دبیرخانه منطقه یک مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های وزارت عتف، در راستای پیاده سازی و اجرای برنامه‌های تدوین شده دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان به مناسبت بزرگداشت هفته ملی سلامت، هفته خوابگاه و هفته ملی جمعیت، نمایشگاه سه روزه‌ای را برگزار کرد.

رئیس مرکز سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: برگزاری پویش دانشگاهی جمع آوری فیلتر سیگار توسط کانون همیاران دانشجویی با هدف ترویج فرهنگ آگاهی عمومی درباره مضرات سیگار برای انسان و محیط زیست، برگزاری مسابقه تهیه سالاد به منظور تاکید بر اهمیت مصرف میوه و سبزیجات در وعده‌های غذایی روزانه با محور‌های رعایت بهداشت، کمترین دور ریز و بهترین تزئین، عضوگیری و معرفی کانون همیاران سلامت دانشجویی با هدف ترویج کار تیمی و مشارکت دانشجویان جهت تحقق شعار سلامت برای همه، از فعالیت‌های انجام شده در هفته سلامت است.

وی اجرای مانور‌های عملیاتی و آموزشی شامل احیای قلبی و ریوی، مدیریت بحران و... توسط ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه 6 تهران و آموزش آتش نشانی و اجرای مانور در محوطه دانشگاه را از دیگر اقدامات انجام شده در هفته سلامت عنوان کرد.

دکتر کشوری افزود: ارائه مشاوره رایگان تغذیه و مامایی در زمینه‌های (سلامتی و زیبایی با اصلاح عادات غذایی، تغذیه در بیماری‌ها (فشار خون، کبد چرب، بیماری‌های قلبی، دیابت و...)، تغذیه در زمان امتحانات، اصلاح نیاز‌های غذایی افراد سالمند، آموزش تفکیک پسماند و بازیافت نیز در این هفته انجام شد.

رئیس مرکز سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تعیین ناهنجاری‌های اسکلتی - عضلانی با اسکن کف پا بصورت رایگان اشاره کرد و گفت: ویزیت و مشاوره رایگان پزشک، اندازه گیری قند و فشار خون و آموزش نحوه پانسمان زخم‌ها، مشاوره و انجام تست رایگان HIV، مشاوره بینایی سنجی و ارائه عینک، مکمل یاری قرص آهن به دانشجویان و برگزاری وبینار آموزشی سلامت مردان نیز به همت مرکز سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد.

وی همچنین با اشاره به برنامه انتخاب اتاق نمونه بهداشتی با هدف ارتقای سلامت دانشجویان خوابگاهی و ارتقای وضعیت بهداشتی دانشجویان و شاخص‌های بهداشتی خوابگاه ها، حساس سازی دانشجویان در خصوص اهمیت و جایگاه بهداشت گفت: همکاری همیاران سلامت جسم دانشجویی و تبیین نقش آنان در خوابگاه‌ها نقش به سزایی در سلامت دانشجویان دارد.

رئیس مرکز طبق اعلام مرکز سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تکمیل فرم‌های خوداظهاری دانشجویان خوابگاهی اشاره کرد و گفت: ارزیابی اولیه توسط همیار سلامت جسم (رابط بهداشت خوابگاه) و سپس ارزیابی ثانویه توسط کارشناس مرکز HSE انجام شد و بر این اساس شاخص‌هایی همچون، رعایت نظم و ترتیب در اتاق، جلوگیری از جلب حشرات و جوندگان موذی به داخل اتاق‌ها، رعایت بهداشت فردی، نگهداری صحیح مواد غذایی، جلوگیری از تکثیر عوامل بیماری زا و حساسیت زا، رعایت نکات ایمنی و بهداشت محیط، مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: پس از بررسی موارد و در نهایت 6 اتاق به عنوان اتاق برتر 8 اتاق نمونه و 2 اتاق قابل تقدیر، معرفی و از طرف معاونت فرهنگی و دانشجویی جوایز ارزنده به آنان اعطا شد.

دکتر کشوری در پایان گفت: این نمایشگاه بر پایه شعار سازمان جهانی بهداشت، تحت عنوان "سلامت برای همه" با حمایت ادارات زیر مجموعه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه (امور دانشجویی، اداره امور خوابگاه ها، اداره تغذیه و...)، کانون همیاران سلامت دانشجویی دانشگاه، مرکز بهداشت شمالغرب تهران و ناحیه یک منطقه 6 شهرداری تهران برنامه ریزی و برپا شد.