دوشنبه 16 مهر 1403

حجم سرمایه گذاری های صنعتی در زنجان به بیش از 10 هزار میلیارد تومان رسید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حجم سرمایه گذاری های صنعتی در زنجان به بیش از 10 هزار میلیارد تومان رسید

زنجان - ایرنا - استاندار زنجان گفت: طی یک سال گذشته حجم سرمایه گذاری‌های صنعتی در این استان از 2 هزار و 500 میلیارد تومان به بیش از 10 هزار میلیارد تومان رسیده است.

فتح الله حقیقی شامگاه دوشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، افزود: رتبه زنجان در سرمایه گذاری‌های صنعتی از 18 به رتبه 12 در بین استان‌ها ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه 70 درصد تجهیزات برق فشار قوی کشور در زنجان تولید می شود، اظهار داشت: در زمینه صنعت نساجی، سنگ های تزیینی و مواد شوینده، خام فروشی در استان نداریم و چرخه تولید محصول در این حوزه ها در استان کامل است.

حقیقی با بیان اینکه از 65 نوع مواد معدنی 36 ماده معدنی در زنجان استخراج می شود، افزود: در حوزه صنایع معدنی نیز زنجان جایگاه برجسته ای در کشور دارد.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال 97 شمار بیمه شدگان اجباری استان 109 هزار نفر بود، گفت: در ابتدای سال گذشته این رقم به 116 هزار و 269 نفر رسید که معنی آن این است که با احتساب بازنشسته شدن پنج هزار نفر در استان، برای 12 هزار و 269 نفر فرصت شغلی با بیمه در زنجان ایجاد شده است.

حقیقی همچنین گفت: در حوزه بانک ها، نسبت مصارف به منابع استان در سال 97، حدود 70 درصد بود که این رقم در سال 98 به 90 درصد رسید.

وی افزود: در سال 98 رشد منابع بانکی در استان 30 درصد بود در حالی که رشد تسهیلات 44.7 درصد شد، در طرح رونق تولید توانستیم 9 درصد سهم در این حوزه را جذب کنیم و از این حیث رتبه سوم کشور را داریم.

استاندار زنجان گفت: در حوزه کشاورزی نیز 50 درصد از 120 هزار هکتار اراضی استان، مجهز به سامانه های نوین آبیاری شدند.

وی با بیان اینکه زنجان در اجرای کاداستر اراضی رتبه نخست کشور را دارد، افزود: از یک میلیون هکتار مساحت استان، تاکنون وسعت 600 هزار هکتار عکس برداری هوایی شده است.

حقیقی گفت: در حوزه مسکن نیز احداث 13 هزار و 550 واحد مسکونی سهم استان این است که عملیات ساخت حدود سه هزار و 500 واحد آغاز شده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه با همراهی مجموعه اعضای شورای تامین، نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان مردم استان در مجلس، فضای امنی در استان ایجاد شده است، گفت: شرایط به وجود آمده سبب شده است تا زنجان در زمینه بهبود فضای کسب و کار در کشور رتبه سوم را داشته باشد.

حجت الاسلام علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه مسوولیت ها به مثابه امانت در دست مدیران است، گفت: باید از این امانت ها به درستی صیانت و پاسداری شود چرا که همه ما در محضر افکار عمومی و دادگاه عدل الهی مورد قضاوت خواهیم گرفت.

رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه به مسائل استان در زمینه های مختلف اشاره کرد وگفت: سهم استان زنجان از آزاد راه ها به نسبت مساحت آن و همچنین ارتباط با هفت استان، بسیار اندک است و جبران این مساله نیاز به توجه جدی دارد.

سید مرتضی خاتمی افزود: ساختمان40 تا 50 درصد مدارس استان زنجان فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد در حالی که اعتبارات استانی در این بخش کم است وکفاف نیازمندی ها را نمی دهد.

وی تکمیل سدها را نیاز مبرم برای رفع نگرانی ها در حوزه آب در استان برشمرد و اظهار داشت: زنجان در زمینه تولید گندم جزو 10 استان برتر کشور است از این جهت حمایت از کشاورزان استان ضروری است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*