دوشنبه 9 مهر 1403

حجت‌الله ایوبی: «اوج» بدون اتهام‌زنی زبان سینما را انتخاب کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حجت‌الله ایوبی: «اوج» بدون اتهام‌زنی زبان سینما را انتخاب کرد

تهران - ایرنا - دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، گفت: سازمان هنری‌رسانه‌ای «اوج» با کار زیاد، بدون اتهام‌زنی و جنگ‌های بی‌حاصل، زبان سینما را انتخاب کرده و با این زبان حرف می‌زند.

حجت‌الله ایوبی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، به بهانه 10 سالگی سازمان رسانه‌ای اوج درباره کارنامه این مجموعه، اظهار داشت: می‌دانیم در عرصه سینما سازمان‌ها و مؤسسات پرشماری در حال فعالیت هستند. اتفاقا به نام پاسداری از ارزش‌های دینی و انقلابی چندین و چند سازمان و مؤسسه فعالیت می‌کنند. اگر نگاهی منصفانه به این مؤسسات بیندازیم می‌بینیم آنها بیشتر در حال رصدکردن، تهیه گزارش و فعالیت‌های کم‌وبیش سیاسی و در نهایت حمایت از بخشی از سینمای ایران هستند که به آنها نزدیک‌تر اند. همه آن‌ها در حقیقت تابعی از متغیر سینمای ایران و سازمان سینمایی بودند و هستند. آن‌ها در تلاش‌اند بر روند سیاست‌گذاری سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت اهداف و منافعی که تعریف کرده‌اند اثرگذاری کنند.

وی افزود: سازمان اوج از آغاز راه دیگری در پیش گرفت. به‌جای تلاش برای اثرگذاری برفرآیندهای موجود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت فعال وارد عرصه تولید با استانداردهای قابل‌قبول شد. به جای لابی کردن برای تهیه‌کنندگان در راهروهای بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری، باقدرت وارد میدان شد. در آغاز فکر می‌کردم با تأسیس اوج رصدخانه دیگری به رصدخانه‌های سینما اضافه شده است، اما با دیدن نخستین فیلمی که خروجی این مجموعه بود احساس کردم سینمای ایران به‌جای رصدخانه کمک‌کار تازه و مؤثری پیدا کرده است.

معاون سابق سازمان سینمایی درباره مهم‌ترین نقاط قوت و ضعف سازمان اوج، گفت: سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی جهانی شد. درخشش فیلم‌های فرهنگی و نگاه شاعرانه سینمای ایران مورد استقبال فراوان قرار گرفت. آشتی جامعه متدین با سینما رویداد مهمی است که با حکم امام راحل انجام شد. امام نخستین مرجع تقلیدی است که از یک فیلم سینمایی ستایش کرد. اوج می‌تواند رابطه این بخش مهم از جامعه را با سینما نهادینه کند. فیلم‌های اوج به‌راحتی وارد مجامع مذهبی، و حتی جامعه روحانیت می‌شود و این دستاورد مهمی است.

عملکرد مناسب اوج باعث افزایش دستمزدها نشد

وی ادامه داد: ورود بخش‌هایی که به بودجه‌های عمومی دسترسی دارند به عرصه‌های فرهنگی شمشیر دولبه است. اگر هوشمندانه باشد موجب اعتلای آن هنر و اگر بی‌برنامه باشد موجب نابودی آن خواهد شد. اینکه بودجه‌های عمومی برای چه فیلم‌هایی، با چه شرایطی و چگونه هزینه شود بسیار مهم است. در دوره‌ای هزینه‌های گزاف برای فیلم‌های ناموفق موجب افزایش دستمزدها و بالارفتن هزینه سینمای ایران شد. این رویداد بخش خصوصی و کسانی را که به بودجه‌های عمومی دسترسی ندارند، به‌شدت دچار بحران خواهد کرد. خوشبختانه این مشکل در اوج چندان دیده نمی‌شود و توصیه می‌کنم واقعا تلاش کنند فیلم‌ها بیهوده گران نشود و سازمان اوج رقیب بخش خصوصی تلقی نشود.

ایوبی با ابراز یک نگرانی گفت: نگرانی دیگر این است که اوج تنها سراغ فیلم‌های پرهزینه و به نوعی هالیوودی و اکشن برود. به‌هرحال دسترسی به منابع این گرایش را در سینما ایجاد می‌کند. درصورتی‌که امتیاز سینمای ایران فیلم‌های کم‌هزینه و فرهنگی است. آرزو می‌کنم اوج سازمانی چابک و موفق است مأوای جوانان هنر و تجربه‌ای که با هزینه‌های اندک ارزش‌های دینی، سنتی و ملی را روایت می‌کنند هم باشد. واقعا توصیه می‌کنم راهی باز کنند برای روایت هرآنچه که مورد قبول با شیوه‌های ساده و هنر تجربه‌ای است.

این فعال فرهنگی درباره جایگاه تولیدات اوج در سبد سینمای ایران توضیح داد: به نظرم اوج کارنامه بسیار خوبی دارد. سال‌هاست بهترین فیلم‌های جشنواره تولید اوج است. از ایستاده در غبار تا به‌وقت شام و چند فیلم دیگر. ورود اوج به عرصه سریال‌ها، فیلم کوتاه و مستند بسیار امیدوارکننده است. اینکه بخش مهمی از حاکمیت به جمع‌بندی رسیده با زبان گویا و بدون لکنت تصویر با مردم و جهان سخن بگوید، رویدادی بسیار مهم است. با توجه به چابکی اوج و اینکه گرفتار بوروکراسی‌های دولتی نیست نقش مهمی در اوج دادن به سینمای ایران در بخش‌های مختلف می‌تواند داشته باشد.

مضامین دفاع مقدس در جشنواره های خارجی جایگاه دارند

ایوبی با اشاره شاخص‌ترین تولیدات اوج، خاطر نشان کرد: اوج کارنامه خوب و قابل قبولی دارد. بیشتر فیلم‌های آن خوشبختانه موفق بوده اند. در جشنواره‌های فجر و جشنواره‌های دیگر درخشیدند. ما هم دو سال پیش فیلم 23 نفر را به‌عنوان بهترین فیلم کمیسیون ملی یونسکو انتخاب کردیم. واقعا انتخاب درستی بود. اینکه تصور شود فیلم‌هایی با مضامین دفاع مقدسیا اخلاقی جایگاهی در جشنواره‌های خارجی ندارند به نظرم درست نیست. یادم هست وقتی که رایزن فرهنگی بودم و فیلم ارتفاع پست (ابراهیم حاتمی‌کیا، 1381) را در پاریس می‌خواستم اکران کنم، آقای حاتمی‌کیا گفت مگر اینجا برای این جنس فیلم‌ها هم جایی هست؟ اما آمدند و دیدند چه استقبال خوبی شد.

اوج گرفتار عزل و نصب های پی در پی و بوروکراسی دولتی نیست

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با مقایسه عملکرد اوج نسبت به سایر سازمان‌ها، گفت: به نظرم رمز موفقیت اوج در این است که خودش را مقابل هیچ دستگاهی قرار ندهد و خود را رقیب بخش مهمی از سینمای ایران نداند. اوج بخشی از سینمای ایران است که برای همه سینماگران شایسته احترام بود و با همین بضاعت موجود در سینمای ایران فعالیت می کند و فیلم می‌سازد. متأسفانه بخشی از سینمای ما که بیشتر هم در آن بخش رصد هستند در سال‌های قبل برای اثبات خودشان بخش دیگری از سینما را تخریب کردند و بعد دیدند که این تخریب دامن کل سینما و خود آن ها را هم گرفت.

وی افزود: اوج بخش موفقی از سینمای ایران است و در مقابل هیچ دستگاه و سازمانی نباید باشد. جشنواره فجر رقیب سازمان اوج نیست، همان‌طور که جشنواره عمار و مقاومت هم رقیبش نیست. همه این ها بخش‌هایی از یک سینمای بزرگ هستند. همه سینمای ایران نمی‌تواند و نباید اوجی یا عماری و یا مقاومتی باشد. البته همه سینمای ایران باید به طعم ایران اسلامی و ارزش‌های حاکم بر آن باشد.

ایوبی با اشاره به این که اوج راه خوبی را در پیش گرفته است، گفت: اوج با کار زیاد، بدون اتهام‌زنی و بدون جنگ‌های بی‌حاصل دارد کار می‌کند. یعنی زبان سینما را انتخاب کرده و با این زبان حرف می‌زند. امتیاز اوج در این است که گرفتار بوروکراسی‌های دولتی، عزل و نصب‌های پی‌درپی، و هزاران هزار مشکل سازمان سینمایی نیست. حساسیتی هم‌روی کارهایش نیست. طبیعتا همه چیز برای کارکردن بی‌دغدغه اش فراهم است اما انصافا در بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی شرایط این‌گونه نیست.

وی به سازمان اوج در ادامه مسیر کاری اش توصیه کرد: به‌هرحال سازمان اوج بر فرایند سیاست‌گذاری هنری و فرهنگی ایران اثرگذار است. تولیدات آن و دسترسی‌ها و اعتمادی که به آن هست یک فرصت استثنایی را فراهم کرده که به اعتلای فرهنگ وهنر کمک کند. از این فرصت می توان برای رشد و تعالی فرهنگ بهترین بهره‌ها را برد. ارتباط با بدنه سینمای ایران و گذر از باندبازی‌های موجود در سینما که خیلی از آن ها ریشه در منافع شخصی هم دارد می‌تواند موجب اعتلای هرچه بیشتر این سازمان باشد.

*س_برچسب‌ها_س*